Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Benganboll

Motor till Weedo GT.

Rekommendera Poster

Har skaffat mig en tävlingsversion av Weedo GT som är i behov av en totalrenovering.
På båten satt en Mercery 50HK som suttit där sedan båten var ny som jag inte vill använda.
 

Problemet är att båten är byggd för kort rigg (tror jag) och det är svårt att hittat en vettig motor begagnad.
Ska jag höja akterspegeln i samband med renovering eller finns det någon nackdel med att göra det?

 

Jag har tänkt en motor på 50-70HK och funderar på en 4-takts maskin, eller borde jag satsa på en 2-taktare?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en långrigg på min! Tappar definitivt fart :( vore kul att få svar om man kan höja akterspegeln.

 

Dock så får väll inte vatten intaget i motorn komma över vattenytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimal motor på en Weedo är en Yamaha 90hk 2t enligt mig. Vill man ha lite mindre vikt bak, satsar man på en Yamaha 70-75hk istället. Johnson/Evinrude 3orna på 60-75hk är ok också, men går inte lika bra enligt mig.

Båten fungerar ok med en 50hk, men det är med 70+ hk som den riktigt kommer till sin rätt.

 

Weedon är så lätt, så en fyrtaktare blir lite på gränsen om man vill ha lite fart. Motorn bör helst inte väga mer än 100-120kg för att det skall funka bra om man vill kunna backa osv. En 4t blir således lite mindre effekt(50-60hk).

 

Man bör också försöka få så låg tyngdpunkt som möjligt, så en rak 6a från Mercury är inte optimalt även om det är en ball motor med låg vikt.

 

Jag har haft en själv och kommer garanterat att äga en igen, det är en riktigt kul båt om den är i bra skick.

 

Höj och förstärk akterspegeln ordentligt när du renoverar. En kortriggad motor är både ovanlig och kommer att bada kåpan i tid och otid. Enda fördelen är den lägre tyngdpunkten.

 

Ett tips för att få till tyngdpunkten i längsled är att ha en fast tank fram under däck. Utan att flytta fram vikt brukar de börja tugga när man trimmar ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en långrigg på min! Tappar definitivt fart :( vore kul att få svar om man kan höja akterspegeln.

 

Dock så får väll inte vatten intaget i motorn komma över vattenytan?

Så länge inte vattenintaget sitter över nedersta delen av botten är det inga problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimal motor på en Weedo är en Yamaha 90hk 2t enligt mig. Vill man ha lite mindre vikt bak, satsar man på en Yamaha 70-75hk istället. Johnson/Evinrude 3orna på 60-75hk är ok också, men går inte lika bra enligt mig.

Båten fungerar ok med en 50hk, men det är med 70+ hk som den riktigt kommer till sin rätt.

 

Weedon är så lätt, så en fyrtaktare blir lite på gränsen om man vill ha lite fart. Motorn bör helst inte väga mer än 100-120kg för att det skall funka bra om man vill kunna backa osv. En 4t blir således lite mindre effekt(50-60hk).

 

Man bör också försöka få så låg tyngdpunkt som möjligt, så en rak 6a från Mercury är inte optimalt även om det är en ball motor med låg vikt.

 

Jag har haft en själv och kommer garanterat att äga en igen, det är en riktigt kul båt om den är i bra skick.

 

Höj och förstärk akterspegeln ordentligt när du renoverar. En kortriggad motor är både ovanlig och kommer att bada kåpan i tid och otid. Enda fördelen är den lägre tyngdpunkten.

 

Ett tips för att få till tyngdpunkten i längsled är att ha en fast tank fram under däck. Utan att flytta fram vikt brukar de börja tugga när man trimmar ut.

Tack för ett mycket bra svar.

 

Känns nu som att jag kommer att höja akterspegeln och leta upp en lämplig Yamaha 70HK 2-T.

 

Angående tanken så tänkte jag svetsa ihop en rostfri på c:a 100 liter som är formad efter båtens V-botten och plan upptill och plasta in den i golvet under stolarna i samband med renoveringen.

Jag har inte mätt något på båten om detta är möjligt utan bara en ide jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en långrigg på min! Tappar definitivt fart :( vore kul att få svar om man kan höja akterspegeln.

 

Dock så får väll inte vatten intaget i motorn komma över vattenytan?

Träffade denna Weedo GT ägaren med båt av en slump i somras och hans akterspegel var högre en min.

Dock vet jag inte om den är höjd eller om den var så från fabrik, det syntes inget på den som såg hemmagjort ut.

Det kan man även se på hans filmer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då till den svårare frågan. Hur fan höjer man akterspegeln. Plywood glasfiber och aluminium såklart. Men arbetssättet. Ska man bara bygga på kanten där motorn sitter nu? Eller måste lan ta bort "toppen" på hela båten och höja den på så sätt under?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika skolor men jag vill slå ett slag för att behålla den som det är, finns alldeles för många sönderskruvade exemplar.

På min weedo GT hade jag en Yamaha 50 hk tvåtakt, kort rigg. Fungerade alldeles utmärkt både för att åka vattenskidor och fullt semesterpackad för en vecka i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör såklart som du vill med tanken, men överväg att lägga den under fördäck det gör mycket för hur båten går i sjön:)

 

Weedon kallas för "Veddoklappträ" mm och är känd för att stampa i sjön pga sitt korta skrov i kombination med tung motor. Konstruktören gillade pga detta in Weedon så mycket som sina senare konstruktioner(Smuggler). Att flytta fram vikt och skaffa motor med powertrim är klart rekommenderat om man vill få den att gå som den förtjänar.

 

Jag tycker dock att det är något speciellt med Weedon GTn och både den och den mycket ovanliga Weedo 17 som jag också ägt är favoriter:)

 

Angående akterspegeln, så finns det bracket som höjer med 5" som är avsedd för detta ändamål. Det bygger dock på att akterspegeln är i väldigt bra skick och man ska nog hålla sig till max 50-60hk.

 

Jag saknar min gamla Weedo GT med Yamaha 80hk. Den var Blå med svart botten och gick ruggigt bra tyckte jag. Gjorde strax över 40knop och hade otroligt acc:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då till den svårare frågan. Hur fan höjer man akterspegeln. Plywood glasfiber och aluminium såklart. Men arbetssättet. Ska man bara bygga på kanten där motorn sitter nu? Eller måste lan ta bort "toppen" på hela båten och höja den på så sätt under?

Det finns många olika varianter, men min favorit i enkelhet och resultat är följande.

 

På utsidan/Aktern: Plasta in en skiva utanpå akterspegeln(helst kompositlaminat, men även plyfa fungerar om du plastar ordentligt)som är rätt i höjd och sticker ut typ 5cm åt sidorna utanför motorbrunnen. Plasta in en mindre skiva framför, som höjer originalakterpegeln till den nya höjden(för extra styrka kapar man upp så skivan sticker in genom motorbrunnen till insidan av akterspegeln en bit). Efter detta plastar du ihop helheten ordentligt. Viktigt är att slipa ordentligt in till plasten, så att konstruktionen får bra fäste i gamla akterspegeln. Borra sedan nytt hål för avrinning och motorbultar.

På insidan: Plasta in nya knän som är större och längre än de gamla och lägg gärna nåt extra lager matta över helheten.

 

Så hade jag gjort om jag skulle gett mig på det och min båt min gamla hade den lösningen.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då till den svårare frågan. Hur fan höjer man akterspegeln. Plywood glasfiber och aluminium såklart. Men arbetssättet. Ska man bara bygga på kanten där motorn sitter nu? Eller måste lan ta bort "toppen" på hela båten och höja den på så sätt under?

Det finns många olika varianter, men min favorit i enkelhet och resultat är följande.

 

På utsidan/Aktern: Plasta in en skiva utanpå akterspegeln(helst kompositlaminat, men även plyfa fungerar om du plastar ordentligt)som är rätt i höjd och sticker ut typ 5cm åt sidorna utanför motorbrunnen. Plasta in en mindre skiva framför, som höjer originalakterpegeln till den nya höjden(för extra styrka kapar man upp så skivan sticker in genom motorbrunnen till insidan av akterspegeln en bit). Efter detta plastar du ihop helheten ordentligt. Viktigt är att slipa ordentligt in till plasten, så att konstruktionen får bra fäste i gamla akterspegeln. Borra sedan nytt hål för avrinning och motorbultar.

På insidan: Plasta in nya knän som är större och längre än de gamla och lägg gärna nåt extra lager matta över helheten.

 

Så hade jag gjort om jag skulle gett mig på det och min båt min gamla hade den lösningen.

 

Låter bra! Har du lust att hjälpa mig i den andra tråden angående förstärkning innifrån? Känns som om du hade koll på detta!

 

Angående det över så förstod jag nästan! Ska försöka ta en bild och rita hur du förklarade så att jag förstod rätt haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...