Alsarp 1 Postad 6 Augusti , 2016 Hej! Har haft "massor" av konstiga "fel" på min båt i år och ett av dom är nu lågt oljetryck. Jag har bara åkt 6-8 timmar med båten (Bayliner 2855 -99 med 7,4 MPI) i år och "inget stämmer för mig när det gäller det maskinella känns det som. Bytte skölden i höstas på en Marina samt servade den och hela operationen inkl. transport gick loss på 70 lakan. Har sett fram emot en problemfri sommar och nu äntligen har jag tid med båten. Vad händer? Jag (bl.a.) har lågt oljetryck, ca 3 kg vid kall motor och tomgång men bara 1 kg vid varm motor. Ca 2,2 kg vid 3600 rpm. Jag har kollat oljan och den ser ut som vatten!. Marinan kan inte svara på vilken olja dom hällt i men dom har bara 2 oljor och båda är syntetiska. En olja heter 5/30 och den andra 15/40. Jag tror att det är 5/30 som är i motorn. När jag läser på nätet så är de allra flesta rekommendationer en rak 40 olja mineral till denna "gamla" motorkonstruktion. Tyvärr vet jag inte vilken olja det var i motorn tidigare men kan det låga oljetrycket bero på en "felaktig" oljekvalite? Tacksam för svar! /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 7 Augusti , 2016 Det är inte omöjligt att oljan är problemet, jag har flera gånger stött på problemet i bilar, där verkstäder hällt i fel olja för att det är just den oljan dom har i kranen, eller vanligt folk om fått fel rekommendation från en butik, det finns tex fullt med felrekommendationer i Castrols rekommendationslista. 0/5-20/30 oljor har man i nyare motorer för låg friktion och bästa miljöprestanda, när man häller det i äldre konstruktioner eller slitna motorer blir det inte bra. Rak 40 är nog att överdriva, men det finns flera bra 20-50 oljor, tex Qauter State 20-50 racing mineral, en grym olja som är stabil i höga temperaturer, och den är som medicin för lite slitna motorer med dåligt oljetryck, jag har använd den när jag åker banracing med bil. Ska du åka på vintern med båten, och köra tusentals timmar finns det syntetoljor tex 10-60, men dom kostar minst det dubbla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Augusti , 2016 Jag håller ju på med gamla bilar också, ävensom inte nån av mina bilar har nån ameriaknsk V8 har jag ändå stött på problemet med att oljetrycket sjunker när oljan blir varm. Tre kända orsaker till detta. 1 felaktig olja, Biltemas tjockare helmineralolja har fungerat väldigt bra i mina bilar, och i nån V8 som jag känner till, och har mekat litet med. Syntetolja i gamla motorer brukar inte vara bra. 2 felaktig oljetrycksgivare. 3 ramlager och vevlager är slitna, så oljan smiter bakvägen genom lagerytor och når inte fram till oljepumpen i den utsträckningen som det är tänkt. Detta drabbar motorer som är 20-30 år gamla. I en gammal luftkyld volkwagenmotor med slitna lager fuskade jag en säsong med en oljetillsats, en tillsats som gör oljan tjockare (STP finns nog inte längre...) och det blev väl halvbra. Den motorn väntar på en arborrning och nya lager. Jag har använt Biltemas oljor även till båten, en TAMD31 fick mineraloljan för turbodieslar, lastbilar entreprenadmaskiner och traktorer... Jag har ännu inte bestämmt vad KAD 43 skall ha, nen det blir ju efter specifikationerna i instruktionsboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roglin1 0 Postad 7 Augusti , 2016 Hej Jag har samma modell och motor som du, den olja jag har i min motor är 15-40 mineralolja och det är vad jag tror det Mercruiser rekomenderar till dem motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Augusti , 2016 Lukta på den tunna oljan som du har nu. Jag har varit ute för att beänslepumpar läckt ned bensin i vevhuset på motorn och då spätt ut oljan. Nu vet jag inte hur dets er ut på din motor, kanske el-pump? Men på vissa motrer med mekanisk bränslepump kan det bli så att membranet läcker, och bensinen rinner ju nedåt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 7 Augusti , 2016 Håller med föregående, prova med att köra med mineral eller delsyntet. Det bör göra skillnad om det är helsyntet i motorn nu. //Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 Augusti , 2016 Efter att ha helrenoverat maskin i en av mina traktorer så hällde jag i 5-30 Agrol kombiolja, helt enligt boken. Oljetrycket var vid kall eller obelastad motor helt OK men så fort det blev varmt och höll varv för att köra med 550rpm på PTOn så sjönk trycket oroväckande, dessutom blev oljan väldigt tunn. Jag bytte då till Biltemas 15-40 olja för turbo och tyngre maskiner. Den har fungerat utmärkt och motorn håller trycket över hela linjen. Dessutom tycks den binda sotpartiklar på ett klart bättre sätt än Agrololjan som inte blev det minsta färgad efter 15-20h. Nu har jag haft Biltema oljan i c:a 20h och den är svart, tjock och fin. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broljung 11 Postad 7 Augusti , 2016 du ska ha quicksilver 25w/40. Detta är orginal oljan. http://mercurydelar.se/4-taktsolja-inombordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 7 Augusti , 2016 https://www.quicksilver-products.com/sv/products/marine/sterndrive/sterndrive-lubricant/engine-oil/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 7 Augusti , 2016 Hej Jag kör med biltemas 20-50 olja i mina 305or från 94 funkar bra är riktigt nöjd. Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Augusti , 2016 Det där med syntet vs mineral är gammal info, förr var syntetiska oljor ofta mer tvättande än dito mineral varför man kunde få problem med att avlagringar lossnade och orsakade både läckage och igensatta filter. Idag finns det synnerligen få orsaker att inte välja syntet. Tipset om bränslepumpens membran var mycket bra. Har oljenivån ökat märkbart på stickan och oljan luktar kraftigt bensin kan detta vara orsaken. Det ska dock vara ganska rejäl spädning för att det ska påverka i någon större utsträckning. 3 bar på tomgång är ganska högt. Har du uteslutit fel på mätaren? 1 bar på tomgång är dock inte jättelågt, får du någon varning? Har du oljetempmätare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 8 Augusti , 2016 Läckande membran från Mercruisers mekaniska bränslepumpar släpper inte in någon bensin i motoroljan. I varje fall inte om motorn är tillverkad de senaste 40 åren. I äldre motorer hamnar denna bensin i motorrummet genom ett dräneringshål på bränslepumpen. I nyare motorer är dräneringshålet kopplat till insugssidan på förgasaren via en slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti , 2016 @ Georg_Ohm3 ramlager och vevlager är slitna, så oljan smiter bakvägen genom lagerytor och når inte fram till oljepumpen i den utsträckningen som det är tänkt. Detta drabbar motorer som är 20-30 år gamla. Helt fel öppna en motor och titta hur smörjfunktionen fungerar. ang läckande pumpar: Hade en bil med bigblockare och en dag drog den inte runt, hittade inget direkt fel på start mm varför den inte orkade runt, kollade stickan toppfylld i hela blocket var fyllt av soppa, letade orsaker och soppa pumpens membran var orsaken. Har sen dess för vana att alltid lukta på olja. Är rätt negativ till hala syntetoljor, vill hellre att delarna har olje filmen kvar till nästa start samt att ev fukt mm binds av oljan och sen ångar bort vid värme. En ren enkelolja verkar väl onödigt men är motorn inte utsatt för starter i extremt låga minusgrader så räcker ju sae 10 utan vidare. Hade nog valt en 10-40 mineral turbo eller 20-50 Har två bilar med modernare motorer som bör ha tunnare olja, kör med mineral utspätt med 25% syntet. Båda motorerna är kända för att dra olja enl nätet ingen drar något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 8 Augusti , 2016 Fast en MPI har väl ingen mekanisk pump, bara elektriska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Augusti , 2016 Alltså mellan blockets gods och lagerhalvorna, där sipprar det en del olja i slitna motorer. Nu pratar jag om B18 och B20, samt VWs luftkylda boxermotorer, de är sådana jag rivit i massor, särskilt de senare. Alltså arborrning och nya lagerhalvor. Ofta uppträder detta då man gjort en halvrenovering av cylindrar (på VW är dom lösa som på en moped) eller topplocksrenovering på volvospisarna, då ökar kompressionen och även trycket i vevhuset och de redan dåliga lagren klarar inte trycket. Ungefär som att ge Viagra till en 90-åring... Jag kan väl tilläga att jag sedan lämnar bort arborrningen, och för det mesta också återmonteringen. Måhända har amerikanska V8 stabilare lagerlägen, mer metall i godset... Hursomhelst är vi ju i alla fall överens om att det skall vara traditionell gammaldags mineralolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roglin1 0 Postad 8 Augusti , 2016 Jag skulle börja med att byta till rätt olja först och se vad oljetrycket blir då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 8 Augusti , 2016 Jag skulle börja med att mäta vad oljetrycket verkligen är med en pålitlig mätare, givarna till dom vanliga instrumenten är av leksakskvalitet. Det borde vara ok att köra på 15W-40 oljan om det är den marinan hällt i, väldigt svagt att dom inte kan tala om vilken olja dom hällt i det inger inget förtroende direkt, dessutom påstår dom att deras 15W-40 är syntetisk vilket jag tvivlar på, det är en verkligt udda olja dom fått tag på i så fall och vad skall dom ha den till? Alla gamla dieselmotorer brukar vilja ha en vanlig 15W-40 mineral så det var ju ytterst märkligt att dom inte har en sådan olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti , 2016 Ett lite förtydligande pumpen pumpar upp olja från tråget och sen trycks det ut till smörjställena och sipprar i mellan och droppar ner i tråget. För slitna smörjställen gör bara att det sipprar ner snabbare och kan ibland då i värsta fall inte nå ut till alla ställen eller skapa för dålig olje film. Reducering finns som ligger och håller upp trycket, på vissa motorer lätt åtkomlig en kupolmutter brickor fjäder och kula. "3 ramlager och vevlager är slitna, så oljan smiter bakvägen genom lagerytor och når inte fram till oljepumpen i den utsträckningen som det är tänkt. Detta drabbar motorer som är 20-30 år gamla. Helt fel öppna en motor och titta hur smörjfunktionen fungerar. " ang tokigt olje tryck kan filter var en orsak, vissa filterhållare har överströmning ventil. 1 kolla vad du fått för olja. 2 gänga dit ett nytt filter av acceptabel kvalité undvik värsta lågprisvarianten och notera att vissa filter har inbyggd ventiler (backventil) Kolla olje trycket med riktig mätare ett spänningsfall /jordfel kan lura en en enklare elektrisk mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 8 Augusti , 2016 Oljetrycket har jag kollat med "riktig" mätare men ännu inte fått något svar på vilken olja man hällt i motorn och det kan givetvis bero på semestertider!! Jag ska byta olja och se om det händer ngt med oljetrycket men beträffande ev. dåliga vevstakslager så förstår jag att oljetrycket kan bli lågt/försvinna men är det någon som kan beskriva hur det låter om ett lager börjar gå ner på en V8 och hur jag i så fall kan kontrollera/isolera ett sådant ev. fel. Någon som vet om fenomenet finns på youtube ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Augusti , 2016 Lågt tryck även vid kall olja tycker jag helt tyder på att du fått någon syntetolja med lågt sae tal troligen 5. ang oljud: vevlager knock knock. lyftare tick tick. kollapsad hydrallyftare ,kass kedjespännare rassel rassel. Men din motor var ju ny servad, mekaniker är inte döva och påtalar gärna inkomstbringade fel det är ju det de lever på. byt olja och filter men för säkerhetsskull spar lite av urtappad olja i en glasburk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Augusti , 2016 De flesta som renoverar motorer rekommenderar 20W-50 olja i 454 motorer när de sitter i båtar och får jobba hårt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 9 Augusti , 2016 Ang. oljan som ligger i idag, kan man analysera den och få ett kvitto på vilken oljetyp det är? Om ja, var och vad kostar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Augusti , 2016 (redigerade) Är det inte enklare och snabbare att be dem om en dunk olja och göra bytet omgående så du hinner använda båten. http://lmgtfy.com/?q=oljeanalys&l=1# Redigerad 9 Augusti , 2016 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 9 Augusti , 2016 Jag ska byta till Quarter State 20-50 racing mineral så får vi se. Beträffande min fråga om oljeanalys är det bara intressant om det är en felaktig olja ihälld vid servicen och motorn tagit stryk av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 9 Augusti , 2016 Jag köpte en Volvo V40 T4 som gått 25" mil, den hade lätt lagetknack när den var varm, hördes tydligt på tomgång. Bilen var nyservad med okänd olja. Jag hällde i 20-50 racing mineral, sen dess är den tyst, det var 2 år sen. Hade för många år sen en BMW 325 E30 med samma problem och lågt oljetryck, lampan lös på tomgång när den körts hårt, bilen var en leksak som kördes på isen och bana på sommaren. Det var då jag fick rekomendationen att prova 20-50 mineral av hög kvalité. Jag åkte 7 år 5.500 mil efter det utan att öppna motorn, vanligtvis gick den motorn mellan 5000 varv och varvstoppet vid 7.200. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 Augusti , 2016 Jag ska byta till Quarter State 20-50 racing mineral så får vi se. Beträffande min fråga om oljeanalys är det bara intressant om det är en felaktig olja ihälld vid servicen och motorn tagit stryk av detta.Racingolja i en fritidsbåtmotor brukar vara ett dåligt val eftersom den ger dåligt korrosionsskydd och dåligt skydd mot vatten. Om man använder sådan olja länge i en vanlig fritidsbåt så kommer motorn så småningom rosta sönder innifrån. Man ska använda olja avsedd för marinmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 9 Augusti , 2016 Jag är som sagt inte så insatt i motorer och jag har hört det förut men jag måste bara fråga varför ska en marinmotor rosta sönder inifrån "motorrummet" mer än någon annan motor? Där det ska vara olja ska det väl, under normala omständigheter, inte finnas något vatten? Är det kondensvatten som är problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 9 Augusti , 2016 Du ska använda motorolja för marint bruk som har en bättre förmåga att ta åt sig fukt precis som en del redan påpekat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 Augusti , 2016 Man ska inte ha racingolja i en svenssonbil heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 Augusti , 2016 Och ja det blir kondensvatten i en motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser