ConnyGson 7 Postad 6 Augusti , 2016 Jag har en Searay SD 268 från -89. Jag blev tvungen att byta motor och köpte då ett begagnat paket Merc 7.4 paket från runt -95. När jag skulle koppla in elkontakten så passade den inte? Det visade sig då att båtens ursprungliga kontakt var den äldre varianten med 9 poler och motorn hade den nyare med 10 poler. Efter lite eftersökningar och hjälp här på div forum så fick jag fram ett kopplingsschema och jag kapade kabeln och skarvade ihop min gamla kabelstam med en nyare kontakt. Men det som då händer är att mina instrument får frispel. När jag slår på tändningen så går både oljetryck och temp upp till höga värden redan innan jag startar. Det hände aldrig med gamla motorn. När jag startar och kör så fortsätter de stiga "normalt" men när den är uppe I driftstemp så visar mätaren max och likaså oljetrycksmätaren går upp till max. Hur är det med äldre och "nyare" instrument. Kan det vara så att de inte har samma givare, och därför visar helt fel värden? Är det någon därute som vet vilka värden givarna ska ge så att jag kan mäta upp givarna? Är det någon som har ett tips om hur det kan komma sig att en båt från -89 kan ha en kabelstam som enligt uppgift slutade tillverkas -84? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Augusti , 2016 Alternativ: 1. Båten är äldre än du tror. 2. En drivlina som stått i lager många år monterades i din båt när den var ny. 3. En tidigare ägare har bytt alltihop till äldre grejor. 4. Uppgiften att grejorna slutade tillverkas 84 är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Augusti , 2016 (redigerade) ConnyGson skrev... Hur är det med äldre och "nyare" instrument. Kan det vara så att de inte har samma givare, och därför visar helt fel värden? Är det någon därute som vet vilka värden givarna ska ge så att jag kan mäta upp givarna?Kan endast ge ett litet allmänna googletips angående denna del av dina frågor. En framkomlig men litet bökig krokväg för att hitta närmare uppgifter om motorkomponenter (typ olje- eller vatten-sensorers ohmtal) är att först fastställa dess unika reservdeldelsnummer.Då kan man bildgoogla vidare med numret som sökterm och i de returnerade bilderna övertyga sig själv om att åtminstone dess utseende stämmer.[Klickar man på söksvaren är dessutom chansen hög för att man hittar nåt annat intressant, folk fotograferar väl sällan sina motorsensorer för att de är snygga. Vissa bilder är nog med andra ord från forumtrådar som kan innehålla nåt matnyttigt.]En bra sajt för att fastställa reservdelars unika reservdelsnummer är boats.net, denna har en funktion "cross-reference".[Hittar du din reservdel i nån skiss och klickar på just den reservdelen i listan så kan du se vilka andra motorer som har precis samma (scrolla ner). Mycket bra, nu får du plötsligt många andra motorer att jämföra/googla med.]En guldgruva vad gäller verkstadsmanualer är boatinfo.no! Den har hundratusentals fria sidor, alltså mycket matnyttigheter! (Tror det är ett 40-tal manualer bara om Mercruiser, förmodligen runt 16000 mercruiser bläddersidor med skisser etc?)[Problemet är att den oftast omfattar många modeller samtidigt, givetvis bara Mercruier om man valt så men jag menar års/utförande-modeller. Man får därför korsläsa texten riktigt noga, kolla små upphöjda asterisker i texten för att urskilja undantag hit o dit. Bilderna är förvisso också ofta risigt scannade, men med rätt val av zoomnivå blir dess pixels tydligare. (Båtägare själva kan ju lätt jämföra med verkligheten, så otydliga foton irriterar nog mest oss notoriska forumbabblare som försöker hjälpa till? :-)]Nå, bara som exempel på mitt eget "recept" ovan, ni båtägare behöver själva inte fumla likt mig. Ni kan ju söka själva med ert egna motornummer, dessutom kan ni vid risiga foton jämföra med själva verkligheten ...1. Tog en smått slumpmässigt mercruiser-motor hos boat.net HÄR.2. Hittade där en sida med val av reservdelsskisser, efter litet letande bland de skumma rubrikerna så fann jag den HÄR. Klickar man exempelvis på nummer 12 i listan till höger så får man CROSS REFERENCE.3. Testade detta upphittade unika reservdelsnummer "49734A1" i denna bildsökning bara som ett exempel. (Kanske känner du trots sök-slumpmässigheten igen utseendet och kan googla vidare utifrån det?)4. Blev för långt, borde väl här ge nåt pedagogiskt exempel på sensorer ohm-data hämtat från guldgruvan boatinfo.no men ids inte riktigt. (Men eftersom "guldgruvan" gäller riktiga verkstadshandböcker med runt 16000 sidor enbart om Mercruiser så finns nog svaret där!) Redigerad 6 Augusti , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broljung 11 Postad 6 Augusti , 2016 Jag är ganska säker på att det hade funnits en adapter kabel mellan dina kontakter. Finns massa orginal adaptrar från Mercury orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 7 Augusti , 2016 ConnyGson skrev... Hur är det med äldre och "nyare" instrument. Kan det vara så att de inte har samma givare, och därför visar helt fel värden? Är det någon därute som vet vilka värden givarna ska ge så att jag kan mäta upp givarna? Kan endast ge ett litet allmänna googletips angående denna del av dina frågor. En framkomlig men litet bökig krokväg för att hitta närmare uppgifter om motorkomponenter (typ olje- eller vatten-sensorers ohmtal) är att först fastställa dess unika reservdeldelsnummer. Då kan man bildgoogla vidare med numret som sökterm och i de returnerade bilderna övertyga sig själv om att åtminstone dess utseende stämmer. [Klickar man på söksvaren är dessutom chansen hög för att man hittar nåt annat intressant, folk fotograferar väl sällan sina motorsensorer för att de är snygga. Vissa bilder är nog med andra ord från forumtrådar som kan innehålla nåt matnyttigt.] En bra sajt för att fastställa reservdelars unika reservdelsnummer är boats.net, denna har en funktion "cross-reference". [Hittar du din reservdel i nån skiss och klickar på just den reservdelen i listan så kan du se vilka andra motorer som har precis samma (scrolla ner). Mycket bra, nu får du plötsligt många andra motorer att jämföra/googla med.] En guldgruva vad gäller verkstadsmanualer är boatinfo.no! Den har hundratusentals fria sidor, alltså mycket matnyttigheter! (Tror det är ett 40-tal manualer bara om Mercruiser, förmodligen runt 16000 mercruiser bläddersidor med skisser etc?) [Problemet är att den oftast omfattar många modeller samtidigt, givetvis bara Mercruier om man valt så men jag menar års/utförande-modeller. Man får därför korsläsa texten riktigt noga, kolla små upphöjda asterisker i texten för att urskilja undantag hit o dit. Bilderna är förvisso också ofta risigt scannade, men med rätt val av zoomnivå blir dess pixels tydligare. (Båtägare själva kan ju lätt jämföra med verkligheten, så otydliga foton irriterar nog mest oss notoriska forumbabblare som försöker hjälpa till? :-)] Nå, bara som exempel på mitt eget "recept" ovan, ni båtägare behöver själva inte fumla likt mig. Ni kan ju söka själva med ert egna motornummer, dessutom kan ni vid risiga foton jämföra med själva verkligheten ... 1. Tog en smått slumpmässigt mercruiser-motor hos boat.net HÄR. 2. Hittade där en sida med val av reservdelsskisser, efter litet letande bland de skumma rubrikerna så fann jag den HÄR. Klickar man exempelvis på nummer 12 i listan till höger så får man CROSS REFERENCE. 3. Testade detta upphittade unika reservdelsnummer "49734A1" i denna bildsökning bara som ett exempel. (Kanske känner du trots sök-slumpmässigheten igen utseendet och kan googla vidare utifrån det?) 4. Blev för långt, borde väl här ge nåt pedagogiskt exempel på sensorer ohm-data hämtat från guldgruvan boatinfo.no men ids inte riktigt. (Men eftersom "guldgruvan" gäller riktiga verkstadshandböcker med runt 16000 sidor enbart om Mercruiser så finns nog svaret där!) Stort tack. Det var bra länkar. Jag ska snoka vidare hät Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 7 Augusti , 2016 Jag är ganska säker på att det hade funnits en adapter kabel mellan dina kontakter. Finns massa orginal adaptrar från Mercury orginal. Ja, det gör det troligen. Men tyvärr hittade jag ingen sådan när jag byte motor. Jag sökte väl inte så intensivt heller. Jag bara frågade runt lite här och bland Mercruiserverkstäder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 7 Augusti , 2016 Alternativ: 1. Båten är äldre än du tror. 2. En drivlina som stått i lager många år monterades i din båt när den var ny. 3. En tidigare ägare har bytt alltihop till äldre grejor. 4. Uppgiften att grejorna slutade tillverkas 84 är fel. 1 Nej, här stämmer både modellen och båtens serienummer med året. 2 Inte så troligt med tanke hur många 1000 motorer som Searay monterar varje år 3 Det är väl inte helt omöjligt - även om det verkar korkat att byta stor del av elsystemet mot ett äldre. Men det kan finnas orsaker till allt 4 Det är möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser