Ainars 10 Postad 11 Augusti , 2016 Hej! Jag undrar om det finns någon som haft samma problem som jag. Jag har en båt med utombordare (Mercury 75 hk). När man trycker på bränsleslang pumpen några gånger då blir det så småningom ett visst motstånd och i så fall är det dags att starta motorn, eller hur? Nu plötsligt har jag absolut inget motstånd alls oavsett hur länge håller man på att pumpa. Min första tanke var att det är ett fel på pumpen och då har jag byt ut den men det har inte ändrats någonting. Ser ingen uppenbar läckage eller spricka i slangarna. Vad tror ni om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 Augusti , 2016 Köpt en billig pump? De brukar vara odugliga från fabrik enligt min erfarenhet. Får du inget motstånd alls så kommer det aldrig någon bensin till pumpen. Då är det antingen ventilerna i pumpen som inte håller tätt (se kommentaren i första stycket) eller en läcka som släpper in luft mellan pump och bränsletank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 12 Augusti , 2016 Tack ska du ha, Eld! Billig o billig. Köpte det som fanns på Erlandssonssbryggan. Jag får nu leta vidare mellan pumpen och tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 13 Augusti , 2016 Gör en semantisk felsökning! Om du tar loss slangen från motorn och pumpar, blir blåsan hård? "Sprutar" det bensin om du trycker in ventilen bränslekopplingen? Du skriver förresten inget om hur motorn går. Är det enda problemet att blåsan inte blir hård? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Augusti , 2016 Du har väl förståss vänt pumpblåsan åt rätt håll? Det brukar finnas en pil på dessa som anger åt vilket håll bränslet skall pumpas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 13 Augusti , 2016 Gör en semantisk felsökning! Om du tar loss slangen från motorn och pumpar, blir blåsan hård? "Sprutar" det bensin om du trycker in ventilen bränslekopplingen? Du skriver förresten inget om hur motorn går. Är det enda problemet att blåsan inte blir hård? Otroligt nog, motor går som den ska! Jag gör det som du har föreslagit imorgon. Jag tror att bensin kommer att spruta mot motorsidan annars det borde nog inte gå att starta om bensin inte pumpas fram, eller hur? Frågan är var tar den vägen om man pumpar bensin till motorn hur mycket som helst men blåsan blir aldrig hård. Kan den rinna backvägen tillbaka mot bränsletanken? Om det läcker ut någonstans varför ser jag ingen pöl? Kan det vara bara luften som sugs in någonstans och i så fall hur kan man hitta det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 14 Augusti , 2016 "Systematisk" skulle det stå. Gör en semantisk felsökning! Om du tar loss slangen från motorn och pumpar, blir blåsan hård? "Sprutar" det bensin om du trycker in ventilen bränslekopplingen? Du skriver förresten inget om hur motorn går. Är det enda problemet att blåsan inte blir hård? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 14 Augusti , 2016 Då är det nog själva blåsan det är fel på. Den torde innehålla en backventil som kanske är trasig i ditt fall. Gör en semantisk felsökning! Om du tar loss slangen från motorn och pumpar, blir blåsan hård? "Sprutar" det bensin om du trycker in ventilen bränslekopplingen? Du skriver förresten inget om hur motorn går. Är det enda problemet att blåsan inte blir hård? Otroligt nog, motor går som den ska! Jag gör det som du har föreslagit imorgon. Jag tror att bensin kommer att spruta mot motorsidan annars det borde nog inte gå att starta om bensin inte pumpas fram, eller hur? Frågan är var tar den vägen om man pumpar bensin till motorn hur mycket som helst men blåsan blir aldrig hård. Kan den rinna backvägen tillbaka mot bränsletanken? Om det läcker ut någonstans varför ser jag ingen pöl? Kan det vara bara luften som sugs in någonstans och i så fall hur kan man hitta det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 15 Augusti , 2016 Ja, då finns det ett litet problem. Just därför bytte jag ut blåsan mot en ny men det blev inte bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 15 Augusti , 2016 Ja, då finns det ett litet problem. Just därför bytte jag ut blåsan mot en ny men det blev inte bättre. Jag hade problemet att blåsan inte blev hård. Pilen på blåsan var riktad mot motorn men den pekade något ner mot motorn. Jag bytte bränsleslangarna och flyttade blåsan så att en blev att pilen blev riktad upp mot motorn. Det gjorde susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 20 Augusti , 2016 Tack ska ni ha! Problemet är löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 21 Augusti , 2016 Hur löste du problemet? Tack ska ni ha! Problemet är löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Augusti , 2016 Det är nog vanligt att man inte får gummiblåsan att bli hård då motorn går. Förklaringen är att då motorn går skapar motorns egen pump små tryckvariationer genom bränslet som får kulventilen att dansa i sitt säte. Fenomenet är normalt och ingenting att oroa sig över. Viktigt är dock att du uppnår det lilla mottrycket då motorn står... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waelle00 0 Postad 9 September , 2017 På 2016-08-20 på 13:35, Ainars säger: Tack ska ni ha! Problemet är löst. Jag är nyfiken på hur problemet löstes eftersom jag har exakt samma med en Mariner 75 hk. Tips?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser