Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
ziggemannen

Träpulver/trämjöl för inblandning i epoxi

Rekommendera Poster

Över disk kostar detta flis(kunde inte låta bli....), närmre 250 kr/kg. Vansinne!

Det måste gå att hitta billigare. Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta sågspån från det trät jag skall limma.

I regel sågar man ju i trät när man bearbetar det.

Blir det en spillbit kan man ju i ren okynne såga ett antal snitt och samla ihop sågspånen.

Har aldrig köpt träpulver, däremot limpulver för transparent fog. 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemmer att behöva runda slängar fem kilo, så ett hiskeligt sågande blir det.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skall du göra för stort limjobb med så mycket träpulver.

Är det dolda limningar kan man ju ta vilket träslag som helst. Är det synliga fogar brukar jag ta sågspån av samma träslag.

Hade du inte bott så långt bort hade du kunnat få tömt lådan under min cirkelsåg - annars får du väl gå till nån snickerifarbik och höra om du kan få lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är någon speciell kulör du behöver så kan jag rekommendera att du ber att få tömma spånsugen på ditt lokala snickeri.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålkärl i ett stitch and gluebygge. Ett antal meter hålkärl som skall läggas, därav mängden. Projektet kommer att bli en tråd här på MG så småningom. Stay tuned..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte glasballonger bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För limning/hålkäl vill jag ha lite hårdare fog. Annars finns det ju fibertillsater osv, men oavsett kostar ju dessa tillatser ohemult mycket. Trodde i min enfald att träspån skulle vara billigt, men tji fick jag. Med dom priserna är det ju värt att köpa billigt trä och såga för att sälja... Blir en vända till brädgården i veckan och se om man kan köpa lite spån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sågspån borde från kap- eller klyvsåg borde du väl få gratis.

Att priset på köpespån är så högt beror på helt andra anledningar.

Kanske dom framställer träpulvret enbart för ändamålet, sen skall det förpackas och transporteras och säljas i butiken och sen är det 25%  moms på det hela.

Det är kanske som med mjölk - dom som producerar får kanske inte ens till produktionskostnaden.

Sågspån på en brädgård borde du få gratis - dom måste ju betala för att bli av med skiten annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har blandat i vanlig aska när jag gjort epoxyspackel! Eftersom jag är vedeldare så har jag god tillgång på den råvaran...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hundring till kaffekassan på lokala snickeriet och jag har nu en 25-liters hink med fint spån från deras kontursåg. Perfa!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man bygger tex kanoter mm i trä/epoxi är rekommendation att göra spackel av epoxi + slipdamm eller microfiber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...