Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
tobbo166

Kort som stödjs i olika navigatorer

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte uppgradera gammal utrustning och byta ut icke fungerande i båten. Lite funderingar kring det.

Nuvarande konfiguration vid piedestal är

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8TzRlVUZ0NTZCUlk/view?usp=sharing

Fästet till på babord sida passar Navman Tracker 5505. När den är monterad:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8bEJCQzJrOGhTQzA/view?usp=sharing

Primär navigator Raymarine plotter SL530 med dessa sjökort:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8VmZKb1ROc2JtYlU/view?usp=sharing

Värdelösa kort då massor av områden är militära (gamla kort) och man kan oftast inte zooma mer än 3 Nm (blir bara vitt rutmönster) så svårt att navigera med.

Dessa kort fungerar även i Navman Tracker 5505 som har trasig GPS så är värdelös som navigator men kan användas för planering. Till denna har jag följande kort:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8bFVXLTFaZ05BM3M/view?usp=sharing

European Atlantic coasts är bra, man kan zooma in Lissabons hamn osv i detalj, så vill kunna använda med nya grejorna!

Orange C-MAP NT MAX fungerar ej i Raymarine plottern.

Plan
Byta ut Raymarine plotter till Raymarine ES75: Behöver få in AIS mm, ömljligt med gamla och den får GPS via en Raytheon GPS RX300 vid navigationsbordet som får GPS signal från puck i aktern. Massor av felkällor: kontakter som kan oxidera, sladdar som kan lossa osv osv. Mycket bättre med inbyggd GPS som i ES75!! Raytheon stänger ibland omotiverat av sig och man måste rusa ner till navigationsbordet och starta om den! Sen tar det 1-2 minuter innan plottern har fix igen. Precisionen är dålig, ibland är man på land i trånga farleder. Inget bra alls.

ES75 stöjder C-MAP står det, men stödjs alla C-MAP format, även NT MAX orange kort? Vill kunna använda alla gamla kort jag har.

Med plottern ingår Navionics Silver, vilket jag tänker uppgradera till Gold, eller som det numera heter, Plus.

Vad är Navionics kort för något? Kan de tas ur Raymarine ES75 och stoppas i annan plotter? Har ES75 massa kortplatser så man kan stoppa in alla möjliga kort tex C-MAP NT MAX?

Ringde Raymarine men de hade inte tid med mig. Tänker ändå behålla Raymarine då jag har massa instrument, givare, autohelm autopilot och SeaTalk idag som blir för dyrt att byta ut. T'änker montera konverteraren som krävs för att köra nya plottern med allt det gamla.

Tänker ersätta Navman plottern med en plotter som jag vill ska ha följande specifikationer:

• Bärbar, gärna lite större, inte för liten skärm. Bärbar så man kan ta med den i jollen.
  • Kan köras både på batteri eller cigguttag. Torrbatterier eller inbyggt internt batteri spelar kanske ingen roll - jo om äldre modell bättre med torrbatterier då internt batteri troligtvis är slut då. Får gärna vara utbytbart, i så fall kan jag tänka mig "internt" batteri. Fördelen mot torrbatteri är att batteriet kommer laddas när man ansluter cigguttaget.
  • Den ska klara alla kort jag redan har och Navionics kort. Ju fler korttyper desto bättre.
  • Begagnad och billig i inköp.
  • Beprövad bra modell utan barnsjukdomar och rikligt med reservdelar och information på marknaden/internet.
  • Passa befintligt fäste för Navman Tracker 5505. Inte absolut nödvändigt, kan ta bort och montera annat fäste om så krävs.

Vad ska man satsa på? Den blir även backup till ES75 om den mot förmodan går sönder.

Sist men inte minst, upplever problem med närseendet (börjar blir till åren). När man zoomar för att se namnet på ön eller grundet osv så skalas texten ner igen. Det vill man verkligen ska vara konfigurerbart på nya plottern, upplever ibland att ny teknik är utvecklad för en 20-årings skarpa ögon. Det går att ställa på SL530, men det blir lite grötigt på vissa ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...