Bohus16 1 Postad 8 Augusti , 2016 Hej! För snart 3 veckor sedan så lämnade vi in vår nyköpta (begagnade) båt för motorservice då vi ville ha allt klart för säsongen bara för att vara säkra! Bland annat byte av motorolja. Båten lämnades till ett auktoriserat VP varv. Dom hade båten några dagar och sedan hämtade vi ut den, betalade och allt var frid och fröjd. Eller? Jag kollade aldrig oljan direkt efter servicen då jag förutsatte att det skulle vara i sin ordning. Kanske dumt. Idag när jag kollade oljan så noterar jag att nivån (kall motor) ligger en bra bit över max. Jag mätte till ungefär 10 mm. Novis och hypokondriker som jag är så går jag förstås igång som en raket och tänker igenom alla potentiella kommande katastrofer på en gång. Vi har ändå kört båten duktigt dessa 3 veckor (ca 40 h). Först och främst... visst är väl detta helt oacceptabelt? Jag skall ringa varvet imorgonbitti men tänkte först kolla med er här. Jag antar att det finns en liten felmarginal på stickan men detta kan väl omöjligt vara OK? Serviceboken/manualen till KAD:en kan inte vara tydligare på den punkten. Fyll ALDRIG över max. Bifogar en bild på stickan, tagen ur motorn före dagens första start - dvs helt kall motor. Motorn går för övrigt tyst och bra och håller både temp och tryck. Men har läst historier om nedslitna lager, packningar och gud vet vad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 8 Augusti , 2016 10mm är inte så fantastiskt mycket över, beroende på vad det är för motor så kan det vara OK utan katastrofer men jag hade sugit ur så den låg på max. En annan fråga är när du mäter, om motorn stått ett tag kan oljan i filter och kylare ha runnit ner i tråget återigen beroende på vilken motor och filter du har, om du kollar nivån 2 minuter efter du stannat motorn och den då är ok så kan det vara tillbakarinnande olja som höjer nivån. Sedan kanske din motor är installerad lutande så att stickan visar fel i så fall kan verkstaden fyllt på rätt volym enligt boken och man kan kanske tolerera att det ligger högt på stickan, återigen beroende på vilken motor du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 8 Augusti , 2016 För mycket olja i motorn kan resultera i blåsta packboxar t ex vevaxeln. Försök suga upp oljan med en slang i oljestickans hål. Ta ett snack med varvet men tro inte på dem om de säger att det spelar ingen roll, för det gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Augusti , 2016 Hoppas bara att oljenivån varit lika hög hela tiden, jobbigt om mängden ökat på 40h, men så illa skall det inte vara får vi hoppas. Jag hade nog oxå sugit ur de decilitrarna och sen hållit örnkoll på det ett tag, för att efter 20-30h gå ner på en mer normalnivå på kollandet. KAD 44 är fin på det sättet att du behöver inte sticka ner något i röret, det räcker att du har en slang som sluter tätt mot rörets topp. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohus16 1 Postad 8 Augusti , 2016 För mycket olja i motorn kan resultera i blåsta packboxar t ex vevaxeln. Försök suga upp oljan med en slang i oljestickans hål. Ta ett snack med varvet men tro inte på dem om de säger att det spelar ingen roll, för det gör det. Tack. Skall göra detta imorgon. Blåsta packboxar säger du... hmm. Låter spännande dyrt. Är det något jag borde märkt om det redan inträffat? Överflödig olja (om det visar sig stämma) skall förstås sugas upp asap och jag kör inte en meter längre än bort till varvet (har båten nära som tur är). Det man vill försäkra sig om är ju att ingen skada är gjord än så länge. Motorn går som sagt som en klocka. Räcker det att suga upp den extra oljan eller bör jag (läs varvet) göra om hela oljebytet med ny olja rakt igenom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohus16 1 Postad 8 Augusti , 2016 Hoppas bara att oljenivån varit lika hög hela tiden, jobbigt om mängden ökat på 40h, men så illa skall det inte vara får vi hoppas. Jag hade nog oxå sugit ur de decilitrarna och sen hållit örnkoll på det ett tag, för att efter 20-30h gå ner på en mer normalnivå på kollandet. KAD 44 är fin på det sättet att du behöver inte sticka ner något i röret, det räcker att du har en slang som sluter tätt mot rörets topp. /B Hmm, ja det får vi ju hoppas ;-) Men det tror jag inte. Motorn hade gått 360 timmar vid köp, kanske 365 vid servicen. Känslan av motorn var på topp vid köpet. Paradoxalt nog är det nu efter auktoriserad service som man känner sig orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohus16 1 Postad 8 Augusti , 2016 10mm är inte så fantastiskt mycket över, beroende på vad det är för motor så kan det vara OK utan katastrofer men jag hade sugit ur så den låg på max. En annan fråga är när du mäter, om motorn stått ett tag kan oljan i filter och kylare ha runnit ner i tråget återigen beroende på vilken motor och filter du har, om du kollar nivån 2 minuter efter du stannat motorn och den då är ok så kan det vara tillbakarinnande olja som höjer nivån. Sedan kanske din motor är installerad lutande så att stickan visar fel i så fall kan verkstaden fyllt på rätt volym enligt boken och man kan kanske tolerera att det ligger högt på stickan, återigen beroende på vilken motor du har. Tack! OK, det är en KAD44. Nu när jag mätte så hade motorn stått kall ett dygn, vet inte om det är långt eller kort i sammanhanget. Men skall kanske testa ändå att starta upp motorn, låta den gå 5 min, stänga av och vänta i 2 min och sedan kolla? Trodde man alltid skulle kolla på en helkall motor. Å andra sidan, om det är som du skriver så kanske det får göras på detta vis också? Vet inte heller om motorn är lutande. Kanske något men svårt att säga. Ser inte så ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 8 Augusti , 2016 10 mm ? Nä det är verkligen inte över gränsen. Sumpen är säkert 600 mm lång och oljestickan kan bara sitta på ett ställe, krävs inte mycket lutning för oljenivån ska ändras på stickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 8 Augusti , 2016 Hej jag tycker du skall prata med verkstaden som gjorde serviceen.Ett skräckcenarie är att motorn läcker i någon spridare och späder ut oljan,detta måste du kontrollera annar talar vi dyra reprationer, i all välmening / Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Augusti , 2016 Som sagt, det beror ju lite på hur konstruktören gjort med Stickan? Å andra sidan har jag sett varv, dvs proffsen på varv, hälla i exakt föreskriven mängd olja men de har först sugit genom oljestickahålet ( man får inte ut all olja den vägen ) Då kan det bli lite mycket? En bra meck har lärt mig - på bilar - att man ska hålla oljemängderna på nedre märket när du byter olja. Det beror på att det sakta pressas ner lite diesel och 1-2,000 mil senare så ligger du på övre märket. Har du kört 40 timmar i marschfart så tycker jag det kanske är mätbart men inte så mycket som du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 8 Augusti , 2016 Skillnaden mellan min/max på oljestickan är 3 liter, motorn rymmer 11 liter så 10 mm på stickan motsvarar max 1 lit, tror inte motorn tagit skada av 8%extra oljevolym, men för säkerhets skull tappa ur ca1 lit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohus16 1 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Liten uppdatering; serviceteknikern från varvet kom idag förbi båten (har min plats nära marinan) och kollade. Vi startade även motorn och körde tomgång 30 sek och sedan stängde vi av. Kollade därefter och nivån var genast lägre. Han tog då upp scenariot som MartinX skrev om tillbakarinnande olja från filter och kylare. Men det var aningens för mycket oavsett så 5 dl pumpades bort just in case. Tack alla för feedback i tråden och nu kan jag sova lugnare igen :-) Redigerad 9 Augusti , 2016 av Bohus16 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Augusti , 2016 En bra meck har lärt mig - på bilar - att man ska hålla oljemängderna på nedre märket när du byter olja. Det beror på att det sakta pressas ner lite diesel och 1-2,000 mil senare så ligger du på övre märket. Har du kört 40 timmar i marschfart så tycker jag det kanske är mätbart men inte så mycket som du har.Menar du att man vid byte ska se till att nivån ligger på min-strecket?Och att det sen är fullt normalt att den efter 1000 mil ligger på max-strecket? Jag hoppas verkligen att jag missförstått detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Augusti , 2016 Som sagt, det beror ju lite på hur konstruktören gjort med Stickan? Å andra sidan har jag sett varv, dvs proffsen på varv, hälla i exakt föreskriven mängd olja men de har först sugit genom oljestickahålet ( man får inte ut all olja den vägen ) Då kan det bli lite mycket? En bra meck har lärt mig - på bilar - att man ska hålla oljemängderna på nedre märket när du byter olja. Det beror på att det sakta pressas ner lite diesel och 1-2,000 mil senare så ligger du på övre märket. Har du kört 40 timmar i marschfart så tycker jag det kanske är mätbart men inte så mycket som du har. Du får hälsa den där meken att han inte är nån bra mek utan han får allt läsa på sina kunskaper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Augusti , 2016 En bra meck har lärt mig - på bilar - att man ska hålla oljemängderna på nedre märket när du byter olja. Det beror på att det sakta pressas ner lite diesel och 1-2,000 mil senare så ligger du på övre märket. Har du kört 40 timmar i marschfart så tycker jag det kanske är mätbart men inte så mycket som du har.Du får hälsa den där meken att han inte är nån bra mek utan han får allt läsa på sina kunskaperMinst sagt. Fullständigt vansinne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Augusti , 2016 Tja, jag "har hört av någon" att Volvo till rätt många dieselmotorer (bil) skriver i serviceanvisningar att man inte som meck får fylla högre än min strecket... De har av konkurrensskäl numera 3000 mil serviceintervall på de flesta motorer och det är i mitt tycke alldeles för länge eftersom oljans additiver inte gör sitt jobb så länge. Var det kontroversiellt att jag ovan skrev att diesel pressas ner i oljetråget? Vad var fel i det? Vill lära mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 9 Augusti , 2016 Känn lugnet. Nivån på stickan kan variera rejält med hur båten ligger i vattnet (även VP specar olika oljevolym vid byte beroende på lutning). Min gissning är att varvet fyllde olja efter konstens alla regler till övre strecket, sedan har du tankat, lastat, fyllt vatten, packat med mera varför nuvarande indikering är lite off. Marinmotorer har djupa tråg eftersom man vill hålla oljan borta från veven trots sjögång och förändringar i pitch (nos upp/ner). Några liter hit eller dit (om man ska raljera lite) på en sådan motor som du har är inom toleranserna. Om nivån är hög efter en längre tids stillestånd kan det vara ett tecken på att vatten gått in i motorn. Hade fallet varit så nu hade din olja sett ut som Baileys, med tanke på att du kört den ofta (olja och vatten hinner då inte skikta sig utan blandar sig). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Augusti , 2016 Ok... Tolkar svar från Ralle och Capitan att det inte kan vara så att bränsle pressas ner förbi kolven i en diesel. Då har jag lärt mig det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 9 Augusti , 2016 Några packboxar blåser man inte med för mycket olja i motorn. Det blir inte tryck i motorn (vevhuset) av för mycket olja. Om man har RIKTIGT mycket för mycket olja kan vevaxeln börja vispa i, med risk för skumbildning, och då finns det en risk att skum sugs in i oljepumpen och oljetrycket försvinner. Efter drygt 30 år av arbete med bilar, lastbilar och bussar, har jag dock aldrig varit med om detta. I två av mina bilar har jag alltid oljenivån 1-2 cm över max av olika orsaker, och aldrig haft något problem med dem (en har för litet oljetråg, en har problem med oljetrycket i högrkurvorna). Båda bilarna körs relativt hårt. Och oljan MINSKAR i en motor om allt är i skick. Ökar den, så är det ett tecken på att allt inte är som det skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 Augusti , 2016 @Funkis En diesel jobbar inte med ett optimalt blandningsförhållande mellan brännolja och luft och har heller inget spjäll som reglerar mängden luft den slickar i sig. "Gasen" sköts enbart med reglering av bränsletillförseln. En bensinare är tvärt om, där styr man luftmängden med gasreglaget och sedan anpassar någon fiffig manick (förgasare, dator etc) mängden bränsle så att blandningen blir så nära perfekt som möjligt. En dieselmotor förbänner alltså all olja långt innan syret är förbrukat. Skulle mängden diesel bli så hög att syret skulle ta slut (och det skulle bli diesel kvar att rinna förbi kolvarna) skulle motorn svartryka något kopiöst och dessutom överhetta tämligen omedelbart eftersom en dieselmotor går varmare ju (motsv.) fetare blandningen blir. Den skulle också gå apdåligt. Otäta spridare, som läcker in diesel när de inte ska, kan också ge upphov till svartrök och lite rysk gång. Men jag har iaf inte hört att det skulle kunna öka nivån i tråget. Och den här motorn går ju dessutom fint om jag förstår ts rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 Augusti , 2016 Ok... Tolkar svar från Ralle och Capitan att det inte kan vara så att bränsle pressas ner förbi kolven i en diesel. Då har jag lärt mig det. Det sker inte så länge den överhuvud taget går på den cylindern, och det märks rejält. Men man kan på vissa motorer få in diesel via trasiga matarpumpar eller insprutningspumpar. Vanligt är det inte. Vatten i oljan är dock inte alls ovanligt och är på gamla båtmotorer ett lika stort skäl att ofta kolla oljan som själva nivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 10 Augusti , 2016 Ok... Tolkar svar från Ralle och Capitan att det inte kan vara så att bränsle pressas ner förbi kolven i en diesel. Då har jag lärt mig det.Visst kan diesel komma ner i oljan, men på troligen via trasiga tätningar i pumpar mm.Det som skrämmer mig i det du skrev är att man utgår från att det ska bli så, och dessutom i stora mängder! Oljenivån ska ligga på övre strecket, om den sen sjunker är det oftast fullt normalt, men stiger den är det illa! Nä, byt meck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser