aftersun 1 Postad 10 Augusti , 2016 Hej, Vi har en Quicksilver 705 Activ Cruiser (7,05m) med en utombordare på 200hk. Vi har inget trimplan monterat men tittar lite på det också. En fråga är dock om en trimfena hjälper på en så pass "stor" båt? Jag länkar till en produkt jag hittade; http://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/trimplan-propeller/trimplan/trimfena Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 10 Augusti , 2016 Hjälper mot vad? Vad är problemet? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 10 Augusti , 2016 Båten planar runt 15 knop så det är väl inte så farligt men jag tycker styrningen känns lite svampig och läste att fenor eventuellt kunde hjälpa i låg fart att få en mer direkt styrning. Hjälper trimplanen något alls vid låg fart? Jag är helt med på deras egenskaper vad gäller lägre bränsleförbrukning, lägre planingströskel och bättre lutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 10 Augusti , 2016 Tror ej det hjälper på så stor båt/motor. Kan ej tänka mig att plastbitarna kan hjälp till lyft upp båten mer än vad du kan tilt dig till. Men trimplan är garanterat något att sats på, både för bränsle förbrukningen och sidolut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 10 Augusti , 2016 När du säger svampig styrning. Det är inte så att din motor sitter lite högt i det läget du har den tiltad i? Km vara så att plattan ligger över botten linjen på båten, då blir inte båten så vidare bra att styra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 Augusti , 2016 När du säger svampig styrning. Det är inte så att din motor sitter lite högt i det läget du har den tiltad i? image.jpeg Km vara så att plattan ligger över botten linjen på båten, då blir inte båten så vidare bra att styra. Det där är nog lite från fall till fall. På min Flipper 640 har jag hissat motorn så kavitationsplattan ligger 50mm över botten och styrningen är lika som innan under 45 knop. Stålpropp är dock mer eller mindre ett krav. Styrningen påverkas mycket av trimläget på motorn, så testa dig fram och se om det hjälper. Jag är inget fan av fenor på motorn, den är bra som den är. Att montera trimplan är däremot vettigt i vissa fall, framför allt när man har problem med sidolutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 12 Augusti , 2016 Båten är endast två år gammal och tror inte att motorn monterats på ett felaktigt sätt. Båten går bra det är bara att jag får en fördröjning i låga farter innan jag får ett utslag efter styrning. Funderar på att installera trimplan för andra egenskapernas skull men det hjälper väl knappast i lågfart? Generellt sätt ska väl motorn vara så trimmad inåt (neråt) som möjligt när man kör i lågfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Augusti , 2016 Det är inte alltid så. Jag upplever min egen båt mer hanterlig även i deplacementfart med motorn något uttrimmad. Helt intrimmad vill den slingra väldigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Augusti , 2016 Skulle dessutom säga att planande båt slingrar alltid i deplacementfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser