Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Keith46

Utombordare går bra på land men inte i vattnet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett problem med min Johnson 70 hk på en båt som jag nyligen köpt och renoverat. När båten är på land verkar allt fungera fint, motorn fungerar fint och reagerar fullt ut på gaspådrag. Men så fort båten kommer i vattnet och jag gasar så vill motorn inte, får bara ut några knop som kan variera hit och dit. Är det lugn sjö verkar motorn må bättre och kan ge mer kraft, men så fort det är lite vågor så märks det hur motorn måste kämpa på för att överhuvudtaget orka ge någon kraft.

 

Har plockat isär motorn och rengjort förgasare och liknande och ett tag verkade det ge effekt, men sedan blev det snabbt samma problem igen. 

 

Välidgt tacksam om någon har några tips eller idéer på vad det kan vara för fel! Har sökt runt på forumet men inte lyckats hitta någon tråd med liknande problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag fattar rätt, men på land körs motorn obelastad förmodar jag. Du skriver sedan att den bara orkar med några knop, detta är belastad motor, går inte att jämf. mot när den går obelastad.

 

Men funkar den om du kör den obelastad i sjön? Dvs utan växel i.

 

Går motorn på alla cylindrar?

Hur ser tändstiften ut?

Hur mår soppapumpen och ev filter?

Står tändningen rätt?

Hur är det med tank o pumpblåsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en såpass stor motor som 70 hk ger "bara några knop" så är något riktigt fel. Gör som Gelis skrev ovan och kolla om den går på alla cylindrar mm.

 

Har du möjlighet så kan det vara bra att komplettera genom att göra ett kompressionstest på motorn för att se att det är ok innan du börjar att köpa dyra delar till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett komptest, det är inte ovanligt att en skuren motor funkar ok obelastas, men beter sig som din under belastning.

Det kan såklart vara annat också, men innan komptestet vill man inte köpa dyra delar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter propellern fast? Verkar den rotera som den ska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett komptest, det är inte ovanligt att en skuren motor funkar ok obelastas, men beter sig som din under belastning.

Det kan såklart vara annat också, men innan komptestet vill man inte köpa dyra delar...

För många år sedan hade jag en Evinrude 35 hk.

Där gick impellern sönder, varvid motorn överhettades och topplocket slog sig, blev litet skevt, så kompressionen på en cylinder blev litet dålig, men inte sämre än att motorn startade lätt och gick bra tills den belastades, då orkade den inte. Nu minns jag inte om jag lämnade in topplocket på en motorverkstad för planing, eller om jag köpte ett nytt. Men efter reparationen och ny impeller, så funkade den motorn bra i flera år.

 

En betydligt mindre Johnson, en på 2 hk, brutalrenoverades när samma problem hade uppstått.

På en gammal fönsterbräda av fuskmarmor kontaktlimmade jag upp smärgelduk med olika kornstorlekar.

Sedan handslipade jag denna topp tills den blev slät och fin... Och det funkade det också, nu var detta en gammal motor jag inte ville kosta på några större summor, och den satt på en liten båt som även var utrustad med en väldigt gammal uppfinning som vi idag kallar för "åror"...

Anledningen till fönsterbrädan, var det att den var helt slät, märkte senare att det inte var äkta marmor, när jag skulle riva bort smärgelduken... Går säkert lika bra med stabilt svetsbord, kraftig glasskiva, eller vad som helst som är rakt och jämnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gör ett komptest, det är inte ovanligt att en skuren motor funkar ok obelastas, men beter sig som din under belastning.

Det kan såklart vara annat också, men innan komptestet vill man inte köpa dyra delar...

För många år sedan hade jag en Evinrude 35 hk.

Där gick impellern sönder, varvid motorn överhettades och topplocket slog sig, blev litet skevt, så kompressionen på en cylinder blev litet dålig, men inte sämre än att motorn startade lätt och gick bra tills den belastades, då orkade den inte. Nu minns jag inte om jag lämnade in topplocket på en motorverkstad för planing, eller om jag köpte ett nytt. Men efter reparationen och ny impeller, så funkade den motorn bra i flera år.

 

En betydligt mindre Johnson, en på 2 hk, brutalrenoverades när samma problem hade uppstått.

På en gammal fönsterbräda av fuskmarmor kontaktlimmade jag upp smärgelduk med olika kornstorlekar.

Sedan handslipade jag denna topp tills den blev slät och fin... Och det funkade det också, nu var detta en gammal motor jag inte ville kosta på några större summor, och den satt på en liten båt som även var utrustad med en väldigt gammal uppfinning som vi idag kallar för "åror"...

Anledningen till fönsterbrädan, var det att den var helt slät, märkte senare att det inte var äkta marmor, när jag skulle riva bort smärgelduken... Går säkert lika bra med stabilt svetsbord, kraftig glasskiva, eller vad som helst som är rakt och jämnt.

 

Planat toppen med en marmorskiva och ett ark smärgelduk har väl alla som ägt en Pusch gjort??

 

/B

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Planat toppen med en marmorskiva och ett ark smärgelduk har väl alla som ägt en Pusch gjort??

 

/B

 

Njae, vi hade en väldigt slät och fin betongmur, ja den var slät och fin...

Men ok, det var ju från moppetiden jag hämtade det tipset. Och mopeder och utombordare är ju rätt så lika varandra i uppbyggnaden, motorena då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trimmade aldrig min Puch. Ville ha EN laglig moppe...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trimmade aldrig min Puch. Ville ha EN laglig moppe...

Men dom 3 andra gick desto mer då kan jag tro :)

 

Jag kan visserligen inte särskilt mycket om motorer, men den grundläggande kunskap jag trots allt besitter stammar utan tvivel från just moppetiden, man lärde sig helt enkelt att förstå sambanden i en enkel förbränningsmotor genom ett undersöka och försöka. Principen för de moderna motorerna är densamma, men ack så oändligt mycket mer avancerade. Moderna motorer skruvar jag inte i.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill understryka möjligheten med ej plan topp då även jag "planat" toppen på min KS50. Den blev dock inte helt plan och uppvisade samma symptom på bra varv obelastat men orkeslös belastad.

 

Vid närmare eftertanke kanske även den kryssade kolven även hade ett finger med i spelet med dålig komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast vid fulplaning brukar vara att tuschmåla ytan, så man ser att det tar jämnt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha och det blev en annan vändning av tråden. Ursäkta, men intressant med planing av moppetoppar. Men börjar bli rejält  off-topic och tror att TS inte blir hjälpt av eran diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla gånger ngn av tändstiften som inte ger gnista. Testa att starta motorn med en av tändkablarna urdragen, den ska starta ändå. Startar den inte så vet du vilken cylinder som inte tänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera flottören samt nålventilen i förgasaren, låter som du inte får bränsle, blir sämre mer motorn skakar o rör sig på grund av sjögången. Prova först att släpp på tömnings skruven på undersidan av flottörhuset när motorn är igång, ska föda bra då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...