Calsone 0 Postad 7 Augusti , 2016 Någon som vet...? Under semestern har jag märkt att jag tappar fart och varv Vi har en VP AQAD41A När vi åkte ut på semestern med packning så kom vi upp i 3200 varv och körde i ca 14 knop. Maxfart. Allt som det brukar. Nu märker vi att vi ens inte kommer upp i 3000 varv och kör nu i 10 knop. Jag har bytt dieselfiltrerna. Den ryker inte. Turbon verkar fungerar (man hör iaf det vinnande ljudet). Oljetryck och temperatur verkar vara ok. Är det någon som tror sig veta vad det kan vara //Sven-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 7 Augusti , 2016 Har du kollat konditionen på luftfiltret? För övrigt så känns det som du har fel propellrar på drevet då den motorn skall upp emot 3900varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Augusti , 2016 Påväxt på propeller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 Augusti , 2016 (redigerade) Börja med det som redan föreslagits samt komplettera med byte av för- och finfilter (särskilt om vattenavskiljaren är full med mög). Är botten ren? Som också sagt varvar den för tok för lite. Vad har du för båt och utväxling på drevet samt propellrar? Kolla också att full gas på spaken ger full gas på pumpen. Det kan räcka med ytterst lite utslag som saknas för att man ska tappa mycket på topp. Redigerad 8 Augusti , 2016 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calsone 0 Postad 8 Augusti , 2016 Tack för svaren Okej Jag ska kollar luftfiltret. Törs man testa en kort stund utan luftfilter? Jag tror inte att jag har påväxt på propellern. har inte märkt det när jag badade. Däremot har jag lite beväxning under båten men det borde väl inte göra så mycket? Jag har en SALTÖ 3100 båt som väger ca 4500 kg Jag tror att jag har propeller A3. Tidigare hade jag A6. 290 drev. Hur kollar jag om jag får full gas på pumpen? Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 Augusti , 2016 Du kan utan fara provköra utan luftfilter. Och när du ändå är där, känn på kompressorn så att den snurrar lätt. På pumpen sitter en stoppskruv som begränsar max gas. Sätt full gas på reglaget och kolla att armen på pumpen ligger an mot stoppskruven. Du kommer att förstå vad jag menar. 14 knop vid 3200 fullgasvarv i din båt verkar alldeles för lite, min gissning är att du borde toppa upp mot 25 (med 200 hästar) och kunna marscha 18-20 utan problem. Att du sedan gått ner från A6 till A3 säger en hel del (gissar att du har 1,95:1 i utväxling men det ska stå på motorn, på lilla plastlådan med reläer och annat, om nu installationen är original). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Augusti , 2016 Även litet beväxning bromsar ordentligt. Havstulpanerna är värst, dom brukar komma så här års. Och då pratar jag inte om propellern, får man påväxt på propellern så stjäl det många knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calsone 0 Postad 12 Augusti , 2016 TJEENA IGEN Jag har nu varit ner i båten och kollat. Luftfiltret såg okej ut. Turbinen snurrade. Jag även kollat propellern och den har ingen beväxning. Stoppet för gasreglaget såg bra ut. Justerade det en aning och spände gasvajern. Åkte ut med båten och ingen bättring. Men efter en stund släppte det. Nu kom jag upp i 3200 varv och kunde köra i 14-15 knop Däremot verkar det vara svårare att starta motorn efter filerbyerna. Jag får stå och tugga på starmotorn i ca 10 - 15 sek. innan den hostar igång. Vet ni vad det kan va? Undraren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 12 Augusti , 2016 Har du luftat ur bränslesystemet ordentligt efter filterbytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 12 Augusti , 2016 Du saknar fortfarande 600 varv och tio knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 12 Augusti , 2016 Du saknar fortfarande 600 varv och tio knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 12 Augusti , 2016 Tack för svaren Okej Jag ska kollar luftfiltret. Törs man testa en kort stund utan luftfilter? Jag tror inte att jag har påväxt på propellern. har inte märkt det när jag badade. Däremot har jag lite beväxning under båten men det borde väl inte göra så mycket? Jag har en SALTÖ 3100 båt som väger ca 4500 kg Jag tror att jag har propeller A3. Tidigare hade jag A6. 290 drev. Hur kollar jag om jag får full gas på pumpen? Tacksam för alla svar Den båten med motor, drev och propellrar enligt Din info ska ha ett toppvarv om 3800-3900 rpm och en max Fgv om 23 - 24 knop. Om den enbart kommer upp i 3000 rpm och 14 knop så är det något som är galet. Har själv bland annat en Saltö 31 med exakt likadan drivlina. Vikten på 31 och 3100 skiljer i och för sig litegrann men det ska inte innebära det tappet i rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 12 Augusti , 2016 Lufta alla spridarna efter filterbytet. Det skulle kunna vara så att motorn inte går på alla cylindrar. Om du därefter ändå har så lågt toppvarv (och du inte tror det beror på felaktig propeller eller beväxning) så skulle jag råda dig att låta provtrycka spridarna. Jag drabbdes själv förra året av ett plötsligt effekttapp under körning med följd att båten tappade fart och inte längre kunde plana. Efter att ha felsökt "allt" annat (turbo, luftning, bytt filter, kontrollerat ventilspel osv) demonterades spridarna och lämnades in för provtryckning på El och Diesel i Högdalen. De konstaterade på fem minuter att flera av spridarna var dåliga. Efter renovering av dessa går motorn som vanligt igen. Gissningvis hade jag fått in något skit i bränslet, detta trots att både förfilter och finfilter byts varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser