Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Cornerwall

OMC 5.0 V8 305 dimma/rök vid förgasare

Rekommendera Poster

post-97623-0-07965900-1470828377.jpgHar precis köpt en båt med en nyrenoverad OMC V8 5.0, en 305 Cheva år 1988. 

Den röker/dimmar lite vid luftfiltret, se bild.

Vad är det och vad beror det på?

 

Motorn går som en dröm, men ryker en del vid start, samt vid rejäla gaspådrag utan växel.

Farligt eller är det så med en motor från -88

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar det avgaser eller bensin? Kan vara vevhusventilationen. Slangen från ventilkåpan på bilden till luftfiltret är vevhusventilation. Ta bort anslutningen och se om det kommer rök från slangen och det samtidigt slutar komma frå filtret. Om det fortfarande kommer dimma, är det troligen bensin. Mindre bra. Är motorn inkörd efter renovering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Ziggemannen skriver, vevhusventilationen. Sedan blir man alltid misstänksam när säljaren säger nyrenoverad, vad är gjort??

 

Ryker det blått vid gaspådrag och avsläpp så är den så kallade renoveringen inte speciellt väl utförd framför allt när den även foggar ur vevhusventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte de slangarna var vevhusventilationen.

En man som äger en marina har haft den privat, den har gått ca 30-40 timmar sen renovering. 

Då jag har dålig koll på motorer så svarade han mest, det mesta är gjort.

Upplevde honom som oerhört kunnig och seriös, så jag hoppas den är i gott skick trots att det ryker ibland. Men är dimman ett tecken på att något är fel, eller är det okej?

 

Ska testa rycka slangarna imorgon om det är väder för en åktur.

Tack så länge  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en OMC-88 men 5.7L 350. Kul att man inte är ensam med "rariteter".  ;)

 

Jag har aldrig sett någon "rök/dimma" komma ur min vevhus ventilation, men min spis har lite fler timmar sedan renoveringen. Jag märker dock att det "ventilerar" lite när man drar på, men det är ju tanken med det hela. 

Har dina "liners" blivit honade och nya kolvringar osv, så bör man nog köra in båten ganska noga. Men om vi utgår från att din mekaniker är kunnig vilket många är, så undrar man ju klart varför det "ryker" ur slangarna. Troligtvis övertryck i "huset" pga läckande ventiler, men det är ju knappast troligt om din maskin är "nyservad". Dock värt att betrakta. 

 

En annan notis jag gjorde är att dina slangar är ganska långa. Mina går nästan rakt från kåpan till filtret vilket minimerar risken för att olja blir liggande i slangen. Spelar kanske mindre roll i det stora hela. 

 

 

 

Ska bli intressant att se vad du får ut av ditt test. 

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är sådant vevhuskomp så det ryker ur flamfiltret så är det troligtvis inte frågan om någon ventil utan felet sitter i kolvringarna-cylinderloppen. Dvs ringarna tätar inte, detta kan ha olika orsaker.

 

Sedan så känner vi inte personen i fråga som sålt båten och påstår "att det mesta är gjort". Han kan ju låta hur seriös som helst........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tog bort slangarna vid drift idag, det är vevhusventilationen som ryker, dock är det inte så mycket. Men lite kommer det.

I övrigt går den som en dröm.

 

Ett sjujäkla klipp i den, och lättstartad.

Någon med liknande båt (bowrider 1100kg) som vet förbrukning?

Mestadels 5 knop och march runt 20-24 knop?

Är det 2-3 liter per distans på en sådan maskin tro?

 

Ha en fin kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att den går som den ska iaf.

 

Angående bränsleförbrukning så är det väldigt varierande från båt till båt, även om det är liknande motorer. Om din bowrider väger 1100kg torr, så är du väl uppe i ca 1400 lastad och klar. Vilken modell är det på din båt?

 

Propeller, trimplan, etc spelar även in men det finns en sida här som du kan få en generell bild iaf. Den är väl baserad på vad tillverkaren angav men ger dig ett riktmärke iaf.

 

http://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-mercury-mercruiser-3.0-4.3-5.0-5.7-6.2-7.4-8.1-8.2

 

 

I min egna Chris Craft Scorpion ligger jag på ca stadiga 70 l/h skulle jag uppskatta vid 4600 rpm och 40-42 knop. Men det är dock oväsentligt i det stora hela. Den får dricka vad den vill för min del. Bara motorn går och mår bra.

 

JJ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Wellcraft 230 eclipse tidigt 2000 tal med 5,7 lit V8 på 270 hk förgasare med edelbrock insug,den drog 1,3 lit/dist i lagom marchfart på ca 3200-3300 varv (27-30 knop) vikten på den var ca 1800 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad beror det att vevhusventilationen ryker lite?

Farligt? Eller bara att åka och vara glad.

 

Förbrukningen spelar mindre roll känns det som.

Det är en Reinell 185 FR (Bowrider) 1988

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Om knotan verkligen är nyrenoverad med honade/borrade lopp, kan det vara så att ringarna ännu inte har slitit till sig. Jag skulle kört och avvaktat. Blir det värre, då är det dags att undersöka. Bättre, ja då är det nog lignt. Somjag förstår går maskinen bra, så ge det lite maskintid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...