Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
-William-

Landtransport Norsholm-->Västervik

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har köpt båt som står på land (lastat i båtvagn) och söker efter tips på fraktfirmor, tex om någon har en uppskattning/eller gjort frakten själv, ja allmänna tips(vår först båt)

Båten är 10,3 meter x 3,3 meter Höjd uppskattninsvis 4,4meter på vagnen. 4500 kg

Tacksam för tips på fraktbolag och andra tips! :-)

mvh William

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering, är det intressant att få den transporterad på sjön? Jag kan tänka mig att hjälpa till.

Lite mer exakt, vad är det här båt?

Mvh

Redigerad av Lilla_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en bredd på 3,3m åker du på att ha varningsbil i följe också, förutom "bred last" skyltning, gränsen går vid 3,1m.

Fri höjd i sverige är 4,5m. Du får köra högre men broar, kraftlinor och annat kan hänga 4,5m över vägbanan utan att märkas ut med maxhöjdskylt. Så "uppskattningsvis 4,4m" duger inte, du måste vara säker på att det inte råkar bli 4,55m! Men sånt kollar såklart en transportfirma upp innan dom kör.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att om båten är sjöduglig så verkar ju sjövägen vara det smidigaste och säkert billigaste alternativet. Det är ju nästan samma avstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4,4/med vagn utesluter i princip transport på väg.... Svårt å finna trailer / släp som fixar den höjden... Då får du istället kolla båtens höjd från köl till topp å sedan ringa ex torgersson eller tar ton...

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ekipaget för högt behöver den väl inte stå på vagnen. Dom som transporterar båtar har ju speciella bilar som är avsedda just för att transportera båtar. Vagnen kan dom ju ta på sidan med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ekipaget för högt behöver den väl inte stå på vagnen. Dom som transporterar båtar har ju speciella bilar som är avsedda just för att transportera båtar. Vagnen kan dom ju ta på sidan med.

Antar man behöver göra lyft från vagnen till lastbilen då? Båten är 3,1 m bred så jag antar själva båtkärran är ca 3,3,

det är ingen "transportvagn"  utan jag tror den är till för bara att lasta bupp i och rulla några hundra meter till förvaring av båt, kör man den efter lastbil, trodde man lastatde en sådan också? men jag är ingen expert direkt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring o prata med RCW som jag länkade till ovan eller något annat åkeri som sysslar med båttransporter.

Blir bara spekulationer annars, bättre o prata med dom som kan detta. RCW kan det här med båttransport.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring o prata med RCW som jag länkade till ovan eller något annat åkeri som sysslar med båttransporter.

Blir bara spekulationer annars, bättre o prata med dom som kan detta. RCW kan det här med båttransport.

Du har helt rätt! Jag har pratat med dom och han skulle återkomma med en prisuppskattning mm. Lite frågvis bara:-)

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll oss gärna uppdaterade hur det gick, är alltid intressant med feedback :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten 3.1m så slipper ni ju precis följebil och kommer båten på lasbilens flak/trailer under 4,5m i höjd så är det ju plötsligt inte så avancerat. Båtvagnen i sig måste ju dock också transporteras. Men som sagt, transportbolagen kan svara bäst på hur de kan lösa det. Med lite tur och rätt grejer kan de kanske ta vagnen på lastbilsflaket och båten på släp eller dylikt för att få med allt i samma transport. Antar att vagnen kan demonteras lite/göras smalare när båten inte står på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll oss gärna uppdaterade hur det gick, är alltid intressant med feedback :)

Har fått bra kontakt med några åkare nu, bla RCW som jag blivit tipsade om. Dom (RCW) tar med både kärra och båt från Norsholm till Västervik för 7500 ink moms. Tycker det verkar rimligt, men det är tack vare att jag inte har någon direkt panik att få hit båten, så dom kan planera med att ha returfrakt, Åkare från Västervik vill ha 10000 då utan att han har någon frakt upp dit så det förstår jag. Har inte fått hit den ännu , var lite mer undersökande med att hitta en rimlig inomhusförvaring till rimligt pris. Funderade på uteplats men hur krångligt är det att täcka med pressening osv? sedan om man vill göra något i båten känns det svårt att svårt när allt är övertäckt? Tar gärna emot tankar och erfarenheter :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid haft båten ute under en ställning med press, och har gjort ganska omfattande ombyggnader i båten, funkat utmärkt att jobba i båten. Lite kallt på vintern bara.  Flertalet båtägare har nog sina båtar vinterförvarade på det sättet.

Mitt båthus är 7,5 x 3 höjden ca 4 meter upp till nock. Byggt av lösvirke. Och jag plockar ner det varje vår för att sätta upp det igen till hösten. Allt är skruvat och på en del ställen ihakat, delarna märkta så det är ganska enkelt att ta upp och ner

Men visst inomhus är ju alltid bättre.

Men din båt är ju lite större, så blir väl lite besvärligare än för mig.

post-56103-0-15569900-1471459716_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvara inomhus i tempererad eller kanske ännu hellre i varm lokal är naturligtvis inte all så dum - om man tycker man har råd. Det brukar inte va gratis. 

Skall man jobba med båten och inte står inne i tempererad lokal är ju ett presänningsskjul inte så dumt -man kan ju bygga det så man får plats runt om båten.

Att täcka den på "tradditionellt" sätt är ju inte så besvärligt. Idag finns det ju fina och enkelt monterade ställningar att köpa - typ NOA-ställningar. Enkelt att sätta upp och enkelt att plocka ner. Det går ju att bygga nåt liknande i lösvirke, men det är ju mer jobb.

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/tackstallningar

De senaste 15 åren har jag - de år jag förvarat utomhus - bara täckt sittbrunnen, eller inte alls, eftersom jag mestadels har båten i sjön hela året.

Sen är det ju så, även med täckning av båtar, att man lär sig efter hand av misstagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...