Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Northsea

Önskar tips hur jag ska sköta om konstläder

Rekommendera Poster

Hej,

Har dynor i dinetten och ute på däck som är i konstläder. Nu är dessa snart 10 år och en dyna är på verkstad nu för att ha spruckit vid sömmen. Sadelmakaren sa att tråden är starkare än lädret och detta kommer efter dessa år.

Har någon tips på hur jag ska sköta detta så det inte torkar ännu mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj... "konstläder" är ju "plast" i någon form... hur den håller beror ju på så många faktorer men tid/ avdunstning av stabilisatorämnen mjukgörare mm. gör att plasten "åldras". Ofta är "lädret" en kombination av någon textilie som är inbakad i plast.. den går inte att göra mycket med för att skydda.

Du kan lägga på något medel som skyddar mot uv ljus och någon typ av olja som blockerar avdunstning.

PTFE-fungerar hyfsat effektivt mot både och..

Skydda ungefär som du skyddar andra polymer-typer mot att åldras.

Typer av vax kan funka mm.

tror dessvärre att det blir omständigt, kladdigt mm. Så det mest praktiska är nog.

Lägg på något som skydd mot solljus, när du inte är vid båten.... byt eller sy om dynorna när dom är slut.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör med sadelmakaren, tror att hen sitter på bra tips på vad som är bra/dåligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör med sadelmakaren, tror att hen sitter på bra tips på vad som är bra/dåligt.

Materialet torkar ut inifrån, svårt att göra nåt alls, finns medel som fräschar upp konstläder, åtminstone på möbler men om det börjar krackelera är det nog för sent.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leathermaster för sånt, iaf och det säljs i så fall på möbelaffär eller färgaffär.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar som loppet var kört för dina dynor.

Men man kan prova med vinylspray, eller vinylglans, säljs i biltillbehörsbutikerna. Möjligen innehåller dessa ämnen som Caribic410 nämner, men vad vet jag, jag är ingen kemist... ;)

Jag har fixat till bilsäten och instrumentpaneler med detta, ser ju bra ut en tid, sedan samma sak igen.

Nä, du får nog lämna dina dynor som mall åt sadelmakaren så att hen kan sy upp nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...