Bamen 0 Postad 7 Augusti , 2016 (redigerade) HejSka snart påbörja vinterns projekt med att renovera upp en gammal Polar 17. Tidigare ägare hade sågat upp durken och tömt på skum förmodligen på grund av fuktproblem, båten är ju trots allt byggd nån gång på 60-talet.Hur som helst så vill jag inte bara fylla på med nytt skum och plasta igen utan jag vill förstärka det tunna skrovet nu när jag har chansen. Jag funderade på att först lägga ut två extra lager glasfibermatta direkt mot skrovet och sen limma fast halva PP-rör (ø75mm) och sen tvärgående marinplyfa eller polyuretanskiva (se bifogad skiss), och sedan plasta in allt med glasfiber och därefter lägga en ny durk med eventuellt en inspektionslucka.Vad tror ni om det?Kom gärna med bättre/enklare förslag om ni har några."Köp ny båt"-kommentarer undanbedes Mvh /Björn Redigerad 7 Augusti , 2016 av Bamen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 9 Augusti , 2016 Har du tänkt på att det kommer att bildas vattenpölar vi rören? Du behöver någon form av dränering. Jag undrar om det inte blir ungefär lika bra med mindre diameter på rören, t.ex. vanliga VP-rör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 9 Augusti , 2016 Tycker att det låter mycket klokt. Kan du hålla dig till plast och inte bygga in marinplyfa så lär det inte suga upp vatten. Se dock till att du kan lufta allt. För vatten kommer ner oavsett hur du tätar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Har du tänkt på att det kommer att bildas vattenpölar vi rören? Du behöver någon form av dränering. Jag undrar om det inte blir ungefär lika bra med mindre diameter på rören, t.ex. vanliga VP-rör. Om man tittar på TS bild så ser man att han ritat in våghål vid sidan av alla rör. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Japp, jag har tänk att ha hål som dränerar ut eventuellt vatten. Har även tänkt att rören skall vara öppna i änden mot aktern så eventuellt vatten som letar sig in emellan och under rören kan ta sig ut... Varför lägga in tunna sladdriga vp-rör när man kan göra det stabilt från början? Vill man att skrovet ska vara lite formbart? Tror hellre jag har ett stummare skrov men vet inte vad som är bäst. Redigerad 9 Augusti , 2016 av Bamen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2016 Japp, jag har tänk att ha hål som dränerar ut eventuellt vatten. Har även tänkt att rören skall vara öppna i änden mot aktern så eventuellt vatten som letar sig in emellan och under rören kan ta sig ut... Varför lägga in tunna sladdriga vp-rör när man kan göra det stabilt från början? Vill man att skrovet ska vara lite formbart? Tror hellre jag har ett stummare skrov men vet inte vad som är bäst. Jag håller på ditt konsept med klyvna rör, men du får spackla en "hålkäl" mellan röret och båtbotten då det är svårt att få in glasfibern i den skarpa vinklen som bildas i mellan botten och röret. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 9 Augusti , 2016 Bra tips, tack. Kommer göra det men kommer ju även låta ev vatten som kommer in i rören ha en chans att sippra ut i ändarna... Japp, jag har tänk att ha hål som dränerar ut eventuellt vatten. Har även tänkt att rören skall vara öppna i änden mot aktern så eventuellt vatten som letar sig in emellan och under rören kan ta sig ut... Varför lägga in tunna sladdriga vp-rör när man kan göra det stabilt från början? Vill man att skrovet ska vara lite formbart? Tror hellre jag har ett stummare skrov men vet inte vad som är bäst. Jag håller på ditt konsept med klyvna rör, men du får spackla en "hålkäl" mellan röret och båtbotten då det är svårt att få in glasfibern i den skarpa vinklen som bildas i mellan botten och röret. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Augusti , 2016 Jag har sett förr att folk gör liknande förstärkningar, så det lär väl vara bra och fylla nån funktion. Men samtidigt är det tvärtemot vad jag läst i böcker om båtars konstruktion. Främst träbåtar då iofs, men principen är ju densamma oavsett material. Nämligen att hur man än bygger en båt så kommer vattnet, havets/vågornas krafter alltid vara större än enskilda delar av båten. Man konstruerar skrovet så att det kan uppta dessa krafter och fördela dem över hela skrovets längd, med rörlighet i skrovet som följd. Genom att förändra konstruktionen med t.ex ett extra skott eller för kraftiga spant eller annat förhindrar man att skrovet rör sig med vågen och fördelar ut kraften över hela skrovet. Istället blir det brytpunkter som gör att skrovet går sönder istället för att "föra vidare" krafterna utefter skrovet. I ett vikingaskepp räcker det med att stå och dra lite riggen för att se hur hela båten flexar. På ett gigantiskt containerfartyg ser du samma flex om du kollar t.ex på youtube på ovädersfilmer med fartyg. Båda har tagit sig över oceaner oräkneliga gånger. Samma princip gäller för en flygplansvinge. Du har säkert sett hur vingarna flaxar så fort det blir lite turbulens. Tillåts de inte göra det går de av istället när krafterna blir för stora. Så om du vill förstärka bara för att du oroar dig när skrovet rör sig, tänk igen. Du försvagar sannolikt konstruktionen istället, om konstruktören gjorde rätt från början vill säga. Samtidigt är det som sagt många före dig som försärkt på liknande vis. Så detta mynt kanske har två sidor och det finns goda skäl att förstärka, vad vet jag. Oavsett vilket skulle jag inte sätta plyfa där, inget trä alls faktiskt. Trä suger fukt, det ligger i dess natur. Det gör inget om trät kan andas ut fukten igen, men det kan det ju inte där. Det blir en fuktfälla som förr eller senare blir röta. Mvh /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 10 Augusti , 2016 Tack för den infon. Det låter ju helt klart vettigt och det var så jag tänkte med så därför tog jag upp frågan här för att se om någon kunnig inom området hade något att säga Tidigare var det ju skum mellan skrov och durk som gjorde att att det var ett jämt tryck på hela skrovet och det kunde även röra sig. Då jag hört att skum inte är att rekommendera pga att det förr eller senare blir som en tvättsvamp fylld med vatten så måste man ju ha något annat sätt som dämpar skrovet. Skum hade ju helt klart varit det lättaste sättet men förmodligen inte det bästa. Jag har sett förr att folk gör liknande förstärkningar, så det lär väl vara bra och fylla nån funktion.Men samtidigt är det tvärtemot vad jag läst i böcker om båtars konstruktion. Främst träbåtar då iofs, men principen är ju densamma oavsett material.Nämligen att hur man än bygger en båt så kommer vattnet, havets/vågornas krafter alltid vara större än enskilda delar av båten. Man konstruerar skrovet så att det kan uppta dessa krafter och fördela dem över hela skrovets längd, med rörlighet i skrovet som följd.Genom att förändra konstruktionen med t.ex ett extra skott eller för kraftiga spant eller annat förhindrar man att skrovet rör sig med vågen och fördelar ut kraften över hela skrovet. Istället blir det brytpunkter som gör att skrovet går sönder istället för att "föra vidare" krafterna utefter skrovet.I ett vikingaskepp räcker det med att stå och dra lite riggen för att se hur hela båten flexar. På ett gigantiskt containerfartyg ser du samma flex om du kollar t.ex på youtube på ovädersfilmer med fartyg. Båda har tagit sig över oceaner oräkneliga gånger.Samma princip gäller för en flygplansvinge. Du har säkert sett hur vingarna flaxar så fort det blir lite turbulens. Tillåts de inte göra det går de av istället när krafterna blir för stora.Så om du vill förstärka bara för att du oroar dig när skrovet rör sig, tänk igen. Du försvagar sannolikt konstruktionen istället, om konstruktören gjorde rätt från början vill säga.Samtidigt är det som sagt många före dig som försärkt på liknande vis. Så detta mynt kanske har två sidor och det finns goda skäl att förstärka, vad vet jag.Oavsett vilket skulle jag inte sätta plyfa där, inget trä alls faktiskt. Trä suger fukt, det ligger i dess natur. Det gör inget om trät kan andas ut fukten igen, men det kan det ju inte där. Det blir en fuktfälla som förr eller senare blir röta.Mvh /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 10 Augusti , 2016 Pratade precis med en skrovreparatör och han som många andra förespråkade inte heller skum utan tyckte att man bygger spant av t ex bonocell som man sedan limmar fast i skrovet för att sedan plasta in med glasfiber och epoxi. Om man skippar de längsgående förstärkningarna så borde ju skrovet ha en möjlighet att röra sig och fördela kraften runtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Augusti , 2016 Vill du inte att "limmet" ska fastna mot rören? Om du inte vill det är det ok. Annars välj annat material än pp. I ditt fall funkar kanske rören endast som "form/modell" så det kanske inte har någon betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 10 Augusti , 2016 Vill du inte att "limmet" ska fastna mot rören? Om du inte vill det är det ok. Annars välj annat material än pp. I ditt fall funkar kanske rören endast som "form/modell" så det kanske inte har någon betydelse? Hej. Självklart ska limmet fastna mot rören om jag väljer den lösningen. Fastnar inte epoxi-lim mot PP? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Augusti , 2016 (redigerade) Nej det fastnar inte. Egentligen har epoxi dålig vidhäftning generellt mot plaster. Vet ej vad elrör är gjorda av men ett av materialen där du har minst dålig vidhäftnig emot är pvc, ett av de mest lättlimmade, vidhäftningsmässigt, plasterna. Prova med droppe lim, så ser du att det lossar extremt lätt från pp och sitter mycket bättre, kanske tillräckligt bra men inte fullständigt på pvc. Det finns ett typ av lim som fäster på pp men frågan är om kostnaden av lim överväger den eventuella nyttan av materialval. Du kommer ju plasta in rören, laminera.. då kommer rören förmodlgen ändå, tillsammans med laminat gära sin uppgift oavsett om du har bra vidhäftning eller ej. Redigerad 10 Augusti , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 10 Augusti , 2016 Nej det fastnar inte. Egentligen har epoxi dålig vidhäftning generellt mot plaster. Vet ej vad elrör är gjorda av men ett av materialen där du har minst dålig vidhäftnig emot är pvc, ett av de mest lättlimmade, vidhäftningsmässigt, plasterna. Prova med droppe lim, så ser du att det lossar extremt lätt från pp och sitter mycket bättre, kanske tillräckligt bra men inte fullständigt på pvc. Det finns ett typ av lim som fäster på pp men frågan är om kostnaden av lim överväger den eventuella nyttan av materialval. Du kommer ju plasta in rören, laminera.. då kommer rören förmodlgen ändå, tillsammans med laminat gära sin uppgift oavsett om du har bra vidhäftning eller ej. Du har helt rätt. Läste precis en limguide och det är inte mycket som fäster mot PP. Det finns ett loctitelim som heter All Plastics som ska fungera mot nästa alla plaster. Men som sagt så överväger jag ändå att strunta i PP-rören och låta skrovet följa vågorna så som det är byggt att göra. Behöver dock spant för att få lite stabilitet i skrov/durk och den spanten blir glasfiberarmerad bonocell... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Augusti , 2016 Limmet du nämner är ett ca-lim. Fäster defenitivt inte på pp, även om det fastnar bättre än epoxi. Viss hjälp har du av washprimer, som verkar vara bifogat limmet, men någon riktig vidhäftning är det inte tal om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Augusti , 2016 Läg in dina rör, som form. Lägg glasfiber och epoxi. Laminatet kommer göra jobbet. Rören kommer fungra som form och även ge styvhet oavsett fullständig vidhäftning. Såg nu bilderna hur du tänkt göra. Limmet behöver ju bara hålla rörhalvorna på plats när du laminerar... tom det kommer bli svårt med epoxi men använd nåt annat material isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 10 Augusti , 2016 Läg in dina rör, som form. Lägg glasfiber och epoxi. Laminatet kommer göra jobbet. Rören kommer fungra som form och även ge styvhet oavsett fullständig vidhäftning. Såg nu bilderna hur du tänkt göra. Limmet behöver ju bara hålla rörhalvorna på plats när du laminerar... tom det kommer bli svårt med epoxi men använd nåt annat material isf. Glasfiberspackel kanske? Ska ju ändå spackla en hålkälsklack mot röret tänkte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Augusti , 2016 Tänkte du spacklet som lim eller istället för rör? Jag menade, välj ett annat material än pp om möjligt, så kan du få dom att sitta på plats under laminering. Då kan du fästa med ex vanligt snabblim, å nån form av aktivator om ytorna är ojämna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 10 Augusti , 2016 Tänkte du spacklet som lim eller istället för rör? Jag menade, välj ett annat material än pp om möjligt, så kan du få dom att sitta på plats under laminering. Då kan du fästa med ex vanligt snabblim, å nån form av aktivator om ytorna är ojämna. Tänkte spacklet som lim/hållare innan jag laminerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 10 Augusti , 2016 Jag skulle tro att smältlim funkar väldigt bra till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 17 Augusti , 2016 En så liten båt är det bättre att bygga så stabil och stum som möjligt. Jag skulle förutom spanten även lagt in längsgående stringers av plywood som i höjd går upp till durken. http://forums.iboats.com/forum/boat-repair-and-restoration/boat-restoration-building-and-hull-repair/629522-1988-glastron-gx-199-restoration 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Augusti , 2016 Tänkte du spacklet som lim eller istället för rör? Jag menade, välj ett annat material än pp om möjligt, så kan du få dom att sitta på plats under laminering. Då kan du fästa med ex vanligt snabblim, å nån form av aktivator om ytorna är ojämna. Tänkte spacklet som lim/hållare innan jag laminerar Spacklet fäster inte heller på pp. Finns inga "vanliga" smältlim heller... som fastnar på pp. Däremot kan du ju "svetsa" smältlimma med pp... fast det kräver högre temp å lite specialutrustning jämfört mot "vanlig" smältlimpistol... fast allt handlar ju om hur noggrannt du får dina pp delar att passa. "Limmet" behöver kanske inte klara någon spänning eller någon dragkraft utan endast hålla delarna på plats, som mekaniska stopp... då funkar vilket klet som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamen 0 Postad 17 Augusti , 2016 En så liten båt är det bättre att bygga så stabil och stum som möjligt. Jag skulle förutom spanten även lagt in längsgående stringers av plywood som i höjd går upp till durken. http://forums.iboats.com/forum/boat-repair-and-restoration/boat-restoration-building-and-hull-repair/629522-1988-glastron-gx-199-restoration Jag kommer lägga två längsgående bonocellbalkar och sedan även spant av bonocell som jag sedan glasfiberarmerar. Detta är dels för att stabilsera skrovet men främst för att durken ska ha ngt att vila mot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Augusti , 2016 K. Funkar nog perfekt å går utmärkt att fästa med vadsom nästan. Ex smältlim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser