ConnyGson 7 Postad 12 Augusti , 2016 I samband med att jag byter motor I båten så tänkte jag passa på att sanera elhärvan. Med många mekar så har det blivit lite tillagt, fråndraget etc. Hur som haver, båten är en 268 Sundancer från -88. Och jag har koll på de flesta kablar men i motorrummet sitter en liten elbrygga. Ser ut som en jordplint. Till den är det kopplat 6-7 st gröna grova kablar - minst 10mm2. De går sedan upp i det gemensamma "elröret" där det ligger signalkabel, 12v, 110v mm. Men jag hittar inte var de kommer fram. Tanken att de skulle vara jordkablar misstämmer lite med att det finns en jordplint till med svarta jordkablar. Är det ngn som har ett tips om vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 12 Augusti , 2016 Har du mätt om det ligger spänning på dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 12 Augusti , 2016 Har du mätt om det ligger spänning på dom? Ja det har jag, men det är ingen spänning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 14 Augusti , 2016 I samband med att jag byter motor I båten så tänkte jag passa på att sanera elhärvan. Med många mekar så har det blivit lite tillagt, fråndraget etc. Hur som haver, båten är en 268 Sundancer från -88. Och jag har koll på de flesta kablar men i motorrummet sitter en liten elbrygga. Ser ut som en jordplint. Till den är det kopplat 6-7 st gröna grova kablar - minst 10mm2. De går sedan upp i det gemensamma "elröret" där det ligger signalkabel, 12v, 110v mm. Men jag hittar inte var de kommer fram. Tanken att de skulle vara jordkablar misstämmer lite med att det finns en jordplint till med svarta jordkablar. Är det ngn som har ett tips om vad det kan vara? Jag har sökt vidare, bland annat på www.batteknik.se och där hittade jag det troligaste svaret. De gröna kablarna är jordkablar till det gamla landströmssystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser