matt_s 0 Postad 6 Augusti , 2016 (redigerade) Hej, Jag har nyss varit och tittat på en beggad Ryds 20 Family. Utsida, insida och kapell ser väldigt fin ut. Vi gillar båttyp och inredning med pentry och möjligheter till övernattning. Dessutom med inombordare som ger en fin badplattform. Det enda frågetecknet är motorn (4.3 MPI Mercruiser) och dess underhåll. Gångtid 300h. Jaghar läst på innan och kommit fram till att impeller och bälgar bär bytas vartannat år, men enligt säljaren där så sker det aldrig i verkligheten utan bara vid behov. Båten har senast servats 2013 och sen stått en säsong och varit på nuvarande ställe ett halvår. Dom kunde faktiskt inte svara på exakt historik. Snacka om skillnad jmf. med att köpa bil? Och tidigare ägare blir väl omöjlig att få tag på om inte firman ger mig uppgifterna. Lite besviken på säljarna, ingen varudeklaration och inte direkt serviceminded... Frågor: 1. Jag är tyvärr ingen hejare på båtmotorer, men det jag såg var att det var rost på ett ställe (limpor/knän?), se bild nedan. Är det något att oroa sig över? Bör limpor/knän bytas? 2. Om båten senast servats 2013 känns det som att den omedelbart borde servas där man byter olja, kylmedel, tändstift samt kontroll av bälgar/impeller? 3. Den här försäljaren ligger ej vid vatten. Köper man en båt utan att provköra? Redigerad 6 Augusti , 2016 av matt_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 6 Augusti , 2016 Mjaaa...köpa motorbåt utan provkörning skulle nog inte jag göra, en provkörning kan avslöja en massa annat förutom själva motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 6 Augusti , 2016 Provkörning är som sagt klart att rekommendera, särskilt så här i sommartider Finns ingen anledning att köpa på land. Lite märkligt att båten inte är varudeklarerad. Som företag så omfattas dom av konsumentköplagen så det borde ligga i deras intresse att båten är någorlunda genomgången och dokumenterad. Jag tror det är förhandlingsläge på denna. Be om provkörning, service och att båten varudeklareras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matt_s 0 Postad 6 Augusti , 2016 (redigerade) Nu med bild.. https://www.dropbox.com/s/xthl97d6sqor38n/IMG_0332%20copy.JPG Redigerad 6 Augusti , 2016 av matt_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matt_s 0 Postad 6 Augusti , 2016 Om jag ser rätt på bilden så är det rost från limpan son rinner ut? Då borde limpor/knän bytas tille n kostnad av 10-15.000, sen service av motor och drev för kanske 8000. Dvs. servicekostnader av 20.000 ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 6 Augusti , 2016 Absolut provköra, kolla ev läckage med motorn igång, kolla drevoljan på land och motorolja efter provkörning. Bör servas om den stått såpass länge utan att användas Med Vänlig Hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matt_s 0 Postad 6 Augusti , 2016 (redigerade) Ringde just och pratade med säljaren: Provkörning endast efter köp vid leverans Inget avdrag på pris, och ingen service går att få med i priset. ' Varudeklaration? Finns inte men går att få...Är inte det något man upprättar direkt så att spekulanter ska kunna titta på den? Redigerad 6 Augusti , 2016 av matt_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 6 Augusti , 2016 Använd ditt sunda förnuft och vänta på en annan båt/annons. Det känns inte seriöst att man måste köpa båten för att få provköra den. Vill slå ett slag för ericsson marine scandinavia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 6 Augusti , 2016 Ringde just och pratade med säljaren: Provkörning endast efter köp vid leverans Inget avdrag på pris, och ingen service går att få med i priset. ' Varudeklaration? Finns inte men går att få...Är inte det något man upprättar direkt så att spekulanter ska kunna titta på den? Nä,HOPPA ÖVER DEN AFFÄREN!!!!!!!!!!!!!!! Det finns hur mycket annat som helst o köpa! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Augusti , 2016 Vad är det för firma??? Be dom dra åt helvete och lycka till att sälja båten. Som skrevs tidigare, finns hur mycket båtar som helst. Ang limpor o knän så ser det ut som dry-joint limpor o knän, dessa är mindre känsliga för innre läckage i skarven sins emellan. Dock behövs det plockas isär för att det läcker är ju uppenbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matt_s 0 Postad 6 Augusti , 2016 Tack för hjälpen, är helt ny på det här med båtar. Yamaha center i Haninge är det. Det finns många båtar men av just den här finns det bara en i Sverige till salu just nu :-) Jag får kolla vidare på andra modeller! Just nu känns det minst lika säkert att gå på en privatperson som förmodligen har bättre koll på båtens historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 7 Augusti , 2016 Själv tycker jag det känns tryggare att köpa både båt och bil av privatpersoner. Då får man ju möta tidigare ägaren och bilda sig en uppfattning om vilka kunskaper och intresse denne haft för fordonet. Man får mer sannolikt uppriktiga svar och även tips och råd, alla begagnade maskiner har trots allt sina egenheter som är bra att känna till. Senast köpte jag båt av ett dödsbo, det kändes ju som att köpa av en handlare. Grisen i säcken helt enkelt. Med skillnaden att ett dödsbo ofta säljer under marknadsvärdet och handlare över. "Garantier" är väl mest en garanti på att ett eventuellt problem kommer att ta en evighet att få åtgärdat, om man ska tro allt man hör och läser här bland annat. Ett alternativ om man inte känner sig nog sakkunnig är även att ta ut en besiktningsman. Han kostar sannolikt mindre än den merkostnad en handlare som mellanhand gör. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 7 Augusti , 2016 Provkörning EFTER köp.... Vilket skämt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser