Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
jstck

Oljeläckage vid kamaxelkåpa på B20/AQ115A

Rekommendera Poster

Jag har under ganska lång tid byggt ihop en "ny" motor till min båt. Min gamla AQ115 (såvitt jag vet en AQ115A) hade usel komp på två cylindrar och det fanns inga egentliga tecken på att motorn någonsin fått en rejäl översyn/ombyggnation, så jag gick lös på en ordentlig motorrenovering. Jag kom över ett billigt "nyrenoverat" B20-block av en bekant, nån gubbe som tänkt ha det för att trimma sin Volvo PV och sen lämnat det i en källare i några år (5-10, historien är lite luddig). Toppen (med nyslipade ventiler/säten) och det mesta av "tillbehören" kommer från den gamla motorn. Så istället för att låta göra det jobbet på mitt gamla block fick jag ett nytt block betydligt billigare. Bra så. Så jag har byggt ihop en komplett motor av det "nya" blocket och övriga delar från den gamla.
 
Kamdrevskåpan kommer från den gamla motorn, då den har den kamaxel-drivna vattenpumpen. Oljetråget kom med det nya blocket, men såvitt jag kan se är de lika (har dock gamla blocket+tråget i båten, ca 10 mil från där jag har motorn, så jag har inte kunnat jämföra så noga).
 
Motorn startar och går, men det läcker olja, vid kamdrevskåpans nedre hörn under kamaxeldrevet ("babord sida", den sida av motorn som tändningen sitter). Då jag kör motorn läcker det lite, några droppar då och då men för mycket för att bara "leva med".

 

xnt7fhh.jpg?1

 

 
Det är inte helt lätt att avgöra exakt var det sipprar fram, men det verkar komma olja på två ställen: Dels genom ett hål som finns i kamdrevskåpan, dels någonstans i "hörnet" där kåpa, block och tråg möts. Så två olika saker:
 
-Det verkar finnas extra skruvhål i den marina kamdrevskåpan som inte finns på bil-varianten. Det finns inget motsvarande hål i blocket, det tar bara stopp. Finns det nån anledning att borra och gänga ett hål i blocket, eller kan jag bara täta hålet (typ en bit av en bult + metallepoxy)? Det finns ett till "extrahål" i kåpan i överkant som inte heller leder någonstans i blocket, men där kommer det inte ut nån olja. Vill ändå täta även det. Har inte kollat hur det ser ut på det gamla båt-blocket, men jag förmodar att det är två gängade hål. Har de här extra hålen på den marina motorn något särskilt syfte?
 
-Det mesta av läckaget är någonstans "förbi packningarna" mellan kamdrevskåpa/block/oljetråg. Vet inte exakt vilken yta som läcker, svårt att avgöra. Det är oftast ganska rättfram att få två delar att täta mot varandra, men tre som möts i ett hörn såhär känns det osannolikt att alla passar ihop så bra som krävs. Drog först åt alla bultar med nåt moment jag hittade i en verkstadshandbok, sen då jag såg att det läckte drog jag åt lite till utan att det gjorde någon skillnad. Finns det nåt bra knep för att täta detta hörn ordentligt?
På modernare bilmotorer har jag oftast monterat oljetråget med "flytande packning" (högtemperatur-silikon), men där har det inte funnits någon kamdrevskåpa och oljetråget har då varit en gjuten och slipad del och inte av pressad plåt. Är sånt klet nåt som kan funka här?
 
Jag tror jag kan komma åt att ta av oljetråget medan motorn sitter i min hemmasnickrade vagga, annars kommer jag få problem. Alternativt har jag en enda chans på mig när jag delvis tar isär motorn för att måla upp den och flytta den till båten (vill göra motorpaketet lite mindre och lättare eftersom jag inte kan sänka den rakt ner i motorbrunnen), men det vore nog rimligare att veta att det är ordentligt tätt då det är nära på omöjligt att göra nåt åt oljetråget på plats i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hjälpa dig med läckaget men jag hoppas att du satt i en marin kamaxel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket besvärligt att få tätt där!

 

Det är trågpackningen som ska täta i botten på kamkåpan, lite joxigt att få alla tätningsytor paralella.

Man får lossa och följa efter med skruvarna i dom olika planen så att allt jämkas tillrätta.

Mycket tjockt packningsklister i hörnen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lossa lite på de trågskruvad du kommer åt nära hörnet duscha på lite rödsprit torka rent eller blås rent sen lite blå silicon och dra ej ihop det utan vänta till dagen och dra ihop och det är troligen tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hjälpa dig med läckaget men jag hoppas att du satt i en marin kamaxel.

 

Jag behöll hela ventilsystemet från gamla motorn. Lyftare och stötstänger fick jag inte med några, och kammen var enligt tidigare ägare nån sorts trimkam (framför allt längre lober, och unset högre lyfthöjd) som jag ändå inte ville ha. Även dreven fick vara kvar, det nya kamdrevet jag fick var i fiber som inte sägs hålla lika länge. Alla gamla grejor såg ut att vara i gott skick ändå.

 

Vad är det egentligen för skillnad på en marin kamaxel och en "vanlig" bil-kamaxel?

 

 

Ska testa lyfta av kamdrevskåpan och försöka täta fogen mot tråget "uppifrån" med silikongegga och se hur det blir. Och om ingen har nån klipsk insikt i vad de där extra hålen är bra till pluggar jag dem bara (på nåt reversibelt sätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tror inte du ska lossa bröstkåpan utan ta tråget istället räcker någon bult nära hörnet och lite blå silicon.  När man plockar ihop sätter man bröstet före tråget och kan då lägga lite klet om det behövs mot skarven vid bröstet. Extra hålet sitter det ingen styrpinne där bakom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en AQ130 som började läcka olja mellan oljetråget och blocket fast i bakkant av motorn.

Tvättade med T-röd samt drog en sträng med packningssilikon utvändigt. Detta var en nödlösning då jag inte hade möjlighet att lyft ur motorn och byta oljetrågspackningen, trodde aldrig att det skulle bli tätt men det blev det tills vidare får se om det börjar läcka igen då blir jag väll tvingad att lyfta ur motorn :(

Hade nog lite bråttom skulle gjort som nikitalord beskrev istället och lossat på oljetrågsbultarna först men var rädd för att förstöra oljetrågspackningen med ett större läckage som följd.

Ang kamaxlar så har jag försökt bena ut vad P-kammen som sitter i marin motorerna har för spec men det verkar vara en välbevarad hemlighet ;-)

Det jag har kommit fram till är att P-kammen motsvarar K-kammen men är lite annorlunda på avgassidan för att passa bättre mot avgaslimpan.

Om du ska ha någon kam som är bättre än P-kammen i en båt så är det Timo 717 kammen du ska byta till en modernare profil som drar bättre genom hella registret än P-kammen.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du ska lossa bröstkåpan utan ta tråget istället räcker någon bult nära hörnet och lite blå silicon.  När man plockar ihop sätter man bröstet före tråget och kan då lägga lite klet om det behövs mot skarven vid bröstet. Extra hålet sitter det ingen styrpinne där bakom?

 

Jag vill ändå ta bort kåpan för att täta de där hålen på ett prydligt sätt, så jag börjar med den och ser hur det går (och bara lossar tråget lite så det får dra "från rätt håll" mot kåpan). Dessutom slipper jag nog tömma hela motorn på olja. Jag tror inte jag kan komma åt att göra silikonet ordentligt på oljetrågetutan att ta av det helt. Så länge det är kosher med silikontätning på en gammal B20 kommer det nog ordna sig.

 

Det sitter inga styrpinnar bakom hålen. Den kåpa som satt på blocket när jag fick det (för bil-bruk, utan vattenpumpen) har inga hål alls där. Jag hade nån tanke om att det är extra bultar i kåpan för att "staga upp" vattenpumpen, men de extra hål som är där är bara nån centimeter ifrån hålet bredvid, där det sitter en bult.

Jag får kika på det gamla blocket vid tillfälle och kolla vad som sitter där. Har inget minne av styrpinnar, men jag minns dåligt.

 

Angående kammar, har en bekant som kan har prylar för mäta upp kamaxelprofiler väldigt noga (han bygger V8:or för racebruk, fick ventilerna slipade av honom), skulle ha bett honom göra en uppmätning då jag hade kamaxeln ute...

 

Även om mer effekt ur motorn alltid är tufft är jag inte särskilt intresserad av trimning utan är nöjd med gamla beprövade recept i den här båten. Effekten räcker, kommer upp i planing bra som det är och behöver inte alls mer toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, om jag har silikontätning mellan två rena metallytor, ska papperspackningen ens vara kvar då? Då jag gjort sånt på andra motorer har det inte varit nån annan packning där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...