jedh 2 Postad 8 Augusti , 2016 Provar detta forum för träbåtar även om jag har en plastbåt och hoppas det är ok… I vinter tänkte jag byta nåt på teakdäcket jag har i sittbrunnen (på min plastbåt). Teaken har underhållits minimalt sedan båten var ny på 80-talet och har blivit rejält sliten. Men det finns fortfarande mycket teak kvar så jag har utrymme att slipa. Tänkte lägga ny nåt, slipa teaken och plugga om hela eller delar av teakdäcket. Efter diverse tips och lite letande på internet så har jag koll på hur jag ska göra när jag ska byta nåt. Planerar även att använda maskeringstape istället för att slipa bort överflödig nåt som blir när jag lägger i den nya. Nu till min fråga där jag har sett lite olika alternativ. Vad gör jag först, slipar eller tar bort den gamla nåten? Är det bättre att slipa teaken när den gamla nåten fortfarande sitter kvar (efter ha skurit bort nåten som sticker upp)? Eller är det bättre att slipa teaken efter jag har tagit bort nåten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Augusti , 2016 Det spelar ingen roll var du placerar dina inlägg - de hamnar ändå i den högen med de 70 senaste postade inläggen och det är väl där de allra flesta läser. Du måste väl ändå slipa teaken efter att du lagt i den nya nåten. och du har inte så mycket marginal att slipa på. Jag skulle slipa det sista jag gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 8 Augusti , 2016 Kommer jag behöva slipa nya nåten även om jag använder maskeringstape? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Det beror ju på hur du vill att ditt jobb skall se ut när du är klar. Jag skulle nåtat först - utan tejp - och slipat sen. Senaste likartade jobbet på båten Redigerad 9 Augusti , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 9 Augusti , 2016 Tack Thallatha Ska prova det, låter som du skriver lite enklare att slippa maskering med tape när jag ändå ska slipa teaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Augusti , 2016 Jag skulle också nåta utan tejp och avsluta med att slipa. Skaffa bara en bra bandslip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Jag skulle också nåta utan tejp och avsluta med att slipa. Skaffa bara en bra bandslip. Ett himmla jobb att maskera och det blir garranterat inte perfekt. Enda fördelen är väl att man får upp nåten nån del av nån mm. Det sjunker ju alltid en aning, men det är ju lätt att lägga på lite övermått för hand. bandslip är i häftigaste laget - om man inte är van att köra med dem. Har en bandslip liggandes - vet inte när jag körde med den sist. Använder alltid den lite större exenterslipen till såna jobb. Den är lätt att ha bra koll på och alltid kopplad till dammsugare. Redigerad 9 Augusti , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 9 Augusti , 2016 Tänk på att om du har gammal och fårad teak så kommer nåtmassa att hamna i fårorna också. Och för att bli av med den måste du slipa ganska hårt. Alternativet är att maskera och se till att nåtmassa bara hamnar där den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Augusti , 2016 När jag gör sådant överfyller jag nåten och skär sedan överskottet med ett brett och vasst stämjärn innan slipning. Grovt papper måste det vara, annars får man nöta resten av sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Augusti , 2016 bandslip är i häftigaste laget - om man inte är van att köra med dem. Har en bandslip liggandes - vet inte när jag körde med den sist. Använder alltid den lite större exenterslipen till såna jobb. Den är lätt att ha bra koll på och alltid kopplad till dammsugare. Jag använder sällan bandslipen men för sådana här jobb är den bra eftersom bandet inte geggar igen så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Augusti , 2016 Tänk på att om du har gammal och fårad teak så kommer nåtmassa att hamna i fårorna också. Och för att bli av med den måste du slipa ganska hårt. Alternativet är att maskera och se till att nåtmassa bara hamnar där den ska. Om teaken är väldigt fårad ska man nog inte renovera utan byta. All skit fastnar i fårorna, ska däcket fungera så måste det vara jämnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Det här var min ursprungliga plan för att få till teakdäcket i sittbrunnen... - Skära bort gammal nåt som sticker upp - Slipa teaken med planslip för att få bort alla fåror (utrymme finns att slipa) - Ta bort alla gamla 10 mm pluggar (med dremel och mall) och skruv - Borra 12 mm hål och sätta i skruvarna samt nya pluggar (med borr mall och epoxi) - Ta bort den gamla nåten (fein med däckskniv) - Maska av och lägga i ny nåt - Slipa lätt med planslip en sista gång Funderar nu på om jag ska hoppa över första slipaningen och bara göra en slipning efter jag har lagt i den nya nåten… Självklart tänkte jag inte glömma alla detaljerna som att tvätta av med aceton, lägga primer på sidorna av teak plankorna, nåttape os Redigerad 9 Augusti , 2016 av jedh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 9 Augusti , 2016 Det här var min ursprungliga plan för att få till teakdäcket i sittbrunnen... - Skära bort gammal nåt som sticker upp - Slipa teaken med planslip för att få bort alla fåror (utrymme finns att slipa) - Ta bort alla gamla 10 mm pluggar (med dremel och mall) och skruv - Borra 12 mm hål och sätta i skruvarna samt nya pluggar (med borr mall och epoxi) - Ta bort den gamla nåten (fein med däckskniv) - Maska av och lägga i ny nåt - Slipa lätt med planslip en sista gång Funderar nu på om jag ska hoppa över första slipaningen och bara göra en slipning efter jag har lagt i den nya nåten… Självklart tänkte jag inte glömma alla detaljerna som att tvätta av med aceton, lägga primer på sidorna av teak plankorna, nåttape os På min badbrygga har jag använt http://www.fogsaljarna.se/Sealine.pdf och det har varit en bra massa att arbeta med. Behöver ingen primer heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Augusti , 2016 På min badbrygga har jag använt http://www.fogsaljarna.se/Sealine.pdf och det har varit en bra massa att arbeta med. Behöver ingen primer heller. Jag gissar denna "speciellt utvecklad siliconfogmassa" är en MS Polymer, samma typ som varven använder när de inte fick(?) använda Thioflex. -- Något som är väldigt viktigt är att teaken är torr innan nåtning. Några månader inomhus eller möjligen ett plasttält med avfuktare/värme. Nåtmassan fäster även på fuktigt trä men fukten vill gärna ut tex en solig sommardag, effekten blir att det bildas glipor mellan teak och nåt. Om nåtningen sker när det när det är torrt så kommer däcket att svälla lite när det kommer ut och man får "svålar" på nätmassan vilket ger ett mycket gott halkskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Augusti , 2016 Har varit med när ägaren renoverade ett helt däck på en båt byggd på Swan-varvet, skruvat i däck. Vi skruvade inte i nya skruv utan satte i pluggen i lim, så rikligt att det fyllde hålet. Detta var 16 år sedan. Däcket sitter fortfarande så jag vågar påstå att du inte behöver skruva tillbaka alla skruv... Ett tips, som vi själva blev tipsade om: det finns batteridrivna sprutor för nåtmassan. Mycket lättare att lägga ut i jämn takt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 10 Augusti , 2016 (redigerade) På min badbrygga har jag använt http://www.fogsaljarna.se/Sealine.pdf och det har varit en bra massa att arbeta med. Behöver ingen primer heller. Jag gissar denna "speciellt utvecklad siliconfogmassa" är en MS Polymer, samma typ som varven använder när de inte fick(?) använda Thioflex. -- Något som är väldigt viktigt är att teaken är torr innan nåtning. Några månader inomhus eller möjligen ett plasttält med avfuktare/värme. Nåtmassan fäster även på fuktigt trä men fukten vill gärna ut tex en solig sommardag, effekten blir att det bildas glipor mellan teak och nåt. Om nåtningen sker när det när det är torrt så kommer däcket att svälla lite när det kommer ut och man får "svålar" på nätmassan vilket ger ett mycket gott halkskydd. Tyvärr var planen bara ca 1-2 månader under press med noa ställning efter upptagning, utan avfuktare värme. Däremot hade jag tänkt lägga primer (Sika MultiPrimer Marine) på sidorna innan jag lägger nåten för att förhindra glipor mellan teak och nåt. Redigerad 10 Augusti , 2016 av jedh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 10 Augusti , 2016 Har varit med när ägaren renoverade ett helt däck på en båt byggd på Swan-varvet, skruvat i däck. Vi skruvade inte i nya skruv utan satte i pluggen i lim, så rikligt att det fyllde hålet. Detta var 16 år sedan. Däcket sitter fortfarande så jag vågar påstå att du inte behöver skruva tillbaka alla skruv... Ett tips, som vi själva blev tipsade om: det finns batteridrivna sprutor för nåtmassan. Mycket lättare att lägga ut i jämn takt... Hade tänkt att göra lite av en variant av detta. De flesta skruvarna tänkte jag sätta tillbaka igen. En teak planka per "stycke", totalt 6 teak plankor är mer sliten än de andra eftersom man oftare kliver på den. Hälften av de plugg/skruv som sitter på de plankorna där planken är mest nött tänkte jag bara limma i pluggen på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 Tyvärr var planen bara ca 1-2 månader under press med noa ställning efter upptagning, utan avfuktare värme. Däremot hade jag tänkt lägga primer (Sika MultiPrimer Marine) på sidorna innan jag lägger nåten för att förhindra glipor mellan teak och nåt. Det är en stor risk, jag har sett hur det kan se ut när man man nätar om utan att avfukta. När sommaren och värmen kommer torkar teaken och nåten blir som U:n. Senare när teaken torkar ännu mera vill mera fukt ut ur teaken och den har stor sprängkraft, nåten släpper här och där från sidorna. Häller man på lite vatten och torkar av så ser man vatten tränga upp efter något dygn. Det här ser man på många begagnade båtar där ägaren gjort ett dåligt jobb. Ska man köpa en sådan båt måste man räkna in kostnaden för att helt avlägsna teakdäcket. Ska man köpa en båt med teakdäck så ska man vara djupt misstänksam. Försök täcka, täta och köra avfuktare. Du måste ju ändå troligen ha lite värme. Annars är risken stor att jobbet måste göras om efter några år och det blir det mer jobb för att renovera. Prata med proffsen, det kan gå på tex Öppna varv, jag vet i alla fall en kille som fick väldigt bra råd både om material och arbetsmetod. Rätt gjort och rätt skött så ska ett teakdäck hålla 20-30år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 10 Augusti , 2016 Tyvärr var planen bara ca 1-2 månader under press med noa ställning efter upptagning, utan avfuktare värme. Däremot hade jag tänkt lägga primer (Sika MultiPrimer Marine) på sidorna innan jag lägger nåten för att förhindra glipor mellan teak och nåt. Det är en stor risk, jag har sett hur det kan se ut när man man nätar om utan att avfukta. När sommaren och värmen kommer torkar teaken och nåten blir som U:n. Senare när teaken torkar ännu mera vill mera fukt ut ur teaken och den har stor sprängkraft, nåten släpper här och där från sidorna. Häller man på lite vatten och torkar av så ser man vatten tränga upp efter något dygn. Det här ser man på många begagnade båtar där ägaren gjort ett dåligt jobb. Ska man köpa en sådan båt måste man räkna in kostnaden för att helt avlägsna teakdäcket. Ska man köpa en båt med teakdäck så ska man vara djupt misstänksam. Försök täcka, täta och köra avfuktare. Du måste ju ändå troligen ha lite värme. Annars är risken stor att jobbet måste göras om efter några år och det blir det mer jobb för att renovera. Prata med proffsen, det kan gå på tex Öppna varv, jag vet i alla fall en kille som fick väldigt bra råd både om material och arbetsmetod. Rätt gjort och rätt skött så ska ett teakdäck hålla 20-30år. Tack för råden Om jag först täcker båten med noa ställning pressening och sedan bygger ett litet tält med byggplast över sittbrunnen och kör en avluftare i det tältet. Hur lång tid uppskattar du att jag behöver köra avluftare för att få bort all fukt? Antar att det går lite fortare om jag kör en grovslipning av teaken samt tar bort den gamla nåten innan jag börjar avfukta teaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 (redigerade) Innertält låter vettigt. Vitsen är ju att stänga ut uteluften. En gissning är man får det torrt på 2-3 veckor. Sen tror jag en avfuktare gör mer nytta än en avluftare En avfuktare i 1000kr klassen mycket användbart tex at torka ur båten under någon vecka när man tagit upp. tror inte du behöver grovslipa men dra bort skiten med en färgskrapa. Ta bort den gamla nåten så fort som möjligt. Om du inte har så gör du ett specialverktyg för att få upp den gamla nåten. Man tar ett vanligt svarvstål, kallas sparstål om jag minns rätt, gör en hållare eller hårdlöder dit ett handtag vinkelrätt. Ändan slipar man i ca 45°. Stålet ska ha samma dimension som spåret. Om man gjort rätt från början och inte låtit nätmassan fästa i botten så går det ganska smidigt att få bort den gamla massan. Redigerad 10 Augusti , 2016 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Augusti , 2016 När jag tog bort ett antal meter nåt, för länge sen, tog jag en vanlig trekanstskrapa och filade/smärglade till skrapan, så att den fick samma dimension som nåten. Tennlödade fast en liten bricka som stöd för skrapan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jedh 2 Postad 10 Augusti , 2016 Sen tror jag en avfuktare gör mer nytta än en avluftare Tror du har helt rätt att en avfuktare gör mer nytta ;-) Hade lite funderingar på att köpa en Fein med en däckskniv i 4mm som är samma bredd som den gamla nåten alternativt TDS nåtskrapa hos Hjertmans. Även om nåtskrapan kostar 400:- så känns det enklare när jag ändå inte har något svarvstål eller trekanstskrapa över att tillverka ett verktyg med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Augusti , 2016 Nu har jag inte testat den speciella nåtskrapan, men en kompis, Smoegen här på MG, tjötade jämt om hur fantastisk Fein Multimaster var. Sen gjorde jag lite rivningsjobb på båten, inför att det företaget han jobbade på då skulle byta min motor och jag fick låna en Fein Multimaster för att riva ett fastplastat skott plus lite annat. Var inte klar med allt som jag behövde multimastern till när jag gick från verkstaden - åkte direkt och köpte mig en egen. Förstår inte hur jag har klarat mig hela livet uten en multimastermaskin. Tala bara inte om det för Smoegen -han blir så uppblåst då. Ett sånt stål fungerar säkert alldeles utmärkt. Sen är det nog bra om du tar bort den gamla nåten så snart som möjligt, så det får tjangs att torka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 En TDS-skrapa är nog perfekt om man inte kan fixa något eget, funktionen blir densamma. Bra verktyg är viktigt. Läste lite om TDS (som är en utmärkt nåtmassa av MS Polymer-typ) http://www.hfmarine.dk/files/datablade/caulkingapplicationsheet.pdf Max 12% fuktighet säger de, "snickeritorrt" är 8-12% om jag minns rätt, teaken ska alltså var riktigt torr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Augusti , 2016 "Förstår inte hur jag har klarat mig hela livet uten en multimastermaskin." Förbaskade människa - nu får jag nog åka och handla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser