Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

Rekommendera Poster

O.K. jag förstår vad Ni menar och jag har fått flera förslag på användbara oljor men vad är den "optimala" oljan för min 17 år gamla 7,4 MPI som verkar "lite gles"?

 

Jag vill inte störa trådens innehåll men vill ändå nämna något om olja och båtmotorer. Tidigare hade jag en gammal Fjor 21 Olympic med originalmotor Buick 150B från 1966 (hon fungerar än). Har under alla mina år med båten alltid hällt i Biltemas 10W/30 på hösten och aldrig har jag sett någon tendens till vatten i oljan men kanske syns det inte och kanske är det en annan typ av motor men ändå, det blir ju inte så många timmar varje år (50-70)och byter man bara oljan efter varje säsong så har jag ansett att det är ok men kanske har jag fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Quaker state oljan du vill använda heter "PERFORMANCE MINERAL RACING SAE 20W-50" kan du använda den då den uppfyller fullt normala kvalitetsnormer som API SL/CF ACEA A3, det finns en massa oljor som kallas racing blaha någonting, men det rör sig inte om någon extrem racingolja med låga tillsatsnivåer utan en ganska normal olja för den med sportiga ambitioner. Du kommer inte erfara någon extra korrosion eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensvattnet ångar bort då man kör ett tag med varm motor, så det är knappast nåt problem. Quaker State 20W.50 är en jättebra olja, som jag själv använt i Historisk Racing, och skulle använda än, om jag fick tag på den. Skulle utan tvekan använda den i båten också, men är så snål så jag använder billigare olja, typ Biltema, vanlig olja för personbilar, 20W50.

Använder samma olja i min ChevaTPI V8 från 1987.

En båtmotor startas sällan eller aldrig då det är kallt, så en tjock olja är bara bra (måhända undantaget riktigt moderna motorer).

Sen betvivlar jag att marinmotorolja skulle ta åt sig fukt bättre än nån annan olja. Det är nog bara försäljaren som tar emot mer pengar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man uppfattar att en syntetolja blir tunnare, mer rinnig och ev smörjer sämre än gammal hederlig mineralolja så tycker man också att syntetolja har helt andra egenskaper - vid samma temperatur ska alltså en syntetolja uppföra sig märkbart annorlunda? Njae... Uppfyller inte oljor tydliga kvalitetskrav?

 

Jag tycker inte detta ska bli en oljetråd, mycket åsikter kommer då? TS frågar om oljekvaliten kan vara orsak till det låga oljetrycket (och om firman som servat slagit i en billig olja för att spara pengar)?

 

Själv anser jag att moderna oljor är så bra idag att de knappast orsakar skador på motorer. Och alla oljor uppfyller väl de krav som tillverkaren av motorn har på olja? Tror det är svårt att ens få tag i så dålig kvalitet som 20-30 år gamla motorer "ska ha". TS ska givetvis testa om annan olja ger annat resultat eftersom det alltid känns bättre att veta vilken olja som finns i motorn. Och om mätaren visar rätt osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med två dunkar Kendall 20W-50 API Service SN (1058356-06) framför mig. Kan jag använda den oljan med gott samvete i min "gamla" V8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med två dunkar Kendall 20W-50 API Service SN (1058356-06) framför mig. Kan jag använda den oljan med gott samvete i min "gamla" V8?

 

Det där numret gav inget vid sökning men alla Kendall 20W-50 man lätt hittar på nätet verkar vara helt normala så om inte din V8 är något extremt så borde det fungera utmärkt. Kendall verkar rikta in sig på äldre V8 marknaden med extra zink för skydd av ventillyftare och kammaxeln och annat så den kanske är extra lämplig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur mycket olja ska det vara i en 7,4 MPI (-99:a) ? Sög ur oljan idag och fick ihop 8 LITER plus det som var i filtret. Är det en "normal" oljemängd i denna motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen olja är designad för att dra åt sig fukt! Det vore helt katastrofalt att binda vatteni oljan. Helt galet. Oljor är däremot designade för att ha högre ytspänning och fäste mot de inre delarna och på så sätt minska korrossion.

 

Mineralolja har sina fördelar, speciellt i äldre motorer somdesignats med större spel. Dom är alldeles utmärkta och det som skiljer mest från syntetiskaoljor är att när enmineralolja tappar egenskaper går det fort. Ett stup. Syntetolja är mer linjär. Inga problem med mineralolja om man sköter sina byten.

 

Men varför inte gå på tillverkarens rekommendation? Om denna inte funkar är det något galet med maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...