Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
earendel

Ventilproblem AQ130

Rekommendera Poster

Hej

Har bytt topplockspackning. Justerat ventilspel och skulle startar motorn. Men vipparmen på 1ans ventil rör sig inte!

Har lyft bort vippbryggan ingen och stötstången är lös. Har vridit runt motor för hand och 1ans stötstång rör sig inte!!!

Vad kan vara problemet?

Har ventillyftaren fastnat på något sätt?

Alla tips och råd tas tacksam emot.

 

Alan

 

PS Alla de andra ventiler rör sig normalt

 

Redigerad av earendel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade det innan du lyfte toppen?

 

Finns ju flera orsaker.

Stötstången har åkt ur lyftaren

Kammen nergången

Lyftaren fastnat, men då så är vippan fullt påverkad hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade det innan du lyfte toppen?

 

Finns ju flera orsaker.

Stötstången har åkt ur lyftaren

Kammen nergången

Lyftaren fastnat, men då så är vippan fullt påverkad hela tiden.

 

Ja, motorn gick bra. Jag tror lyftaren har fastnat på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bildas vändkanter på lyftarna i Volvos motorer med stötstänger så dom går att byta endast om du tarbort kamaxeln,rramlar ned i tråget då,men prova med en stång o banka så kanske den släpper.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bildas vändkanter på lyftarna i Volvos motorer med stötstänger så dom går att byta endast om du tarbort kamaxeln,rramlar ned i tråget då,men prova med en stång o banka så kanske den släpper.

 

Hej,

Då har lyftaren fastnat i sitt övre läge, dvs där kamnocken är högst. Om jag skall banka ner lyftaren så måste denna kamnocke vara i sitt lägsta läge. Vilken cylinder skall vippar för att ettans ventil (= kamnocke) är i sitt lägste läge??

 

Tack för hjälpen

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4an ska växla, då är ettans kamnockar på andra sidan av kammen.

 

Du har inte krökt stötstången som inte påverkar någon ventil?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4an ska växla, då är ettans kamnockar på andra sidan av kammen.

 

Du har inte krökt stötstången som inte påverkar någon ventil?

 

 

 

Kalle

 

Hej Kalle, nej stötstången är rak och fin. Kan lyftaren ha fastnat i det övre läget? Det verkar som den har gjort det.

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska ventilvippan vara i det läget att ventilen är öppen hela tiden, borde du sett när du skulle justera ventilerna.

 

Jag fattade som att vippan inte rörde sig utan var helt opåverkad i vilande läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som är på distans kan bara spekulera,

 

Som nämnts tidigare, kammen nersliten.

Lyftare sönder.

 

Även om man blandat ihop lyftarna, och några bytt plats skulle det inte kunna skilja mer än att ventilfjädern skulle orka trycka tillbaks lyftaren.

 

Om det nu inte är så att ventilen sotskurit och fastnat i öppet läge!

 

Jag skulle montera av vipparmsbryggan kolla om alla ventiler är stängda, kolla ner på lyftarna baxa maskinen för att se om det är någon skillnad i lyfthöjd, eventuellt mäta om det är någon skillnad mellan de olika cylindrarna.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som är på distans kan bara spekulera,

 

Som nämnts tidigare, kammen nersliten.

Lyftare sönder.

 

Även om man blandat ihop lyftarna, och några bytt plats skulle det inte kunna skilja mer än att ventilfjädern skulle orka trycka tillbaks lyftaren.

 

Om det nu inte är så att ventilen sotskurit och fastnat i öppet läge!

 

Jag skulle montera av vipparmsbryggan kolla om alla ventiler är stängda, kolla ner på lyftarna baxa maskinen för att se om det är någon skillnad i lyfthöjd, eventuellt mäta om det är någon skillnad mellan de olika cylindrarna.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som är på distans kan bara spekulera,

 

Som nämnts tidigare, kammen nersliten.

Lyftare sönder.

 

Även om man blandat ihop lyftarna, och några bytt plats skulle det inte kunna skilja mer än att ventilfjädern skulle orka trycka tillbaks lyftaren.

 

Om det nu inte är så att ventilen sotskurit och fastnat i öppet läge!

 

Jag skulle montera av vipparmsbryggan kolla om alla ventiler är stängda, kolla ner på lyftarna baxa maskinen för att se om det är någon skillnad i lyfthöjd, eventuellt mäta om det är någon skillnad mellan de olika cylindrarna.

 

 

 

Kalle

Hej igen

Motorn gick bra innan jag fick byta topplockspackning. Och allt funkade när jag ställde ventilspelet. Problem uppstod när jag startade motorn.

Jag har tagit bort vipparmsbrygga och dragit runt motorn för att kolla alla stötstänger rör sig. Men ettan gör inte det som gör att jag tror den har fastnat. Det ser ut som alla ventiler är stängda.

Känner för karlunos förslag att slå på lyftarna och se om den lossa.

Vad säger du?

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i vilket läge är lyftaren i? Max lyft eller i viloläge? Vad jag tror mig förstå av vad du skriver så är den i max lyftläge. Är den i max läge så är kammen troligtvis intakt. Och då är det ide att ställa motorn som du fått beskrivet här ovan och prova att knacka ner lyftaren. Den bör inte sitta alltför hårt.

 

Problemet är väl att om den fastnat en gång av okänd orsak så är väl risken att det händer igen uppenbar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i vilket läge är lyftaren i? Max lyft eller i viloläge? Vad jag tror mig förstå av vad du skriver så är den i max lyftläge. Är den i max läge så är kammen troligtvis intakt. Och då är det ide att ställa motorn som du fått beskrivet här ovan och prova att knacka ner lyftaren. Den bör inte sitta alltför hårt.

 

Problemet är väl att om den fastnat en gång av okänd orsak så är väl risken att det händer igen uppenbar.

 

Hej

Jag tror att jag försöka först att knacka på lyftaren. Skall köpa en stötstång som jag kan offra för detta. Annars förstår jag ingenting.

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lyftarna måste enkelt gå fritt ett sotflag eller en grad som gör att de inte snurrar i sin rörelse gör att lyftare och kam direkt börjar gå ner inget får kärva.  Åker du på att banka ner dem så är risken stor att de kärvar.

 

Jag hade lyft toppen och plockat upp dem  polerat till dem och sen varit noga att allt var in oljat helt rent vid ihopsättningen.  Av erfarenhet vet jag att kärvande lyftare på b20/ aq130 börjar mala ner redan efter någon km och mal tills de går hål i dem om de inte snurrar med och kan behålla oljefilmen mot kammen.

 

Blanda inte om delarna rätt lyftare till rätt insliten kamnock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyftarna måste enkelt gå fritt ett sotflag eller en grad som gör att de inte snurrar i sin rörelse gör att lyftare och kam direkt börjar gå ner inget får kärva.  Åker du på att banka ner dem så är risken stor att de kärvar.

 

Jag hade lyft toppen och plockat upp dem  polerat till dem och sen varit noga att allt var in oljat helt rent vid ihopsättningen.  Av erfarenhet vet jag att kärvande lyftare på b20/ aq130 börjar mala ner redan efter någon km och mal tills de går hål i dem om de inte snurrar med och kan behålla oljefilmen mot kammen.

 

Blanda inte om delarna rätt lyftare till rätt insliten kamnock.

 

Hej och tack. kan man lyfter ur lyftarna ovan ifrån? Hur gör man? behöver man nån specialverktyg?

 

Alan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ärligt talat det är så länge sen jag hade en b20 att jag inte minns om det gick att haka eller om man lossade någon lucka.

 

Tips på specialverktyg: Plockar just nu med en diesel där annan kam ska in men där går allt att ta underifrån och mitt specialverktyg att då komma åt med motorn i fordonet är en liten supermagnet satt på en lång skruv utan detta skulle det vara omöjligt att komma åt och göra jobbet utan plocka ur motorn och lossa veven som annars sitter ivägen, när magneten fäst är det omöjligt att dra bort man måste kasa bort magneten från föremålet.  Så låt inte ungarna leka med dessa magneter.

 

 

 neodymmagneter finns på verktygsfirmor att köpa kostar inte mycket köp med skruvfäste. 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag varit på båten och det var ventillyftaren som hade fastnat (tror jag). Bankade lite försiktigt och stötstången åkte ner en bra bit. Min frågor:

1 Kan det vara att det var hål i ventillyftaren och stötstången har gått igenom lyftaren?

 

2 Hur kan jag få upp lyftaren? Med en supermagnet som nikitalord föreslår?

 

2 Har lyftaren ramlat ner i sumpen? Om ja, kan jag köra motorn ändå tills jag ta upp båten?

 

Tacksam för all hjälp

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du fick ner lyftaren en bit så borde en ju åka upp igen om du vrider runt motorn.

 

 

1. Ej troligt

 

2. Behövs ett specialverktyg, magnet kanske men men.... tror det blir svårt

 

3. Nej den kan inte åka ner i tråget när den är på plats, kammen sitter i vägen. Däremot så kan den

    åka ur sitt säte om den går lätt och om man drar stötstången rakt upp utan att lirka lite.Då lägger  

    den sig ovanpå lyftargalleriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du fick ner lyftaren en bit så borde en ju åka upp igen om du vrider runt motorn.

 

 

1. Ej troligt

 

2. Behövs ett specialverktyg, magnet kanske men men.... tror det blir svårt

 

3. Nej den kan inte åka ner i tråget när den är på plats, kammen sitter i vägen. Däremot så kan den

    åka ur sitt säte om den går lätt och om man drar stötstången rakt upp utan att lirka lite.Då lägger  

    den sig ovanpå lyftargalleriet.

 

Nej, det är stötstången som har åkt ner en bit. Därför tror jag att den ha "åkt in " i lyftaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan inte åka in i lyftaren. Dra runt motorn några varv. och se om stötstången rör sig upp och ner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande, för att slå hål i lyftaren krävs mer kraft än du har, och stötstången hade krökt sig först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande, för att slå hål i lyftaren krävs mer kraft än du har, och stötstången hade krökt sig först.

 

Hej

Jag slog inte hårt men stötstången åkte ner en bit under topplocksplanet. Jag har dragit runt motorn för hand och jag kan se att stötstången rör sig upp och ner. Kan stången har kommit vid sedan om lyftaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

l

Lyftarna på volvo slår du inte hål i men står den still och inte snurrar med vid arbetsfasen så kommer kammen som är genomhärdad att gno igenom lyftaren och då blir det hål, därför är det viktigt att lyftaren kan rotera lätt, ett sotflag vid packningsbyte på en volvo räcker för ras.

 

magnet är nog bra eller någonting att snara den med enl google har den ju en krage.

Annars om jag minns rätt gick väl frostpluggen på b18 b20 och sidolocken på b4b att lossa och plocka ut lyftarna utan att lossa toppen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

l

Lyftarna på volvo slår du inte hål i men står den still och inte snurrar med vid arbetsfasen så kommer kammen som är genomhärdad att gno igenom lyftaren och då blir det hål, därför är det viktigt att lyftaren kan rotera lätt, ett sotflag vid packningsbyte på en volvo räcker för ras.

 

magnet är nog bra eller någonting att snara den med enl google har den ju en krage.

Annars om jag minns rätt gick väl frostpluggen på b18 b20 och sidolocken på b4b att lossa och plocka ut lyftarna utan att lossa toppen.

 

Jag förstår ingenting. Motorn gick bra innan jag bytte topplockspackning. Konstigt att stötstång gick ner såpass tycker jag. Därför trodde att det var kanske ett hål i lyftaren. Skall ner till båten igen imorgon och kolla igen. Som sagt, jag drog runt motor och kunde se att stötstången rörde sig upp och ner. Hur kan stötstången kommer så långt ner???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad att du inte fått i stötstången i sitt läge i lyftaren, utan hamnat vid sidan om densamma. Ta upp stötstången och styr den ner i sitt läge i lyftaren så kan du fortsätta där ifrån med att justera ventilerna och montera resten och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad att du inte fått i stötstången i sitt läge i lyftaren, utan hamnat vid sidan om densamma. Ta upp stötstången och styr den ner i sitt läge i lyftaren så kan du fortsätta där ifrån med att justera ventilerna och montera resten och köra.

 

OK tack. Kan det gör att stången åker såpass långt ner. Skall till båten igen och dubbelkolla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag varit i båten igen och så ligger det till (se foto)

Stötstång går långt ner i blocket och det verkar som om det finns ingen ventillyftare. Mina frågor:

 

1 Kan lyftaren har ramlat ner i tråget? (Är detta möjligt?)

 

 

2 Har det gått hål i lyftaren så stötstången går igenom den?

 

Alla andra ventiler funkar när jag snurrar på motorn.

 

Motorn fungerade jätte bra innan jag bytte topplockspackning.

 

Tacksam för all hjälp

 

Alan

post-99010-0-35757800-1471173792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade du saknat lyftare vilket det ser ut att göra så skulle stöttstången låst sig i kammen, sitter stöttstången verkligen rakt ner så du inte bara har missat lyftaren, googla på b20 block så ser du att det finns rätt gått om plats att få stöttstången fel vid sidan om.

 

1 lyft upp stången lys i hålet så du verkligen ser lyftaren

2 olja in och sätt stången rätt i lyftaren.

 

hoppas det löser sig.

 

har du verkligen bytt topppackning, oljan ser ut att innehålla vatten och en del metalflisor syns också på bilden.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du saknat lyftare vilket det ser ut att göra så skulle stöttstången låst sig i kammen, sitter stöttstången verkligen rakt ner så du inte bara har missat lyftaren, googla på b20 block så ser du att det finns rätt gått om plats att få stöttstången fel vid sidan om.

 

1 lyft upp stången lys i hålet så du verkligen ser lyftaren

2 olja in och sätt stången rätt i lyftaren.

 

hoppas det löser sig.

 

har du verkligen bytt topppackning, oljan ser ut att innehålla vatten och en del metalflisor syns också på bilden.

 

Hej

Jag kan inte känna lyftaren med stötstången utan den ramlar ner i blocket.

 

Jag har bytt men jag skall städa upp bara jag får ordning på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att lyftaren åkte bort när du lyfte toppen för att byta packning, utan att du märkte det. Som jag skrev tidigare i tråden att drar man stötstången rakt upp så finns risk att man får med sig lyftaren ur sitt läge.

 

Man måste vrida och vicka lite på stötstången när man ska ta bort densamma.

 

Tyvärr åker du nog på att lyfta toppen igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...