Shas 6 Postad 7 Augusti , 2016 Japp alltid är det något, efter att anslutit Landström och satt på varmvattenberedaren hoppade backventilen helt sonika av... Som gammal värmepumpstekniker inser jag ganska omgående att expansionsventilen inte gör sitt jobb.Bara att byta, ett par hundringar för en 1,5bars ventil och all torde vara i sin ordning. Blev dock rejält fundersam när jag skruvade av den befintliga ventilen. Vad sjutton är detta för något ett cirka 10 cm lång plaströr sitter monterat i ventilen.... På bilden ser det ut som ett metallrör men i min är det som sagt ett vitt plaststångÄr det någon som vet hur denna fungerar, hittade en begagnad ventil på Ebay för 900kr känns mindre lustigt. Är det någon som vet hur detta är tänkt att fungera ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 7 Augusti , 2016 Hej Shas. Jag fick problem med min expansionsventil förra veckan och den såg likadan ut som du beskriver. Mitt problem uppstod när jag körde, motron värmde upp vattnet i varmvattenberedaren och då läckte allt färskvatten ut via expansionsventilen och ned i kölsvinet. Fick stänga av färskvatten pumpen för att inte tömma hela färskvattentanken. Försökte hitta en ny av samma modell men det var inte helt enkelt. Tog expansionsventilen till en VVS firma som fixade fram en ventil med samma prestanda, den kostade 50 sek. Har precis satt dit den och den fungerar utmärkt. Min gamla hade också ett plastspröt. Gissar bara men tror att röret kanske leder värme. VVS firman hade inte sett något liknande i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 8 Augusti , 2016 Tack för den infon, Då kör jag också på detta... Däremot verkar teorin att röret leder värme långsökt. Expansionsventilen ska släppa ut trycket som blir beroende på vattnets volymökning då detta värms från kallt till varmt...Jag tillhör den generationen som har insett att grejor är gjorda på ett visst sätt för en anledning. Jänkarna har enligt mig ett säkerhetstänkande långt över det svenska och konsekvenserna av missbrukande kan bli ödesdigra där borta... Så pinnen finns där av en anledning och just det faktum att den kostar 900kr begagnad gör att jag gärna vill veta hur den fungerar. Så är det någon som vet är jag tacksam för ett svar.... Hur gick det förresten med dina gängande plastdistanser ? Mvh // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 Augusti , 2016 Kan du inte försöka att öppna den och se om det går att räkna ut vad den har för funktion? Det verkar ju sitta skruvar från andra hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 8 Augusti , 2016 Jo den möjligheten finns ju alltid men jag tänkte försöka med den enklaste vägen först ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 8 Augusti , 2016 Har mailat tillverkaren, får se om de svarar... Till Montcello du vet möjligtvis inte vilket tryck du fick på din ventil. Min pump stängs av vid ca 3,5bar, då är det ju inte så smart att använda en 1,5bars avsäkring ;-)I en varmvattenberedare brukar det ju vara 9bar men då är det ju kopparsystem vi pratar om inte slang... Mvh// Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 8 Augusti , 2016 Någonting slog mig just, kan detta vara en offeranod ? Att materialet verkar vara av plast talar ju mot detta men det kanske är något annat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 8 Augusti , 2016 Tror inte på offeranod. Min såg ut som ny som jag sett på bild och då är min 15 år gammal och borde ha offrats en del. På min beredare Seaward S-650 kan man antingen ha en tömningsventil eller offeranod, på min sitter det en tömningsventil. Expansionsventilen ska släppa vid 100 psi, ca 6.8 bar och 210 fahrenheit, ca 99 grader celsius. Expansionsventilen släpper antingen vid för högt tryck eller för hög värme. Den nya expansionsventilen har en lite lägre gräns för tryck och värme. Känns bättre åt det hållet än åt det andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 9 Augusti , 2016 Du har rätt, jag har nu fått detta bekräftat från USA. "It sounds like you are describing a temperature/pressure relief valve. There are no serviceable parts available. If it is leaking it should be replaced. You can order one online here: http://www.suremarineservice.com/73127.aspx" Du har rätt, jag har nu fått detta bekräftat från USA. Snacka om både livrem och hängslen det är alltså både en temperatur och tryck begränsare... Vi ska ju vara medvetna om att det redan finns ett överhettningsskydd efter termostaten som förhindrar möjligheten till kokning.Kör liksom du gjort med en svensk lösning här... Mvh // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser