Gäst Postad 8 Augusti , 2016 Tröttnade på sommarens ständiga 12-15 gradiga regnväder och insåg att de 5-6 regnfri dagarna vi fick i år på småländska höglandet var vår tilldelning av semesterväder. Så igår åkte åkte Ankan upp ur vattnet. Smidigt att ta upp med grundgående båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 8 Augusti , 2016 Inte mkt bättre här på västkusten, ständiga lågtryck och stark vind med talrika regnskurar sista veckorna gör att man börjar tröttna på båtlivet här! Suck det som kunde varit så bra....( 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 8 Augusti , 2016 I Stockholms skärgård har vädret varit fint under juli. Lagom varmt, mycket sol, bra och lagom med vind. Nu är det sensommar, sedan kommer den tidiga hösten som kan bjuda på många fantastiska dagar innan upptagningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 Augusti , 2016 Rätt så småmysigt... regnet och haglet smattrade så fint på rufftaket. Fiskaffären på kajen sålde jättegod fiskgratäng, och så finns det en pizzeria också. Dessutom slapp jag ju spola däcket. Och det var ännu inte läge att starta Webaston. Hunden accepterar regnväder också, tycker det är ok med kortare promenader och regnkappa. Dock har hon inga stövlar, dom finns bara i chihuahua-storlekar. Tänk att det fortfarande finns segelbåtsmaster som kommer i självsvängning, det var underhållande att titta ut på två besättningar som hissade upp stora fendertar i storfallet, men det hjälpte bara litet grann. Det var ju en del (dåliga) TV program att titta på. Man förundras över att det fortfarande finns några invånare kvar i Midsommer, det är ju ett halvdussin som stryker med i varje avsnitt, och efter 18 säsonger borde det inte finnas så många kvar, men produktionsbolaget Bentley och kanske även BBC har väl sett till att det sker en viss inflyttning... I alla fall pratar de olika karaktärerna en sådan vårdad brittisk engelska, bara det uppväger det dåliga manuset och den urusla storyn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2016 Med en sådan där båt är det väl bara att fortsätta på land med båten som husvagn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Augusti , 2016 Tröttnade på sommarens ständiga 12-15 gradiga regnväder och insåg att de 5-6 regnfri dagarna vi fick i år på småländska höglandet var vår tilldelning av semesterväder. Så igår åkte åkte Ankan upp ur vattnet. Smidigt att ta upp med grundgående båtar. image1.JPG image4.JPG Cool båt!! Egenbygge? Seglade från stendörren sent igår, då kom en husbåt.. med typ två rum, kök och ved-bastu inglidande i lagunen. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 8 Augusti , 2016 Åh...Badankan....jag tror du har den rätta båten. Den skulle jag kunna ha kvar infrusen vid bryggan utan problem. Såg i maj i hamnen på Ingarövarvet en båt som hette badankan. Trodde det var din båt. Ser nu att så äre inte. Måste bara kontra din biologiska upptagning, vadandes ut i vattnet. Roligare åt andra hållet med biologisk sjösättning. Bilden ärligt knyckt från ägaren. En ombyggd Belos catamaran, tror det var en Belos. Tror han förlåter mig att jag skickade upp bilden här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti , 2016 Brukar alltid sjösätta och även ta upp ensam men lät frun följa med så det är hon som är skyldig till fotona. Och idag var det lovat lite bättre väder men det såg ut som vanligt. Att båten är på land gör inte så mycket går lika bra att gå ut där lägga sig i soffan och få lite lugn och ro och koppla bort ungarna ett tag, att ligga under terränghusbilen som just nu står på uppfarten och har motorn i delar, kam och lyftar byte är inte så lockande när vattnet strilar runt en när man ligger under den. Såg förtvivlade grannar som i regnet med pressningar försökte täcka taksponten på attefallshus bygge. En tanke slog mig eftersom attefalls hus får vara 25kvm det vill säga en kvart och vi inte lever på 17-18 talet så måste väl dessa moderna 25 kvm lusthus numera benämnas som "Samlagskvart". Gamla ägare av Badankor hör lite då och då av sig. Ägare som nu på ålderns höst kan tänka sig att lämna över möjligheten att bli ägare till en av dessa fullbordade monster, så vill man bli ägare till den fulaste serietillverkade båten i historien så kan kontakt förmedlas. Olika modeller finns ovanstående är en abal 7 med katamarn liknade skrov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 8 Augusti , 2016 Sån hade jag gärna haft om jag hade en båtplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 8 Augusti , 2016 Hellre samlagskvart än knarkarkvart får man väl förmoda då. Nikitalord - hur gick det till slut med gummit som växte för dig? Fick du ordning på det hela till slut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti , 2016 Nej enl oljebolaget höll det sig inom deras godkända specifikationer så ingen ersättning utgick enl deras utredning men de var bekymrade, de sa även att jag sluppit problemen om jag tankat 98 där fanns inte tillsatserna iblandade som de inte ville nämna vad det var de kört i 95'an . Har sen hört ett antal andra i trakten även firmor som fått in motorer med liknade problem där gummi löst upp sig, en båtmotorreparatör berättade att han väl kände till problemet och stött på det flera gånger en annan handlare av motordrivna fordon hade fått in fordon där bensin kranar börjat läcka och gummit löst upp sig. Vårt lokala biltema har fått in ett antal produkter blåsor, slangar mm som blivit skadade och ansvarig på biltema har frågat kunder vid reklamation vad de tankat och svaret har varit preem 95. Löste mitt problem så här: Chockbehandlade motorn med mineralolja eftersom jag var oroliga att packboxarna även börjat svälla så körde igång den vid vinteruppställningen soppaslangen ner i en burk där jag under tiden den fick gå på fullrus successivt hällde i mer och mer mineral olja tills motorn helt kvävde sig detta för att kleta ner alla resterande gummidelar i rätt sorts kemikalie/mineralolja och återställa gummit packboxar mm över vintern. I år har den gått bättre än någonsin och även betydligt snålare, har slutat att tanka på preem och tankar numera bara 98 i alla fordon. Trots dålig sommar fick vi ändå en helg med riktig sol och tempen gick snabbt upp, vi har en ö mitt i sjön där det tydligen trillat ner en meteorit eller någon annan stor sen som sen malt runt och bildat en djup lagun där klumpen troligen ligger kvar på botten men också malt runt på istiden så berget på ön har bildat ett långt och brett sandrev där tempen ofta går upp mot 27 grader vilket ungarna gillar. Ang fula båtar Låg en nyligen Abal 7 på blocket 7 meters båt samma skrov som mitt med 3 små kölar och med innombordare, kojer både för och akter, renoverad för 250k enl kvitton och såldes nu för en femtedel av renoveringskostnaden, en gissning någon frima som blåst någon gamling på en kvarts miljon , annonsen nämnde att båten av ombud såldes pga av åldersskäl, annonsen borta på en vecka. Detta var troligen en abal weekender vilken kostade över 50 tusen i slutet av 60 talet, en ny Volvo kostade då ca 10 tusen. Så någon gjorde ett riktigt fynd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 9 Augusti , 2016 Trist för er som haft skitväder. Vi seglade fyra veckor längs ostkusten och hade samanlagt max 2 timmar regn. Jag har inte haft så fin sommar på många många år. Förhoppningsvis blir det en fin period i Mälaren före upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Augusti , 2016 Fanns ju vissa fördelar med skitvärdet, stadens badhus besöktes desto oftare så min två yngsta hann jag lära att simma. Blev även nya cyklar och mer cykelträning i trafik för dem så höstsommaren hade ju något gott med sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 Augusti , 2016 Brukar alltid sjösätta och även ta upp ensam men lät frun följa med så det är hon som är skyldig till fotona. Och idag var det lovat lite bättre väder men det såg ut som vanligt. P8084037.JPG P8084041.JPG Att båten är på land gör inte så mycket går lika bra att gå ut där lägga sig i soffan och få lite lugn och ro och koppla bort ungarna ett tag, att ligga under terränghusbilen som just nu står på uppfarten och har motorn i delar, kam och lyftar byte är inte så lockande när vattnet strilar runt en när man ligger under den. Såg förtvivlade grannar som i regnet med pressningar försökte täcka taksponten på attefallshus bygge. En tanke slog mig eftersom attefalls hus får vara 25kvm det vill säga en kvart och vi inte lever på 17-18 talet så måste väl dessa moderna 25 kvm lusthus numera benämnas som "Samlagskvart". image001x.jpg Gamla ägare av Badankor hör lite då och då av sig. Ägare som nu på ålderns höst kan tänka sig att lämna över möjligheten att bli ägare till en av dessa fullbordade monster, så vill man bli ägare till den fulaste serietillverkade båten i historien så kan kontakt förmedlas. Olika modeller finns ovanstående är en abal 7 med katamarn liknade skrov Jag ser en "Valp" Volvo Laplander i bakrunden, är det dragbilen i ekipaget? Isåfall en himla trevlig kombination! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Dragbilen i år fick bli "Hyndan" köpt från räddningstjänsten för det fashionabla priset av 5200:- Efter den avkläddes från alla reflexdecaler antenner mm så såg den rätt ok ut för sitt pris. Lapplander är den ungersbyggda c202'an som väntar på bättre väder och att få rätt kam i plockad, åkte på ett haveri tidigare orsakat av övervarvning (besiktningens röktest, jag hade glömt att varvtalspärra inför besiktning) Fick tidigare inte tag på rätt grejer så en kam från en äldre typ av motor stoppades dit så bilen kunde flyttas men nu ligger rätt grejer på bänken "så nu har jag alla hästar hemma," motorn är inte en volvo utan en indenor en modernare version av gamla md21 nu 2,5 liters turbo och intercooler med rätt kam en bra bit över 100 dieselhästar. Redigerad 9 Augusti , 2016 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 11 Augusti , 2016 Ok en licensbyggd, jag gjorde mig av med min militärvalp för en del år sedan till förmån för en kitcar med glasfiberkaross, på bottenplattan från en vw-bubbla från 1968. Ett kommande projekt, men båten prioriteras. -Jo jag har läst i annan tråd, om MD21, och mellan raderna där framkommer det att denna maskin passar bättre i gummihjulsfordon än i Nimbus 26:or... om jag nu inte massuppfittade alltihopa... Hursomhelst så är en diesel att föredra i en valp. Det brukar vara relativt ofarligt att köpa bilar av kommunens räddningstjänst, dom är alltid välservade. Kul i alla fall, ser trevlig ut med den påbyggnaden, en mutli purpose husbil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Augusti , 2016 (redigerade) Våra första minusgrader: Enl SMHI. Dagens väder vid närmsta väderstation: Vädret i Hagshult, 12.08.2016 På fredag är det ibland mer och ibland mindre molnigt under en längre tid. Eftermiddagen ger oss molntäckt, men till stor del torrt väder. På kvällen råder molnigt väder med lätt regn. Temperaturen ligger inledningsvis runt -1 grader. Under dagens lopp stiger den till högst 16 grader. På natten 14°C. Det blåser svagt från sydväst. ------------ Det lovade torr dag men det blev regn nästan hela dagen förutom någon timme på morgonen och vi fick våra första minusgrader var bara någonstans längst i norr som slog det med 1 eller 2 grader. Redigerad 12 Augusti , 2016 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Augusti , 2016 Blåst och regn. Öringväder. Om en timme ger vi oss ut påsydkusten för lite fiske. Väder är alltid båtväder:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Augusti , 2016 Bryggseglar i hemmahamnen. Det regnar rätt så bra, även mellan skurarna. Stannade vid en fiskaffär på vägen hit, kräftorna kostade 700kr/kilot, ja havskräftor då, något annat existerar inte här. Så det blev litet annat ur fiskdisken istället. Lysnnar litet på OS på radion, och nu vann tjejerna. Jag tar ett vaktpass inatt i hamnen, så gör jag ju litet nytta iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 12 Augusti , 2016 Bryggseglar i hemmahamnen. Det regnar rätt så bra, även mellan skurarna. Stannade vid en fiskaffär på vägen hit, kräftorna kostade 700kr/kilot, ja havskräftor då, något annat existerar inte här. Så det blev litet annat ur fiskdisken istället. Lysnnar litet på OS på radion, och nu vann tjejerna. Jag tar ett vaktpass inatt i hamnen, så gör jag ju litet nytta iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 12 Augusti , 2016 Gjorde något fel.... Menade inte å citera utan å skriva några ord.... 700 kr kilot för havskräfta... Jösses... Gott är det men så gott?.... Själv bryggseglar även jag men på Söndag ser det riktigt bra ut... Å min stukade handled bättrar sig så vem vet? Kanske även en såpass välmeriterad bryggseglare som jag snart kommer ut på öppet hav..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 13 Augusti , 2016 Ja det var nästan hummerpris på kräftorna, rekord enligt fiskhandlarn, sanningen att säga gällde detta burfångade stora kräftor, det fanns mindre trålade för 500kr och räkor för "endast" 298kr också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Augusti , 2016 (redigerade) Ja det var nästan hummerpris på kräftorna, rekord enligt fiskhandlarn, sanningen att säga gällde detta burfångade stora kräftor, det fanns mindre trålade för 500kr och räkor för "endast" 298kr också. Kan det möjligtvis bero på "höststormarna" trotts att många tror att det är sommar. När det blir sommar under hummerfisket - blir det då normala kräftpriser på hummrana då. Min "plastpappa", som var byggnadssnickare, hade en arbetskompis som alltid svängde sig med ett uttryck, som nästan blivit ett "bevingat ord" för oss som fattat innebörden. Jobbar man i ett arbetslag på en arbetsplats får man ju hjälpas åt. Det hände ibland att arbetskompisen bad att tex få en 2x4 (regel som väl idag heter 45x95) Om då den som langade åt honom "brädbiten" frågade;"Räcker den" eller nåt liknade svarade han;"Räkor är gott" Fast det är ett oherrans pris även på dem med. Redigerad 13 Augusti , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Augusti , 2016 Ja det var nästan hummerpris på kräftorna, rekord enligt fiskhandlarn, sanningen att säga gällde detta burfångade stora kräftor, det fanns mindre trålade för 500kr och räkor för "endast" 298kr också. Så det förklarar en del bjöd frun på födelsedagsmiddag lite ostron, hummer, kräftor, räckor, musslor mm. på Johan P nere i Malmö och med lite tillbehör gick det på närmre 2500:- Åt en betydligt större skaldjurs middag i våras i Köpenhamn på deras finaste restaurang och då var priserna nästan halverade. Här är gott om kräftor och priserna ligger väl på runt 200:- för färdigkokta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Augusti , 2016 (redigerade) Här är gott om kräftor och priserna ligger väl på runt 200:- för färdigkokta. Man skulle alltså haft kvar båten i Stockholstrakten och fiskat havskräftor där. Eller är det så långa transporter, att dom kräftorna ni får är fiskade innan hårt väder ställde till det för de som fiskar kräfta med burar. På tal om färskt. Jag läste elbehörighet i Trollhättan, en vårtermin, nån gång i början på 1970-talet. Vår skollokal låg vid järnvägsstationen och den gymnasieskola vi tillhörde låg i andra ändan på stan. Om vi egentligen var berättigade till skollunch vet jag inte, men rektorn på vår skola hade kommit överens med rektorn på en skola som låg nära våran skollokal, att vi skulle få gå till bespisningen när de andra eleverna ätit klart och äta - om det fanns nån mat kvar. Det fanns alltid mat och den var alltid god. God - ja alla gånger utom en. Nån gång i Januari serverade man det som på matsedeln kallades "färsk Makrill". Fast en fattig student äter ju inte för att det är gott - han äter för att överleva. Redigerad 13 Augusti , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 13 Augusti , 2016 Man kan ju då önska sig att hummerpriserna inte blir högre än priset på oxfilé. Det av ju en stockholmare ner på Olskrokstorget som ville köpa skaldjur av en av fiskhandlarna där. -Jag vill köpa ett halvt kilo rekor.. - Förlåt, vad sade ni? -Ja rekor, sådana men eter. -Nä maneter säljer vi inte. På en skylt på den loaka puben hemma hänger det en skylt med texten. "Stockholmare serveras endast i målsmans sällskap" Kroken den skylten hänger på är emellanåt tom då man ibland tvingats ta ned skylten eftersom vissa anser att den uppmanar till särbehandling av viss folkgrupp. Vad var vi, vädret, ja nu är det bättre, men det blir regn i eftermiddag. Jo det är två saker som påverkar priserna på skaldjur och fisk, det är vinden och maneterna, om det finns mycket maneter så fastnar dessa i vaden eller trålen och det blir ingen fisk. Sedan brukar ju priserna stiga inför högtiderna, och inför kräftpremiären, märkligt då havskräftan är lovlig hela året. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Augusti , 2016 Sedan brukar ju priserna stiga inför högtiderna, och inför kräftpremiären, märkligt då havskräftan är lovlig hela året. Det är väl inte så konstigt - det är väl bara havskräfta som är ätlig 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Augusti , 2016 Jag är inte så förtjust i hummer eller havskräftor, men räkor älskar jag! Väldigt dyrt nu. Jag minns på högstadietiden när jag kunde köpa räkor för 50-60 kr kilot. I dag kostar det väl 200-300 kr kilot. Jag minns på den tiden då jag var "ung och vacker" - då gick man ner till hamnen, när räktrålarna kom in och fick en påse med småräk - såna som igår såldes för över 300 kr/kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 13 Augusti , 2016 Jag är inte så förtjust i hummer eller havskräftor, men räkor älskar jag! Väldigt dyrt nu. Jag minns på högstadietiden när jag kunde köpa räkor för 50-60 kr kilot. I dag kostar det väl 200-300 kr kilot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 13 Augusti , 2016 Vad som anses vara ätligt divergerar ju mellan olika människor, i olika kulturer. Ja även inom samma kultur. Det finns ju ställen på jorden där man äter krokodil och alligatorer, det gör vi ju inte här, kanske mest för att dessa djur inte finns naturligt hos oss. Däremot annat stor- eller småvilt, nu är det männlskor, näringsidkare som vill återintroducera kaninen på menyn. Men det finns ju människor som käkar insekter, olika skalbaggar och trollsländor och sådant. Även sådana med åtta ben, och då kanske inte steget är så långt till kräftor och hummrar. Sedan finns det människor, ofta trevliga och vänliga sådana, som sätter i sig surströmming. Vilket skulle vara totalt otänkbart för mig, jag har av misstag fått i mig diesel ombord, när en motor skulle avluftas, det gick ju någorlunda bra att skölja mun och strupe med whisky för att få bort den smaken. Men tro det eller ej, jag har ätit en halv surströmming och inte ens whiskyn hjälpte mig den gången. Nu vill jag ju inte hävda att diesel smakar bättre än surströmming, men det är lättare att späda ut dieselsmaken med whisky, Johnny Walker var det för övrigt. Men även då det gäller vad som kan ätas råder det ju delade meningar. Det finns ju människor, även i Bohuslän som lever på turisterna, även om kanibalismen är förbjuden så är detta ett faktum. Så sent som under andra vördskriget så lär man ju ha ätit litet av varje, då det var brist på framförallt importerade livsmedel. Måsar och trutar, även om dessa illhör samma familj, lär man ha kokt och käkat upp, har jag hört. Undrar hur många munnar en kanadagås mättar? Var och en är alltså salig i sin tro. När det gäller kräftor håller jag i princip med Thalattha, det är mer smak och volym i en havskräfta, särskilt i stora burfångade som det går tre på kilot av. Jag har ätit insjökräftor också, av olika arter, även äkta svensk flodkräfta, signalkräfta och importerade kinesiska "jätteräkor". Möjligen är flodkräftan ätlig anser jag, men svårbedömnt då jag var så himla berusad. Enligt traditionen skall man ju ta en sup för varje klo, det blir många klor på en tallrik med insjökräftor, dubbelt så många klor som det finns kräftor... I övrigt har vi äkta "Maryland Cookies" ombord, enligt förpackningen bakade enligt originalreceptet, det är grejer det, tillsammans med äkta Nescafé. Är det nån mer diskussion vi skall ta död på genom högst avsiktlig urspårning? så är det bara att säga till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser