Frippe1976 0 Postad 8 Augusti , 2016 (redigerade) Hej! Hur ska den här startmotorn kopplas? De två kontakterna längst åt höger vet jag var de går men den koppling längst till vänster vet jag inte? Sen står det i beskrivningen att det ska vara 35mm2 är det 3,5kvadrats kabel? Vad brukar man använda övrigt 1,5 eller 2,5 kvadrats kabel? Med vänlig hälsning, Fredrik Redigerad 8 Augusti , 2016 av Frippe1976 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2016 Visserligen kanske jag ser illa men det där ser mer ut som en generator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe1976 0 Postad 8 Augusti , 2016 (redigerade) Haha du har nog rätt, jag har sjukt dålig koll;) jag erkänner! Frågan kvarstår dock:) Redigerad 8 Augusti , 2016 av Frippe1976 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Augusti , 2016 35mm2 är nog rätt, sen räcker ofta 16mm2. Övriga kablar? Det går en till laddningslampan, här räcker 1,5mm2. Ev om du har någon kabel till en varvräknare. Den gula KAN vara "sense"-kablen, ansluts till batteriets pluspol för att generatorn ska veta exakt spänning i batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Augusti , 2016 (redigerade) Jo, ser definitivt ut som en generator för att ladda batteri också i mina ögon. Men är det en lik- eller växelströmmare/alternator, påminner starkt om en alternator i ditt foto! Du har vad jag förstår av tidigare forumtrådar en gammal motor typ Albin O41?[Gjorde nedanstående bild för att illustrera min poäng i ett tänkt men skrotat inlägg. Haha, av olika nördmässiga skäl blev jag tvungen skrota inlägget (inklusive källhänvisningar) för mer betänketid. För hur exakt skiljer man egentligen en växelströmmare/alternator från en likströmmare, fullständigt bevis hittas så vitt jag begriper ifall man öppnar den och tittar på släpkolens banor. (Är de "segmenterade" så är likström som gäller, består de däremot av två släta rundgående ringar så är det per definition en alternator/växelströmmare som kräver moderniteter som kraftiga halvledardioder.)]Nå, att skilja dessa AC eller DC -varianter åt utan att öppna för koll av beviset "segmenterade" borde vara möjligt, brukar se annorlunda ut också exteriört? (Det är här jag behöver mer betänketid, finns det yttre identifierbara saker som hyfsat säkert skiljer AC från DC, exakt vad i så fall? Hehe, alltid litet kul med frågor som lyckas sätta grundläggande "myror i huvet" på en! :-) [Original tror jag att O41:an hade separerad startmotor enligt schemat i bilden nedan. Finns ju även remdrivna kombinerade "startmotor o likströmsgenerator kallade dynastarters" för albins mindre motorer. Någon sådan har du rimligen inte, även om de nog till nöds kan funka på "stormotorn" O41. (Att sätta en sådan dyna på den upptrimmade snarlika varianten O411 vore nog att be om bekymmer!?)]Din bild föreställer som Bhemac säger rimligen inte en startmotor utan en "ren" batteriladdande generator. (Inte heller nån kombinerad dynastart, utan alltså nåt av alternativen likströmsgenerator eller växelströms-alternator.)Vete katten vilket, drar mig tillbaka för vidare funderingar i ämnet. Återkommer ifall jag kommer på nåt klokt att säga, annars inte. Här min tidigare saxade bild utan källhänvisningar... Redigerad 8 Augusti , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Augusti , 2016 @ Thomas-1 Ska sätta lite ytterligare myror i ditt huvud, he he En Svensk tillverkare av marinmotorer hade under en tid växelströmsgeneratorer utan varesig släpringar eller kol. En synnerligen gnistfri modell. Tanken på den dök upp när jag fick se TS bild, lite snarlik, men jag vet inte. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe1976 0 Postad 8 Augusti , 2016 (redigerade) Följer jag Albins beskrivning slaviskt borde det bli rätt...men... Tidigare satt plus och minuspol enligt beskrivning på bliden, är det rätt? men vad jag har sett så var godset på motorn aldrig kopplad ned till någon bult som var i kontakt med vatten på någon sätt? vet att det sitter en förbrukare på utsidan. Ska jag dra en jordkabel från godset på motorn ner till någon av bottenskruvarna i som jag vet är i kontakt med vatten? Minusskenan i proppskåpet: ska den också vara i kontakt med Jorden på något sett? Ska jag dra en separat 6mm2 från från minusskenan i proppskåpet till batteriets minuspol samt en 6mm2 därifrån till jord på båten= bult med vattenkontakt? Kanske dumma frågor men bättre en fundering för mycket.. /F Jo, ser definitivt ut som en generator för att ladda batteri också i mina ögon. Men är det en lik- eller växelströmmare/alternator, påminner starkt om en alternator i ditt foto! Du har vad jag förstår av tidigare forumtrådar en gammal motor typ Albin O41?[Gjorde nedanstående bild för att illustrera min poäng i ett tänkt men skrotat inlägg. Haha, av olika nördmässiga skäl blev jag tvungen skrota inlägget (inklusive källhänvisningar) för mer betänketid. För hur exakt skiljer man egentligen en växelströmmare/alternator från en likströmmare, fullständigt bevis hittas så vitt jag begriper ifall man öppnar den och tittar på släpkolens banor. (Är de "segmenterade" så är likström som gäller, består de däremot av två släta rundgående ringar så är det per definition en alternator/växelströmmare som kräver moderniteter som kraftiga halvledardioder.)]Nå, att skilja dessa AC eller DC -varianter åt utan att öppna för koll av beviset "segmenterade" borde vara möjligt, brukar se annorlunda ut också exteriört? (Det är här jag behöver mer betänketid, finns det yttre identifierbara saker som hyfsat säkert skiljer AC från DC, exakt vad i så fall? Hehe, alltid litet kul med frågor som lyckas sätta grundläggande "myror i huvet" på en! :-) [Original tror jag att O41:an hade separerad startmotor enligt schemat i bilden nedan. Finns ju även remdrivna kombinerade "startmotor o likströmsgenerator kallade dynastarters" för albins mindre motorer. Någon sådan har du rimligen inte, även om de nog till nöds kan funka på "stormotorn" O41. (Att sätta en sådan dyna på den upptrimmade snarlika varianten O411 vore nog att be om bekymmer!?)]Din bild föreställer som Bhemac säger rimligen inte en startmotor utan en "ren" batteriladdande generator. (Inte heller nån kombinerad dynastart, utan alltså nåt av alternativen likströmsgenerator eller växelströms-alternator.)Vete katten vilket, drar mig tillbaka för vidare funderingar i ämnet. Återkommer ifall jag kommer på nåt klokt att säga, annars inte. Här min tidigare saxade bild utan källhänvisningar...alb.o41.generator.jpg Redigerad 8 Augusti , 2016 av Frippe1976 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Följer jag Albins beskrivning slaviskt borde det bli rätt...men... Tidigare satt plus och minuspol enligt beskrivning på bliden, är det rätt? men vad jag har sett så var godset på motorn aldrig kopplad ned till någon bult som var i kontakt med vatten på någon sätt? vet att det sitter en förbrukare på utsidan. Ska jag dra en jordkabel från godset på motorn ner till någon av bottenskruvarna i som jag vet är i kontakt med vatten? Minusskenan i proppskåpet: ska den också vara i kontakt med Jorden på något sett? Ska jag dra en separat 6mm2 från från minusskenan i proppskåpet till batteriets minuspol samt en 6mm2 därifrån till jord på båten= bult med vattenkontakt? Kanske dumma frågor men bättre en fundering för mycket.. /F Jo, ser definitivt ut som en generator för att ladda batteri också i mina ögon. Men är det en lik- eller växelströmmare/alternator, påminner starkt om en alternator i ditt foto! Du har vad jag förstår av tidigare forumtrådar en gammal motor typ Albin O41? [Gjorde nedanstående bild för att illustrera min poäng i ett tänkt men skrotat inlägg. Haha, av olika nördmässiga skäl blev jag tvungen skrota inlägget (inklusive källhänvisningar) för mer betänketid. För hur exakt skiljer man egentligen en växelströmmare/alternator från en likströmmare, fullständigt bevis hittas så vitt jag begriper ifall man öppnar den och tittar på släpkolens banor. (Är de "segmenterade" så är likström som gäller, består de däremot av två släta rundgående ringar så är det per definition en alternator/växelströmmare som kräver moderniteter som kraftiga halvledardioder.)] Nå, att skilja dessa AC eller DC -varianter åt utan att öppna för koll av beviset "segmenterade" borde vara möjligt, brukar se annorlunda ut också exteriört? (Det är här jag behöver mer betänketid, finns det yttre identifierbara saker som hyfsat säkert skiljer AC från DC, exakt vad i så fall? Hehe, alltid litet kul med frågor som lyckas sätta grundläggande "myror i huvet" på en! :-) [Original tror jag att O41:an hade separerad startmotor enligt schemat i bilden nedan. Finns ju även remdrivna kombinerade "startmotor o likströmsgenerator kallade dynastarters" för albins mindre motorer. Någon sådan har du rimligen inte, även om de nog till nöds kan funka på "stormotorn" O41. (Att sätta en sådan dyna på den upptrimmade snarlika varianten O411 vore nog att be om bekymmer!?)] Din bild föreställer som Bhemac säger rimligen inte en startmotor utan en "ren" batteriladdande generator. (Inte heller nån kombinerad dynastart, utan alltså nåt av alternativen likströmsgenerator eller växelströms-alternator.) Vete katten vilket, drar mig tillbaka för vidare funderingar i ämnet. Återkommer ifall jag kommer på nåt klokt att säga, annars inte. Här min tidigare saxade bild utan källhänvisningar... alb.o41.generator.jpg Ingen som svarat, ja då får väl jag försöka. För det första, batteriets minus (-) har inget med havet / vattnet att göra, inte heller med jorden vi står på ( även om jag envisas med att kalla batteriets - för jord) detta gäller för Sverige är kanske bäst att tillägga. Nej du behöver inte dra någon kabel från motorn till någon bottenskruv. Minus skenan i proppskåpet ska vara furbunden med - på batteriet, inget mer se ovan. Minuskablen från generatorn kan du med fördel leda till fästskruven för startmotorn. Jag förmodar att det finns en grov kabel från batteriets minus (-) till motorns gods. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Augusti , 2016 (redigerade) Frippe1976 skrev: Följer jag Albins beskrivning slaviskt borde det bli rätt...men...Nä, gör inte det!Jag tror deras var en likströmmare medans din är en halvmodern växelströmmare.I Albins instruktionsbok ser man generatorn (1) enligt högra delbilden nedan, och som synes är"likströmmare" byggda inuti ett mer avlångt och kraftigt hölje ungefär som en startmotor. (Orsaken till att det rörformade höljet måste ha smått löjligt tjocka tyngande dimensioner är nog att det metalliskt leder magnetfältet bättre än luft?).[Förvånande dock att den tycks ha fläktvingar, detta för att likströmmare gnistrar rejält jämfört med alternatorer som knappast gnistrar alls i jämförelse, alltså olämpligt med kombinationen likströmmare och genomblåsande luftkylning vad gäller bensin-inombordare. Kanske var luftkyl-hålen i generatorns gavlar bara igenproppade hos båtvarianten (och fläkten därför närmast meningslös)?]Hittade en snarlik växelströmmare/alternator som din hos självaste wikipedia. Där syns tydligt den korta järnkärnan som en inre ca 4 cm lång ring nära de roterande klomagneterna, samma anar man på din bild (vid a). Grunkorna vid "b" är den inbyggda laddningsregulatorn, gula sladden troligen "sense". Vid "e" - liksom övriga chassie-förbindningar - är det viktigt att metallerna har mycket god elektrisk kontakt, renslipa kontaktytorna vid anslutning och måla sen. Inte tvärtom.Käkar upp min gamla hatt - i vittnens frånvaro - ifall Albins instruktionsboks-schema faktiskt gäller för dig. Vad som gäller istället är jag mindre tvärsäker på - finns många varianter. Men gissar...1. En grov kabel (B+) direkt till batteriet (eller startmotorn vid skissens "c") .2. En klen kabel (D+/61) till laddningslampan (rimligen skissens "d").3. En klen kabel till... hmm? Kan nog finnas olika varianter. (Troligen regulatorns avkännar-anslutning till B+, en möjlig "sense-ledning" om den utnyttjas. Stämmer detta så är det "överkurs" som kan förbättra laddningen marginellt, lämna alltså den anslutningen utan att ansluta nån kabel alls.) 4. Jord/chassie-förbindning (ej till vattnet utan som Pentax säger batteriets minuspol eller snarare i ditt fall batteriets huvudbrytare på minuskabeln.)Frågor: Finns det inga bokstavsbeteckningar vid anslutningarna, typ B+ etc? Vart går den bruna ledningen "d"? Mitt gissade svar är alltså till laddningslampans anslutning, lampans andra anslutning går till tändningsnyckeln. [Test: Om du lossar bruna kabeln från alternatorn och istället "direktjordar" den till motorchassiet - med tändning påslagen, motorn ej startad - så kommer den i så fall att lysa. Tror testet är riskfritt, men snabb-nudda bara först.]@ Pentax inlägg #6: Haha, jo "myriaderna" av tänkbara kopplingar historiskt sett är förvirrande många. Den med magnetisk överföring istället för gnistrande släpkol är nog alternatorernas "RollsRoyce" vad gäller brandsäkerhet, utmärkt bra men dyr och också rejält ovanlig. Kallas väl med fog för gnistfri, vanliga "pöbel-alternatorer" för bensininombordare är väl egentligen bara gnistskyddade. :-) Redigerad 10 Augusti , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 12 Augusti , 2016 Det kan bli hiskeligt starka strömmar om du kopplar fel. Kanske vore det en bra idé att ta hjälp av någon IRL? (In Real Life; alltså någon som kan klämma och mäta på grejorna ifall det behövs.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser