Kronvik 167 Postad 30 Augusti , 2016 Tack, Nim26 för måtten på kojerna! Det var en av de viktigaste punkterna. Tack också alla andra som kommit med förstahandsinformation och åsikter, pikar och idéer. Om man nu anser att denna tråd har överlevt sig själv, må det så vara, men jag har fått matnyttig information ända till sista inlägget ovan. Dessutom börjar jag ha klart för mig vad en Nimbus 26:a har att erbjuda, och vad jag önskar av en sån. Fler åsikter och tankar, idéer mottages med tacksamhet. Det måst ju finnas såna som har renoverat och modifierat dessa båtar på olika sätt, och kan dela med sig av sina erfarenheter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 31 Augusti , 2016 Ingen orsak, jag har väl gjort vad jag kunnat för att få dig på andra tankar... Det kommer upp en annons här ovanför när man skriver inlägg, ett onlinespel, "World of Warships" där man med interaktiva torpeder kan sänka örlogsfartyg, dock inga föråldrade nimbusar även om det är det jag försöker göra... Powel Ramel sjöng väl en gång "Köp inte en zebra" och jag tjôtar vidare på att du skall titta efter nästa modellserie, 2600/2700 istället, då lär du inte ångra dig, även om priset är högre. Och som jag redan skrivit, med all heder och respekt för er som har tjugosexor som är välhållna och i gott skick, kanske med utbytta motorer, där ni åtgärdat de fel och brister som byggdes in i dessa båtar från början. Så är det sällan man finner sådana på Blocket, de jag sett irl har ju haft mycket mer att önska. Men man kan ju ha tur och finna ett praktexemplar, men då har ju säljaren naturligtvis vetskap om det och satt priset därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 31 Augusti , 2016 (redigerade) Här kommer måtten ifall fler vill veta! För-ruff Bredd 80 Längd 2,10 - 2,20 Akter-ruff Bredd 2,20-2,30 Längd 2,05-2,20 Maxgränsen i fart tycker jag hamnar på cirka 18knop över det så känns den inte säker jag tror inte det är mycke roder kvar i vattnet över 20knop det är min känsla, dessa hastigheter är då med en TAMD31B men kraften är ovärdelig vid hantering i hamnar osv och att man i 11-12 kn knappt nyttjar hälften av kapaciten. MD21 sas det skulle toppa 12knop och snitt 7-8 men i ganska fort mattades dom av och max blev 10 och snitt 6-7 för att inte anstränga för mycket. Har ingen erfarenhet av 6cyl md 40. Har själv sökt efter scheman osv men inget hittat så det hade varit kul om någon hade en länk att dela. Ingen som han reagera på min angivna bredd på sängen i akterruffen:)! Det skall ju givetvis vara Bredd 1,20-1,30 och inget annat. Redigerad 31 Augusti , 2016 av Nim26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 31 Augusti , 2016 Hittade denna länk som är väldigt välgjord http://nimbus26.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 31 Augusti , 2016 (redigerade) Ja, Georg_Ohm, du har gjort allt som står i din makt Nimbusen 26:ans skrovform, kanske den har några fördelar i högre sjöar jämfört med snabbare båtar? Jag har inte så stora erfarenheter av motorbåt i höga vågor, men det skulle ju vara bra att ha en som känns hyfsat trygg i alla väder. Och tack, Nim26, för länken. Redigerad 31 Augusti , 2016 av Kronvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 31 Augusti , 2016 (redigerade) Jo, visst, man jag är noga med att säga att Nimbus 26 inte är vare sig någon dålig båt eller inte heller direkt välbyggd, men det var nog så, med vissa undantag, att det kan gälla många olika båtmodeller av samma tidsera. Det finns båtar i ungefär samma prisklass som är bättre, och om du då absolut skall ha en Nimbus är 2600 ett bättre val. Och sedan kan jag ju tycka att såväl 26 som 2600 är överreklamerade, prismässigt. Men om du nu har förälskat dig i en tjugisexa med mahogny i rutramarna så slå till nu på hösten och köp en, med det du skrivit så verkar du ju inte vara rädd att satsa såväl pengar som eget arbete i en sådan båt! Både 26 och 2600/2700 har ganska raka skrovsidor i förskeppet, allt för att skapa mer utrymme i ruffen. Men detta innebär att man i motsjö och svall måste använda vindrutetorkarna en hel del. Med andra ord blir det en del stänkvatten upp över fördäck, detta varierar ju naturligtvis med vind och hastighet. Andra båtar jag åkt med har haft en mer konkav form i bogarna, vilket innebär att stänkvattnet slås kranbalksvis bort från båten, om nu inte vinden ligger på att blåser stänket tillbaka. Jag har uppmärksammat att betydligt yngre nimbusar, och andra likartade båtar har lister, eller slag i friborden som skall leda bort stänkvattnet. Möjligen fick de senare 26:orna mer konkava bogar, för att bli mer raka på 2600 igen, jag kollade några olika i hannen häromdagen, men som jag tidigare skrev var det ju olika tillverkare de första åren. Det var iofs svårt att jämföra rättvist då dom ligger vid olika bryggor eller står på land. Redigerad 31 Augusti , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 31 Augusti , 2016 Jag har lagt märke till att den nyare varianten av 26:orna, den med aluminiumrutramar, har en list ovanför vattenytan i fören. Kanske det är just därför den finns där. Den listen ser rätt bra ut också, så utseendemässigt förlorar man inte på den, tycker jag 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 September , 2016 Jag har lagt märke till att den nyare varianten av 26:orna, den med aluminiumrutramar, har en list ovanför vattenytan i fören. Kanske det är just därför den finns där. Den listen ser rätt bra ut också, så utseendemässigt förlorar man inte på den, tycker jag Hmmm, alla båtar med aluminiumramar har inte denna list. Men det kan ju röra sig om båtar som från början haft mahognyramar, som då fått dessa utbytta mot aluminium. Det kan ju också vara så att den tillkommit under produktionens gång. Det kanske finns någon som är mer insatt i detta. Man skall nog inte bara kolla på små detaljer. Nä, den där listen är väldigt bra, det finns ju en anledning till att den förekommer på flertalet olika båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 2 September , 2016 Jag har lagt märke till att den nyare varianten av 26:orna, den med aluminiumrutramar, har en list ovanför vattenytan i fören. Kanske det är just därför den finns där. Den listen ser rätt bra ut också, så utseendemässigt förlorar man inte på den, tycker jag Hmmm, alla båtar med aluminiumramar har inte denna list. Men det kan ju röra sig om båtar som från början haft mahognyramar, som då fått dessa utbytta mot aluminium. Det kan ju också vara så att den tillkommit under produktionens gång. Det kanske finns någon som är mer insatt i detta. Man skall nog inte bara kolla på små detaljer. Nä, den där listen är väldigt bra, det finns ju en anledning till att den förekommer på flertalet olika båtar. 1979 kom listen och aluminumrutorna. På 2600 ändrades skrovet så att listen inte var nödvändig längre mot skvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 2 September , 2016 Tack igen Nim26 för informationen. Tror nog den listen kan vara en vettig förbättring på en äldre Nimbus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 3 September , 2016 Synd att listen försvann på 2600/2700 den hade behövts där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 26 September , 2016 Det blev en Nimbus 26:a! I lördags köpte vi en Nimbus. Det blev inte exakt som planerat, man måste ju kompromissa, så nu har vi en båt med aluminium överbyggnaden. Litet svårt att vänja sig med utseendet. Motorn är dock en dieselsexa med turbo, så fartresurserna räcker till för stunden i alla fall. Första intrycket är att det är en rejäl båt som troligen räcker till i flera år. Tack för alla inlägg i denna tråd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 26 September , 2016 (redigerade) Det blev en Nimbus 26:a! I lördags köpte vi en Nimbus. Det blev inte exakt som planerat, man måste ju kompromissa, så nu har vi en båt med aluminium överbyggnaden. Litet svårt att vänja sig med utseendet. Motorn är dock en dieselsexa med turbo, så fartresurserna räcker till för stunden i alla fall. Första intrycket är att det är en rejäl båt som troligen räcker till i flera år. Tack för alla inlägg i denna tråd! Grattis ett gott val Redigerad 26 September , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 September , 2016 Grattis! Lev väl med den båten! Jag vet hur det är att köpa båt i slutet av säsongen, man får en massa ideer man kan förverkliga under vinteruppehållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 27 September , 2016 Grattis då fick du som du ville med en 6 cyl men fick tumma lite på överbyggnaden. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser