TobbeSthlm 0 Postad 10 Maj , 2005 Har precis blivit med styrpulpetare och har några nybörjarfrågor Motorn, Mariner 40 hkr 1993, har manuell tilt. Ser under motorn att det finns en antal hål för att manuellt kunna tilta motorn. När skall man ha motorn rakt ner och när skall man ha den upptiltad (motorn framåt och propellern bakåt uppåt)? mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst asok Postad 10 Maj , 2005 Rimligt är väl att ha motorn nertiltad när du kör....=) I övrigt beror det lite på omständigheterna. Tidigt på våren när det finns risk för frost är det bra att ha den nertiltad hela tiden så inte drevet fryser sönder. Under sommaren så kan det vara smart att ha den uppfälld så man undviker beväxtning på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeSthlm 0 Postad 10 Maj , 2005 Ok, ett förtydligande. Drevet rakt ner i vattnet eller uppåt, bakåt MEN fortfarande i vattnet. När, hur och varför...? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 10 Maj , 2005 Har inte så stor erfarenhet av din motor/båttyp men generellt gäller att motorn skall vara helt nere vid acc för att trycka ner fören och därigenom hjälpa till att fortare komma upp i planing.När båten når planing kan/bör man trimma upp motorn lite för att återigen höja fören för att få så lite våt yta som möljigt och så lite drev i vattnet som bromsar för att få båten att gå lättare/snabbare.Det gäller att vara försiktig så man inte trimmar upp för högt så vattenintagen suger luft och därigenom bränner impellern.På en båt med powertrim provar man sig fram till rätt läge genom att hålla koll på varvräknare,knopmätare och att lyssna/känna under körning så att inte proppen släpper taget i vattnet.Jag antar att du får prova dig fram till en bra medelinställning eftersom du inte kan ändra tilten under körning.Kolla bara så att inte antiventilationsplattan går högre än kölen.Jag vet inte om detta var till någon hjälp men hoppas att det löser sig för dig. M.V.H searay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 10 Maj , 2005 Du får söka efter en inställning där båten går som bäst i sjön,har du motorn tiltad nära skrovet får du snabbare upp den i plan men en gång som pressar båten mot vattnet(den går trögare).För mycket tiltad motor gör den trögare upp i plan och kan göra att proppen slirar vid svängar, även rakt fram med överhettning o skador på propp som följd.Hitta ett mellanting så blir det bra. mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 10 Maj , 2005 Genrelt sätt ska man ha motorn så långt ner när man kör, annars kommer du att få problem att få upp den i planning, om du nu tycker båten är stark kan du ta upp motorn ett steg och få lite högre toppfart, men en båt som planar saktare. Jag rekommenderar att du sänker motorn så mycket som möjligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser