Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
MrMe

Vetus bogpropeller - Brytpinne?

Rekommendera Poster

Hej,

Spännande tilläggning igår med 15 sekundmeter i byarna... då lägger bogpropellern av  :angry:

Ett högt surrande men ingen drivkraft... på med badbyxor och ner och kika. Propellern snurrar fritt och jag hittar inget "skräp" i tunneln.

Så vitt jag förstår det är det två saker som kan ha hänt:

1. Brytpinnen till propelleraxeln har gått sönder

2. Infästningen av plastpropellern på axelns är trasig

Jag hoppas naturligtvis på det första så jag har beställt ny brytpinne. Nu till frågan... kan man byta denna med båten i vattnet eller måste man lyfta?

Bogpropellern i fråga är en Vetus märkt R125/3. Jag hittar bara ett artikelnummer för reservdel "brytpinne" så det verkar bara finnas en mellan motor och växelhus och inte någon nere vid själva propelleraxeln.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Vetus bogpropeller på 4 Hk och där sitter en brytpinne under motorn. Lätt att byta, bara lossa bultarna och lyfta upp motorn, troligen är din likadan.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar. Nu är motorn demonterad och visst var brytpinnen borta. Nu är det bara att vänta på leverans av en ny och hoppas att jag lyckas sätta ihop allt igen.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att det följde med en brytpinne som reserv när jag köpte bogpropellern.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...