Deeds 2 Postad 11 Augusti , 2016 Hej. Jag är total novis på båtar men tycker att det är kul att "hänga med ut och fiska lite" Nu är det så här att jag har fått ett erbjudande att köpa en båt. Eftersom jag inte kan något och mina eftersökningar inte gett speciellt mycket så frågar jag här. Båten är en Crescent 465 Standard, Styrpulpet med äldre Suzuki 40hk 2-takt på. Skickat på båten är ok. Inte den snyggaste men helt funktionsduglig. Motorn och båten är genomgången av mekaniker igår med enda "anmärkningen" att gasreglaget behöver bytas. Detta byts under dagen till ett nytt. Priset jag fått är 20.000:- Note: Säljaren har även satt i en ny stor länspump. Mina frågor: * Priset? Låter det rimligt? Jag har kollat på blocket men vet för lite om området så jag frågar här. * Är motorn en pålitlig pjäs? Något jag ska tänka på ang. den? Har tänkt köpa en servicemanual för den. * Motorn är utan tilt och utan powertrim (som jag inte vet riktigt vad det är) Behöver jag sånt? Jag ska ha båten på kärran och lägga i den vid ramp varje gång jag ska använda den. *Övrigt jag behöver kolla/känna till? Tack på förhand från en blivande båtägare med ambitioner mvh Deeds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 11 Augusti , 2016 Min erfarenhet av Cresent är att du kan köra rakt in i kajen utan att båten tar skada. Så var vår 445:a. Motorn är gammal och som sådan kan den gå länge, eller inte. 2-takt=luktar och ryker, drar lite mer men få saker som kan gå sönder. Tilt och trim kan du leva utan. Muskelkraft är ibland underskattad. Det kosmetiska kan du åtgärda enkelt. Plastskador, om det finns, är enkla att fixa. Det enda jag funderade på var varför det nu har monterats en stor länspump. Priset? Jämför man med Blocket så ligger det en aning högre än de båtarna. Att det är 40 hk istf de normala 20 kanske kan motivera de extra tusenlapparna. Oavsett är det knappast ett stort överpris. Dock, detta är min bedömning på din text. Verkligheten kanske är bättre, eller sämre. Lycka till med båtägandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 11 Augusti , 2016 Tack tack för svar och input! Den gamla länspumpen la av så det införskaffades en ny, lite större. Det är en bekant till mina föräldrar som säljer båten så jag hoppas att han inte tar överpris 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Augusti , 2016 Vad är det för årsmodell på motorn? Jag har rattat 465 i måånga år och det är en väldigt stabil båt för sin storlek. Med 30hk eller som i ditt fall 40hk kommer båten mycket mer till sin rätt än med en 20hk som det ofta brukar vara. Båten behöver lite kraft för att bära all den last som den inbjuder till att ta pga utrymmena. Dessutom kan man då komma ifrån båtens enda egentliga nackdel som är att den är platt under och har ett förskepp som inte kastar ut sjön utan upp. Den kombinationen gör att man blir blöt i motsjö, framför allt från sidan. Med större motor kan man köra aktivt och undvika större delen av detta problem. Med tiden brukar tofterna ruttna, då de är gjorda av inplastat trä. Kolla att båten känns hård och stabil överallt. Annars är det en trygg och bra båt. Om priset är rätt beror på motorns ålder och om du får med kärra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 11 Augusti , 2016 Tack för svar Mange249. Låter bra att båten är stabil. Kommer att åka med den i en liten sjö med bra fiske. Har skickat mess till säljaren men han vet inte ålder på motor tyvärr. Skulle gissa på tidig 90. Kåpan är helsvart så det går inte att se vilket år den härstammar från Tofterna skall jag kolla! Tack för tips. Kärra för i och urtagning följer med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Augusti , 2016 Det enda jag funderade på var varför det nu har monterats en stor länspump. Jag har en automatisk länspump i min öppna båt för att pumpa ut det regnvatten som ev kan hamna i båten. Nu är det väl inte varje sommarhalvår som det regnar på västkusten i Sverige - eller är det det!? Har för mig att nån skreven sång med texten;"Sommarenär kort - det mesta regnar bort". Oavsett om det regnar eller inte på sommaren, så är det i varje fall aldrig nåt vatten i båten när jag skall ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Augusti , 2016 Det låter som ett någorlunda rimligt pris. Men nu är det köparnas marknad, tillgången på båtar översiger antalet spekulanter eller köpare, och särskillt på höstkanten. Men motorn är ju trots allt gammal och en omodern miljöbov. Men som redan skrivits, så skall man vara litet misstänksam när säljaren nyligen installerat en större länspump... Jag har också åkt i sådan båt, en sportfiskekomis hade en, och vi blötte ned oss ordentligt i den båten, mellan Visingsö och Gänna, i den jäkla sjön Vättern är vågutbredningen totalt oberäknelig, men vi hade fått en del fisk, sik bland annat. Nåväl, det har också redan skrivits, den båten tar in en hel del stänkvatten, därav länspumpen. Vi fick ta in på ett vandrarhem för att värma oss få kläderna torra... Sedan är det ett gott tecken att säljaren vill sälja till någon han känner eller i sin närhet. På den tiden, tidigt 80-tal önskade jag mig alltid en suzukimotor, i de kretsar jag då umgicks i förordades dessa som väldigt bra motorer. Honda var också populära. Powertilt används för att tippa upp motorn, och som sagt muskelkraft är bra, på en 40 hästare är det nog lika mycket kraft som teknik att göra detta. Med powertrim kan man ändra riggens vinkel gentemot akterspegeln, och då påverka båtens gångläge under gång. På denna båten/motorn får du göra det manuellt genom att flytta en pinne mellan olika pinnhål i motorns fäste, litet halvjobbigt när båten ligger i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 12 Augusti , 2016 (redigerade) Det enda jag funderade på var varför det nu har monterats en stor länspump. Jag har en automatisk länspump i min öppna båt för att pumpa ut det regnvatten som ev kan hamna i båten. Nu är det väl inte varje sommarhalvår som det regnar på västkusten i Sverige - eller är det det!? Har för mig att nån skreven sång med texten;"Sommarenär kort - det mesta regnar bort". Oavsett om det regnar eller inte på sommaren, så är det i varje fall aldrig nåt vatten i båten när jag skall ut. Det va precis den förklaringen jag fick när jag frågade säljaren om anledningen. Det låter som ett någorlunda rimligt pris. Men nu är det köparnas marknad, tillgången på båtar översiger antalet spekulanter eller köpare, och särskillt på höstkanten. Men motorn är ju trots allt gammal och en omodern miljöbov. Men som redan skrivits, så skall man vara litet misstänksam när säljaren nyligen installerat en större länspump... Jag har också åkt i sådan båt, en sportfiskekomis hade en, och vi blötte ned oss ordentligt i den båten, mellan Visingsö och Gänna, i den jäkla sjön Vättern är vågutbredningen totalt oberäknelig, men vi hade fått en del fisk, sik bland annat. Nåväl, det har också redan skrivits, den båten tar in en hel del stänkvatten, därav länspumpen. Vi fick ta in på ett vandrarhem för att värma oss få kläderna torra... Sedan är det ett gott tecken att säljaren vill sälja till någon han känner eller i sin närhet. På den tiden, tidigt 80-tal önskade jag mig alltid en suzukimotor, i de kretsar jag då umgicks i förordades dessa som väldigt bra motorer. Honda var också populära. Powertilt används för att tippa upp motorn, och som sagt muskelkraft är bra, på en 40 hästare är det nog lika mycket kraft som teknik att göra detta. Med powertrim kan man ändra riggens vinkel gentemot akterspegeln, och då påverka båtens gångläge under gång. På denna båten/motorn får du göra det manuellt genom att flytta en pinne mellan olika pinnhål i motorns fäste, litet halvjobbigt när båten ligger i vattnet. Tack tack för fin information. Känns som en bra båt för en nybörjare. Köper denna för "läropengar" så får framtiden visa om det va smart eller ej. Skulle tro att man fastnar i detta och vill snart ha lite större...och sen större Redigerad 12 Augusti , 2016 av Deeds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Augusti , 2016 Rejäl båt och en pålitlig motor. Jag anser att det är ett bra pris om den är i bruksskick. Oömma grejer dom tål att användas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 13 Augusti , 2016 Det ska finnas ett motornummer som avslöjar vilken årsmodell det är. Tack för svar Mange249. Låter bra att båten är stabil. Kommer att åka med den i en liten sjö med bra fiske. Har skickat mess till säljaren men han vet inte ålder på motor tyvärr. Skulle gissa på tidig 90. Kåpan är helsvart så det går inte att se vilket år den härstammar från Tofterna skall jag kolla! Tack för tips. Kärra för i och urtagning följer med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 14 Augusti , 2016 Vart kollar jag upp motornumret? Hittade en bricka med ett nummer. //Deeds Det ska finnas ett motornummer som avslöjar vilken årsmodell det är. Tack för svar Mange249.Låter bra att båten är stabil. Kommer att åka med den i en liten sjö med bra fiske.Har skickat mess till säljaren men han vet inte ålder på motor tyvärr. Skulle gissa på tidig 90.Kåpan är helsvart så det går inte att se vilket år den härstammar från Tofterna skall jag kolla! Tack för tips.Kärra för i och urtagning följer med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 15 Augusti , 2016 Här kan du kolla upp motornumret. http://www.brownspoint.com/store/pc/suzuki/dt40.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 16 Augusti , 2016 Perfekt! Tack så mycket! Här kan du kolla upp motornumret. http://www.brownspoint.com/store/pc/suzuki/dt40.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 16 Augusti , 2016 Jag fick fram att motorn är från -92 Tack än en gång för länken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 17 Augusti , 2016 Du kan även köpa en servicemanual från Brown Point Marine, det gjorde jag till min DT85 (från 1984). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 19 Augusti , 2016 Hej Igen. Ett litet problem/fundering som kommit upp. Motorn hade ingen startmotor utan man fick dra igång den. Den startar på första eller andra draget men bekväm som jag är så beställde jag en startmotor. Jag fick den igår och när jag skulle montera den så upptäckte att den inte passar. Ena "örat" på startmotorn är inte ens i närheten av hålet i skelettet. Se bild. Den startmotor jag beställde passade till följande motorer: "Startmotor Suzuki & Tohatsu Modelltyper: Suzuki DT30 (1983-1987) Suzuki DT35 (1987-1989) Suzuki DT40 (1983-1998) Suzuki PU40 (1989-1994) Tohatsu 9.9 - 90 hp Min motor är en Suzuki DT40 från 1992 (Utläst från nummer 04003 23xxxx) Kontaktade återförsäljaren igår men de hävdar att det är rätt startmotor. Svaret från leverantör löd: "Som jag sade på telefon idag så matchar startmotor som Ni mottagit med originalnummer från Suzuki, således ska det vara rätt. Varför den inte passar med befintliga öglor på maskinen vet jag inte." Det går att fästa startmotorn i ett öra och fästa det nertill enligt manual så det kanske är en lösning att behålla den jag har och "modifiera" lite. Vad tror ni? Varför passar den inte? En annan sak. Vart köper ni era båtprylar? Mitt akterspegelfäste (Långt) är som en kexchoklad så jag behöver skaffa ett nytt. //Deeds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Jag köpte en ny startmotor till min DT85 som inte heller passade riktigt. I mitt fall så köpte jag på eBay i USA, så det blev att metallslöjda litet för att få den på plats. Om du köpt den i Sverige så tycker jag att du ska skicka tillbaka den. Akterspegelsfäste låter som något man gör själv, men lägg ut en bild så får du nog olika förslag. Redigerad 19 Augusti , 2016 av petter_b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 19 Augusti , 2016 Ok.. tror att det blir lite hemslöjd för mig med. Vill ju ha startmotor Lägger in en bild på mitt "akterspegelfäste" (gogglade namnet) Som ni ser så är det kexigt värre. Det ramlar flagor från det hela tiden. Jag köpte en ny startmotor till min DT85 som inte heller passade riktigt. I mitt fall så köpte jag på eBay i USA, så det blev att metallslöjda litet för att få den på plats. Om du köpt den i Sverige så tycker jag att du ska skicka tillbaka den.Akterspegelsfäste låter som något man gör själv, men lägg ut en bild så får du nog olika förslag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 19 Augusti , 2016 Ok.. tror att det blir lite hemslöjd för mig med. Vill ju ha startmotor Lägger in en bild på mitt "akterspegelfäste" (gogglade namnet) Som ni ser så är det kexigt värre. Det ramlar flagor från det hela tiden. Sådana där fästen finns att köpa i vilken båttillbehörsbutik som helst. Du kan ju också skruva loss ditt fäste, blästra det och måla med rostskyddande färg, Hammarlack exempelvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 19 Augusti , 2016 Tackar för info! Ok.. tror att det blir lite hemslöjd för mig med. Vill ju ha startmotor Lägger in en bild på mitt "akterspegelfäste" (gogglade namnet) Som ni ser så är det kexigt värre. Det ramlar flagor från det hela tiden. Sådana där fästen finns att köpa i vilken båttillbehörsbutik som helst. Du kan ju också skruva loss ditt fäste, blästra det och måla med rostskyddande färg, Hammarlack exempelvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 19 Augusti , 2016 Monterade startmotorn provisoriskt men när jag drog på nyckeln så klarade den enbart ett kvarts varv. Om man "hjälpte" den med snöret så klarade den ett kvarts varv till. Min slutsats är att det måste vara en startmotorn till en mindre motor. Kan jag ha rätt? Batteriet är nytt och fulladdat. Återförsäljaren hävdar att jag fått rätt men kan det inte vara fel startmotor i rätt kartong? Den passar inte hundra och den klarar inte av att dra runt motorn. Känns som fel startmotor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deeds 2 Postad 30 Augusti , 2016 Ny fråga. När jag var ute nu och tömde båten på vatten (det har ju regnat en del) så märkte jag att golvet sviktade lite på ett ställe. Det va liksom "mjukt" så att säga. På alla andra ställen är det stumt. Är detta något att oroa sig för? Det är mitt emellan de två sittplatserna. Hittade att det skavt lite (se bild) Vad ska jag göra? Mvh Deeds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Augusti , 2016 Ny fråga. När jag var ute nu och tömde båten på vatten (det har ju regnat en del) så märkte jag att golvet sviktade lite på ett ställe. Det va liksom "mjukt" så att säga. På alla andra ställen är det stumt. Är detta något att oroa sig för? Det är mitt emellan de två sittplatserna. Hittade att det skavt lite (se bild) Vad ska jag göra? Mvh Deeds Att durken sviktar litet mitt på är inget jag skulle oroa mig för. Det är väl en rätt stor yta som saknar förstärkning inunder. Om durken eller annan gångyta skulle knastra som om man promenerade på potatischips är däremot illavarskande, då har de yttersta lagren delat sig från distansmaterialet, men jag tror inte ens att din båt har laminat i durken. Om det är en skada där glasfibrerna tittar fram får du ju försegla den skadan, exempelvis med gelcoatspackel, men å en durk i en öppen båt utan skönhetsvärde kan man använda Plastic Paddings glasfiberspackel, det gör ju att måla över sedan med båtens färg. Och om durken skulle vara ordentligt skadad går det ju att skära ut den skadade biten med tigersåg. Sedan plastar man med glasfibermatta och plast med en större glasskiva som underlag. Förhoppningsvis fastnar inte plasten i glasskivan. När det härdat kan man sedan blasta in den nya biten i båten. Jag gjorde så på en liten kit-car med plastkaross, där var det några paneler som skulle bytas ut. Dessa popnitades sedan och plastades fast, när plasten härdat borrade jag ut popnitarna, och spacklade igen hålen. Jag hade en del glasrutor över från växthuset som jag hade som underlag/arbetsbänk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser