Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Batagaren

Olja ur oljepåfyllningen TAMD 41 D

Rekommendera Poster

Jag har under denna säsong (hittills 270 M) noterat att det kommer olja ur oljepåfyllningshålet på min TAMD 41 D. Inga stora mängder men lagom för att det skall bli svart och kladdigt runt det. Jag har också fyllt på ca 3 l olja efter ca 170 körda distans och jag har noterat att det sjunkit nu också. Jag har på samtliga mina båtar fyllt på olja vid något tillfälle under säsongen, men blev plötsligt osäker på om detta är en normal mängd. Båten går i övrigt bra och når minst 3800 rpm. Lite blå rök vid uppstart men det började efter min senaste tankning (med fetare bränsle) och jag har inte sett det tidigare.

 

Är detta något jag behöver åtgärda? Om nej, när blir det så allvarligt att man behöver åtgärda det?

 

Är det någon som är erfarenhet av ungefärliga kostnader för vad en eventuell kostnad är för att byta kolvringar på min maskin?

 

Batagren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska ovanligt att byta kolvringar på dessa motorer

Hur mycket motortimmar är det totalt?

 

Enligt mig behövs inga åtgärder.

Om du känner dig nervös och orolig bör du göra leakdown test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska ovanligt att byta kolvringar på dessa motorer

Hur mycket motortimmar är det totalt?

 

Enligt mig behövs inga åtgärder.

Om du känner dig nervös och orolig bör du göra leakdown test.

 

Jag har lite över 1000 h på den.

 

Leakdown test? Kan du beskriv mer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag det låter som en hög oljeförbrukning om du har fått fylla på tre liter olja. Jag har en kompis vars 41:a läckte olja genom oljekylaren tror jag det var. Det syntes som oljedroppar/-film på vattenytan bakom båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag det låter som en hög oljeförbrukning om du har fått fylla på tre liter olja. Jag har en kompis vars 41:a läckte olja genom oljekylaren tror jag det var. Det syntes som oljedroppar/-film på vattenytan bakom båten.

Jag läste först 3dl

3 liter är mycket

 

Så mycket borde synas som blårök

Man kan göra ett enklare test genom att skruva av påfyllningslocket och känna hur mycket det blåser därifrån när turbotryck bildas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag det låter som en hög oljeförbrukning om du har fått fylla på tre liter olja. Jag har en kompis vars 41:a läckte olja genom oljekylaren tror jag det var. Det syntes som oljedroppar/-film på vattenytan bakom båten.

Jag läste först 3dl

3 liter är mycket

 

Så mycket borde synas som blårök

Man kan göra ett enklare test genom att skruva av påfyllningslocket och känna hur mycket det blåser därifrån när turbotryck bildas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Glapp i turbon, dålig/bränd tätning gör att den också konsumerar olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tilläggsinformation kan nämnas att turbon byttes förra året så den bör inte vara problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ganska ovanligt att byta kolvringar på dessa motorer

Hur mycket motortimmar är det totalt?

 

Enligt mig behövs inga åtgärder.

Om du känner dig nervös och orolig bör du göra leakdown test.

Jag har lite över 1000 h på den.

 

Leakdown test? Kan du beskriv mer?

Missade ditt inlägg

1000h är inte mycket , inte ens om den är dåligt servad.

 

Googla efter leakdown , finns mycket videos på youtube.

Det ger dig bra diagnos för både kondition bottendeloch överdel.

 

Jag själv har en svarvad hylsa / dummy spridare till detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kolla om den ventilerar riktigt dra upp stickan lägg ett finger över hållet.

 

Har ingen aning om hur vevhusventilationen är anordnad på just din motor men har sett på andra motorer när den blivit igensatt eller på något sätt felkopplad att det kan ställa till rätt rejält.  ex vis så har jag i ett fordon en fransk indenormotor samma som volvo md21 fast 2,5 liters med turbo och där åkte jag några år med liknade spökfel gällande olja och det vissade sig att jag vid ihopplockande av just den motorn valt fel olje lock med fel återerinring från smog.  Gamla b18 och tidiga b20 kunde också bli helt galna om lilla dosan på vänster sidan sattes igen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...