durksvin 0 Postad 9 Augusti , 2016 Har en gammal rostig MD6A i segelbåten och blev tvungen att börja greja med kylsystemet. Tyvärr fattar jag inte exakt hur avgaslimpan fungerar med sina kanaler osv. Eventuellt är flera hål igensatta, men jag kan inte avgöra om de ska vara det eller inte. Om någon vet så dela gärna med er. Bifogar 2 bilder av den med delarna som jag undrar över. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Har en gammal rostig MD6A i segelbåten och blev tvungen att börja greja med kylsystemet. Tyvärr fattar jag inte exakt hur avgaslimpan fungerar med sina kanaler osv. Eventuellt är flera hål igensatta, men jag kan inte avgöra om de ska vara det eller inte. Om någon vet så dela gärna med er. Bifogar 2 bilder av den med delarna som jag undrar över. Tack på förhand! Bild 1, stora pluggen ska vara där. Fråga funktion, vattenkanaler. Bild 2, plugg, ska vara där. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 9 Augusti , 2016 Har en gammal rostig MD6A i segelbåten och blev tvungen att börja greja med kylsystemet. Tyvärr fattar jag inte exakt hur avgaslimpan fungerar med sina kanaler osv. Eventuellt är flera hål igensatta, men jag kan inte avgöra om de ska vara det eller inte. Om någon vet så dela gärna med er. Bifogar 2 bilder av den med delarna som jag undrar över. Tack på förhand! Bild 1, stora pluggen ska vara där. Fråga funktion, vattenkanaler. Bild 2, plugg, ska vara där. Kalle Hallå Kalle, tack för svar. Varför ska det vara pluggat på de båda ställena? I packningen är det ju hål gjort där den stora pluggen sitter. Ang vattenkanalerna: de verkar inte leda vidare någonstans utan går bara in några centimeter i metallen. Ingen vidare cirkulation då, antagligen...är det också meningen att det ska vara så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Hålet i packningen är för att det inte ska läcka från topplocket, det är hål där mellan avgasportarna. Det är inte rostflagor som täppt dina vattenkanaler? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 9 Augusti , 2016 Hålet i packningen är för att det inte ska läcka från topplocket, det är hål där mellan avgasportarna. Det är inte rostflagor som täppt dina vattenkanaler? Kalle Jo så kan det mycket väl vara. Ska kanalerna vara förbundna med varandra i själva "limpan"? I så fall borde det vara lätt att testa om det rinner igenom. Mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marulk 1 Postad 1 November , 2020 Någon klarhet i detta? Jag undrar framförallt gällande pluggen på bild nr 2. Som jag betraktar det så passerar vatten in genom nippeln till höger i min bild. Går in i termostathuset och passerar ut genom nippeln till vänster in min bild igen när termostaten är stängd. När termostaten öppnar så täpper den till hålet mitt i termostathuset så att vattnet tvingas ledas mot hålet som sitter i nederkant av termostathuset (höger i min bild). Men där når den fram till en mässingsplugg som sitter fast. Är detta verkligen normalt? Jag blir inte klok på det bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 1 November , 2020 Nej, jag har inte heller fått någon klarhet ang. den pluggen. När jag hade loss avgaslimpan på min MD6A, så rensade jag alla kanaler med alla möjliga medel så mycket jag kunde. Den där pluggen bearbetade jag också rejält, men jag gav upp. Den sitter kvar. Jag tröstade mig med uttrycket "don't fix if it aint broken". Detta var för mer än 10 år sedan, och det fungerar bra fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 1 November , 2020 3 timmar sedan skrev Marulk: Någon klarhet i detta? Jag undrar framförallt gällande pluggen på bild nr 2. Som jag betraktar det så passerar vatten in genom nippeln till höger i min bild. Går in i termostathuset och passerar ut genom nippeln till vänster in min bild igen när termostaten är stängd. När termostaten öppnar så täpper den till hålet mitt i termostathuset så att vattnet tvingas ledas mot hålet som sitter i nederkant av termostathuset (höger i min bild). Men där når den fram till en mässingsplugg som sitter fast. Är detta verkligen normalt? Jag blir inte klok på det bara Hej. När termostaten är öppen och stänger hålet tvingas vattnet att gå in igenom trevägsanslutningen under limpan. Det går sedan genom motorn och ut genom den öppna termostaten. det lilla hålet i termostathuset har ingen funktion men det måste ligga en o-ring där. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser