MrMe 170 Postad 9 Augusti , 2016 Hej, Spännande tilläggning igår med 15 sekundmeter i byarna... då lägger bogpropellern av Ett högt surrande men ingen drivkraft... på med badbyxor och ner och kika. Propellern snurrar fritt och jag hittar inget "skräp" i tunneln. Så vitt jag förstår det är det två saker som kan ha hänt: 1. Brytpinnen till propelleraxeln har gått sönder 2. Infästningen av plastpropellern på axelns är trasig Jag hoppas naturligtvis på det första så jag har beställt ny brytpinne. Nu till frågan... kan man byta denna med båten i vattnet eller måste man lyfta? Bogpropellern i fråga är en Vetus märkt R125/3. Jag hittar bara ett artikelnummer för reservdel "brytpinne" så det verkar bara finnas en mellan motor och växelhus och inte någon nere vid själva propelleraxeln. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 9 Augusti , 2016 Jag har en Vetus bogpropeller på 4 Hk och där sitter en brytpinne under motorn. Lätt att byta, bara lossa bultarna och lyfta upp motorn, troligen är din likadan. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 10 Augusti , 2016 Tack för snabbt svar. Nu är motorn demonterad och visst var brytpinnen borta. Nu är det bara att vänta på leverans av en ny och hoppas att jag lyckas sätta ihop allt igen. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 10 Augusti , 2016 Jag har för mig att det följde med en brytpinne som reserv när jag köpte bogpropellern. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser