Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Kronvik

Köpa Nimbus 26, all info!

Rekommendera Poster

De nimbusar du kolla på har ju stora stuvutrymmen under durkarna.

Motorn ligger ju i princip mitt i båten. Bakom denna är det på 2700 ett jättelikt lastrum, på 26 och 2600 breder ju akterruffen ut sig där. Framför motorn, innan nedgångstrappan till ruffen finns det också ett bra utrymme, med en durk längst ned, under denna brukar septiktanken vara placerad.

Gissningsvis har den ombyggda nimbusen på bilden ovan, ett rejält tilltaget utrymme framför motorn.

Bränsletanken ligger i original, längst ut på sb-sidan under pentryt, vattentanken ligger på andra sidan och även delvis under stickkojen. Vv-beredare brukar finnas på bb-sidan över vattentanken, så det är i allmänhet rätt så tomt i båtens mitt, om nu ingen ändrat på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hade jag faktiskt redan  sett. 170 hästar borde ju ge rätt hyfsade prestanda. Dock är hela idén med NImbus 26 för min del borta i och med drevet. Det blir en grym massa otillvarataget utrymme under durken på en sån båt, så vitt jag kan förstå.

Den är också ca fyra gånger dyrare än båten här två inlägg högre upp. Den billigare båten med träöverbyggnad och axel skulle vara ett självklart val, om valet skulle stå mellan dessa två exemplar (förutsätter ett visst grundskick, givetvis).

 

En sak som jag funderat på: Klarar backslaget som sitter bakom MD21:an av kraften från en dieselmotor på 140 hästar?

 

Ja, det klarar nog effekten. Det satt samma backslag på de större VP dieslarna. Men du får nog kallt räkna med att byta i alla fall , utväxlingen rakt/vinklat mm måste matcha den motor du byter till. Sedan kan du nog räkna med att byta hela axelutrustningen och propeller med om du mer än tredubblar effekten. Normalt köper man ett paket med backslag & motor vid byte som är matchat.

Grejorna kostar ett par gånger mer än de båtar du kikar på om du köper nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kom ju en hel del info på en gång :) 

Orsaken att jag undrade om motorrummets storlek i äldre och nyare Nimbus, är ju givetvis att MD21:ans motorrum inte ser så förfärligt rymligt ut, och sexan i den nyare Nimbusen kanske inte ryms i samma motorrum.

Jag vet ju att nya marindieslar är fruktansvärt dyra, men jag har sett en och annan begagnad motor till salu, oftast TAMD 40 och 41, som troligen skulle passa rätt bra på samma ställe som en MD40, eftersom de, så vitt jag förstår baserar sig på samma motorblock.

Annars är det säkert som med andra projekt, att man åker på en massa som man inte tänkt på, eller vetat om, då man byter till en annorlunda motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kom ju en hel del info på en gång :)

Orsaken att jag undrade om motorrummets storlek i äldre och nyare Nimbus, är ju givetvis att MD21:ans motorrum inte ser så förfärligt rymligt ut, och sexan i den nyare Nimbusen kanske inte ryms i samma motorrum.

Jag vet ju att nya marindieslar är fruktansvärt dyra, men jag har sett en och annan begagnad motor till salu, oftast TAMD 40 och 41, som troligen skulle passa rätt bra på samma ställe som en MD40, eftersom de, så vitt jag förstår baserar sig på samma motorblock.

Annars är det säkert som med andra projekt, att man åker på en massa som man inte tänkt på, eller vetat om, då man byter till en annorlunda motor.

 

Det är en massa pengar och jobb som dyker upp även om man byter till en likadan motor. Som exempel, bara byta en avgasslang kan lätt kosta ett antal tusenlappar. Och de är ofta inte lätta att montera heller.

El, annan slangdragning,motorumisolering och reglage brukar vara lika mycket till om man vill förnya lite.

 

Skall man tredubbla effekten med en annan motor så behövs antagligen nya kylvattenintag, ev luftkanaler, bränslesystem förutom axelutrustning plus att all installation måste planeras så den får plats och det går att komma åt filter mm. Sen tillkommer en ny motorbädd och all inmätning för en sådan dessutom.

Att byta motor i en båt innebär ofta mer jobb och planering än de flesta vid en första blick inser, ffa om man samtidigt vill förnya och göra installationen driftsäker.

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kom ju en hel del info på en gång :)

Orsaken att jag undrade om motorrummets storlek i äldre och nyare Nimbus, är ju givetvis att MD21:ans motorrum inte ser så förfärligt rymligt ut, och sexan i den nyare Nimbusen kanske inte ryms i samma motorrum.

Jag vet ju att nya marindieslar är fruktansvärt dyra, men jag har sett en och annan begagnad motor till salu, oftast TAMD 40 och 41, som troligen skulle passa rätt bra på samma ställe som en MD40, eftersom de, så vitt jag förstår baserar sig på samma motorblock.

Annars är det säkert som med andra projekt, att man åker på en massa som man inte tänkt på, eller vetat om, då man byter till en annorlunda motor.

 

Att byta till en begangnad maskin är i mina ögon bara konstgjord andning!

 

De flesta, kanske alla begangnade maskiner som kommer ut till försäljning är bytta av någon annledning, tidigare ägare har inte varit nöjd, vad säjer att den nya skulle bli nöjdare?

 

Ska man nödvändigtvis byta till en begangnad maskin ska det vara en exakt lika dan, bara att hissa ner och bulta fast, det är som redan s59746 påpekat enormt mycket arbete att byta till en annan maskin, pluss kostnader, så min personliga uppfattning är, det är inte försvarbart.

 

Ska man lägga ner så mycket pengar och arbete, ska det vara på en ny maskin som man avser att behålla ett antal år.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här kom ju en hel del info på en gång :)

Orsaken att jag undrade om motorrummets storlek i äldre och nyare Nimbus, är ju givetvis att MD21:ans motorrum inte ser så förfärligt rymligt ut, och sexan i den nyare Nimbusen kanske inte ryms i samma motorrum.

Jag vet ju att nya marindieslar är fruktansvärt dyra, men jag har sett en och annan begagnad motor till salu, oftast TAMD 40 och 41, som troligen skulle passa rätt bra på samma ställe som en MD40, eftersom de, så vitt jag förstår baserar sig på samma motorblock.

Annars är det säkert som med andra projekt, att man åker på en massa som man inte tänkt på, eller vetat om, då man byter till en annorlunda motor.

 

Att byta till en begangnad maskin är i mina ögon bara konstgjord andning!

 

De flesta, kanske alla begangnade maskiner som kommer ut till försäljning är bytta av någon annledning, tidigare ägare har inte varit nöjd, vad säjer att den nya skulle bli nöjdare?

 

Ska man nödvändigtvis byta till en begangnad maskin ska det vara en exakt lika dan, bara att hissa ner och bulta fast, det är som redan s59746 påpekat enormt mycket arbete att byta till en annan maskin, pluss kostnader, så min personliga uppfattning är, det är inte försvarbart.

 

Ska man lägga ner så mycket pengar och arbete, ska det vara på en ny maskin som man avser att behålla ett antal år.

 

 

Kalle

 

 

Alternativ lyfta i en likadan (eller samma) maskin som man själv renoverar grundligt. Man kan då komma undan med ca en tredjedel av kostnaden för en ny (beroende på vad de är för motor).

 

MD21 är förhållandevis billiga att renovera pga man inte behöver köpa grejor från Penta. Men om man inte kan göra det mesta jobbet själv (en del saker BÖR man leja ut) så är kalkylen omöjlig ändå, då är det bättre med nytt.

 

Men 'helrenoverade' motorer finns det av detta skäl gott om på begagnatmarknaden , med allt från ny sprejfärg till seriöst renoverade dokumenterat med kvitton. Ett bra sätt att kolla är att skaffa motorns verkstadshandbok som beskriver helrenovering - sen är det bara att börja fråga säljaren vad som är gjort.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ja, som S59746 skriver, så blirdet givetvis mycket arbete även med att byta till en likadan motor som varit installerad förr. Givetvis kommer det nu inte att bli aktuellt om jag skall ge mig på en Nimbus 26 med MD21, då idén bygger på att få mera effekt och sex cylindrar. Det mesta har jag nog räknat med, jag har gjort ett flertal icke ortodoxa motorbyten i bilar, så jag känner till en del problem som kan dyka upp.

Det mesta är ju självklart, som just ny motorbädd, slangdragning, grövre bränslesystem, tillräckliga kyl- och luftpassager osv.

Elsystemet på en förhistorisk motor, typ TAMD40 är inte invecklat, men kablaget måste ju bytas.

 

Och, som Pentax säger, en begagnad motor är bara konstgjord andning... En person med min plats i livet får allt leva med konstgjord andning. Det finns inte en chans att jag överhuvudtaget under min livstid skulle skaffa en ny marindieselsexa. Icke. Dessvärre vill jag ha en, och då får jag ta vad som bjuds och göra det bästa av det. Jag anser att en genomgången motor, renoverad där det behövs kan ge många goda driftstimmar, speciellt i kombination med ny eller noggrannt kontrollerad avgaslimpa och turbo.

Eget arbete är gratis, så ser jag det, det är en hobby och ett intresse, så det är i praktiken bara delar som kostar, förutom sånt som man verkligen måste leja bort, som till exempel aluminiumsvetsning och insprutningspumpens arbete i mitt fall.

 

MD40:an är säkert ett bättre motoralternativ, trots att den inte direkt lyser med effektsiffror heller. undras hurudana prestanda Nimbusen har med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen, frågan då, om skrovet på Nimbus 26 är avsett att åka fortare med än 10-12 knop, kanske 15.

Kolla vad som står i blocketannonsen om den ombygga Nimbusen... Det var ju en rätt omfattande förändrinng av botten och akterspegel.

26:an är ju en halvplanande båt, iallafall enligt reklamen, i verkligheten är den mer deplacementerande båt än halvplanande, kanske "kvartsplanande".

Att plocka in en större maskin i en sån kan vara lika ödsestigert som att ge en 95-årig gubbe Viagra...

Betänk också att en större motor är tyngre, om du behåller propelleraxeln så kommer denna motor rätt långt fram i båten, eller rättare sagt båtens tyngdpunkt hamnar längre förut, och då vet vi inte hur det påverkar gångegenskaperna.

 

Sedan ekonomiskt, den ekvationen går inte ihop, så titta istället efter en annan båt som är konstruerad för en större maskin, måhända kanske du finner en med rutramar i mahogny då också... Kanske en gammal välskött Storö...? Nej, känslan ochviljan har tagit överhand över ditt förnuft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he! Känslan och viljan styr mig alltid, jag har inget förnuft :) Jag kör ju amerikanska gamla bilar året runt också, så det är inte mycket att förvänta sig i förnuftsväg.

Skämt åsido, jag anser att eftersom Nimbusen blev tillverkad med MD40, så kan en turboversion inte väga mycket mer, så vikten oroar inte mig så mycket.

Sen kräver jag inte mycket mer än att kunna åka i 11.12 knop, 15 vid behov, det skrev jag från början. För att motorn skall må bra, skall dock i såfall topphastigheten vara kring 18-20 knop.

Jag har ju sett nån Nimbus med TMD 40, det låter intressant, och borde ge det jag är ute efter. Skulle vara kul att höra från nån som har erfarenheter av en sån kombination.

Och som jag tidigare grunnade på: Vad får man för prestanda med MD40?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte bättre och mindre arbete om du köper en båt avsedd för de farter du pratar om och sedan förser den båten med rutram av mahogny..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för upprepning..

Kolla efterföljaren, 2600/2700!!!!

Det säger jag inte bara för att jag haft en sådan, utan för att detta är en 10 år nyare konstruktion, 10 år senare båt. Visst den är ju dyrare också, men det kan ju bero på att den är mer välbyggd. Även en 10 eller 20 år modernare motor TAMD30 har ju visserligen en tendens till att ryka och sota, men många bytte till TAMD31 båda med turbo och iallafall 31 hade laddluftkylare, minns inte om 30 hade det också.

Den går bra i de farter du vill åka i.

Sedan finns det ju sådan där kontaktplast med mahognymönster, fäster bra på aluminium.. .. (Jag hittar inga smilysar i Ipadversionen av detta forum)

 

Sedan får man ju betala mer bara för att det är en Nimbus, beroende på årsmodeller är nimbusar 20-30% dyrare än jämförbara båtar, visserligen bra för andrahandvärdet, men inte den dan man skall köpa sig sin första Nimbus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes! Kontaktplast med mahognymönster! Det vill jag ha. Påminner om Amerikanska herrgårdsvagnar från åttiotalet. De såg ju precis ut som om de var gjorda av trä. Eller?

 

Skall man ha en populär båt så får man väl vara beredd på att betala för kalaset. Oftast blir det ju så, den man vill ha är ju inte den billigaste...

 

Fortfarande: Finns det nån som kan tala om längden på bäddarna i förpiken och akterruffen i en Nimbus 26?

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en 26:a.

 

Efter det lär du ju veta om du vill ha en?

Fantastiskt bra råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som en bra idé!

Jag har aldrig hört att nån skulle hyra ut båtar, så det skulle ju i så fall gälla att hitta nån som gör det.

Annars är jag nog rätt övertygad om att jag skulle veta om jag vill ha en viss båt inom loppet av några timmar. Kortare om jag vet att jag inte vill ha den.

Jag har försökt hitta nån Nimbus 26-ägare här i trakten som jag skulle kunna antasta för ett besök, det skulle ju på samma gång bli en referensram för skicket på nästa båt som jag spekulerar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nimbus 26 -81 med orginal MD40. jag åker 8knop med ca 2500rpm. Då går den ekonomiskt. På de Nimbusar jag tittat på med MD21 och MD40 orginalmoterat så är motorutrymmet detsamma men det är trångt för service med MD40. Hur det är med motorbädden vet jag inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pellewes, det var skoj att se nån som har förstahandsinformation :)

Jag har själv ingen vidare erfarenhet av åttaknopsfart, det går bara tungt som attan med vår båt. Vid nio knop släpper aktersvallet, och vid drygt tio börjar den gå bra. Ingen ekomomi alls vid 8 knop....

 

Då skall jag fråga av dig: Hur fort går den med gasen på fullt? OM man bortser från ekonomin en stund, och har litet brått, vilken hastighet är en vettig "hög fart" om du är sen och skall hämta nån som är 8 sjömil ifrån?

Och hur långa är bäddarna i akterruffen? Samma i förpiken.

Tackar på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat full gas men uppskattningsvis ca 12-14 knop. Jag och sambon sover i akterruffen utan problem och jag är 188cm. I förruffen får jag också plats men det kan bli lite trång för fötterna om man sover 2st.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sade från början är jag ute efter en båt som gärna har litet gammal stil över sig, så som Nimbus 26 med mahognydoghouse har. Jag vill också ha en båt med axel, och Nimbusen som har durken i doghouse helt ovanpå motorn är perfekt på det viset. Akterruff är jag gärna utan.

Cupémodellerna är litet för moderna i utseendet (kanske jag kan vänja mig vid det), och priserna är väl höga för mig.

Kom gärna med fler förslag.

Hej

om du inte vill ha akterruff så får du byta siffror på nimbus:)

då är det 2700 eller 800 som gäller och med en TAMD31 kör du fint i 12kn och max i 18-20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter nog som om jag borde ta TAMD 31:ans effekt som modell för den Nimbus som jag eventuellt skall ha, det blir väl 130 hästkrafter, gissar jag. Jag har sett något klipp på Youtube på Nimbus26 med modern diesel på 110 eller 130 hästar, och den verkade gå ungefär som jag skulle önska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD31 är på 150hk, men det kanske varierar mellan olika modeller?

Det är en underbar motor tillsammans med det hydrauliska backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här kom ju en hel del info på en gång :)

Orsaken att jag undrade om motorrummets storlek i äldre och nyare Nimbus, är ju givetvis att MD21:ans motorrum inte ser så förfärligt rymligt ut, och sexan i den nyare Nimbusen kanske inte ryms i samma motorrum.

Jag vet ju att nya marindieslar är fruktansvärt dyra, men jag har sett en och annan begagnad motor till salu, oftast TAMD 40 och 41, som troligen skulle passa rätt bra på samma ställe som en MD40, eftersom de, så vitt jag förstår baserar sig på samma motorblock.

Annars är det säkert som med andra projekt, att man åker på en massa som man inte tänkt på, eller vetat om, då man byter till en annorlunda motor.

 

Att byta till en begangnad maskin är i mina ögon bara konstgjord andning!

 

De flesta, kanske alla begangnade maskiner som kommer ut till försäljning är bytta av någon annledning, tidigare ägare har inte varit nöjd, vad säjer att den nya skulle bli nöjdare?

 

Ska man nödvändigtvis byta till en begangnad maskin ska det vara en exakt lika dan, bara att hissa ner och bulta fast, det är som redan s59746 påpekat enormt mycket arbete att byta till en annan maskin, pluss kostnader, så min personliga uppfattning är, det är inte försvarbart.

 

Ska man lägga ner så mycket pengar och arbete, ska det vara på en ny maskin som man avser att behålla ett antal år.

 

 

Kalle

 

Aldrig om det satt en md21 i från början.

Tar man ut den så är det dumt att inte sätta i större och bättre och det behöver inte vara helt nytt men väl genom gånget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD31 är på 150hk, men det kanske varierar mellan olika modeller?

Det är en underbar motor tillsammans med det hydrauliska backslaget.

TAMD31 S ja, Men inte A eller B som är på 130hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 2700 är i praktiken för ny, priserna är på det viset. Orrskär 27 har drev, och är därmed inte vidare intressant.

Såg på youtube nån som hade en modern turbodiesel i sin Nimbus 26, och fick rätt ok fart på den med 110 hästkrafter, tror jag det var.

Jag har funderat på om den gamla 26:an har likadant motorrum som den nyare med MD40. Att byta motor till en sexa med turbo i en gammal Nimbus skulle kunna vara ett alternativ i så fall.

 

Rolig tråd

Att hitta en 26" axelbåt som toppar runt 20 knop för 180.000 som inte behöver renoveras för 100k till kommer inte bli lätt. Och framförallt så kommer det inte att bli en gammal Nimbus 26 för glöm att du får upp en sån i 20 knop.

Jag har kört några och bla en med 40 motor på 150 hk, båten var från typ 85, den kanske toppade 18 knop men hade man legat och marschat i mer än 11-12 så hade den gamla motorn trillat i bitar och den båten hade du inte fått under 250.000. Du måste välja fart eller axel, du kommer inte att få båda, och du måste nog öka budgeten för att inte behöva renovera om du ska ha den storleken på båt.

Redigerad av nmax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nimbus 26 från 73 med en TAMD 31 från 93 och den toppar 20-21 och den kostar inte 180,000 tyvärr:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, denna tråd har liksom överlevt sig själv, förvisso har jag till en viss punkt gett den näring, men jag tror inte ts kommer längre här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nmax, visst är det en rolig tråd!

Jag har inte sagt att jag vill ha en båt för 180.000 som toppar 20 knop och inte behöver renoveras. Tror jag. Däremot kunde jag tänka mig att köpa en Nimbus ur den billigare ändan och försöka göra den sån som jag vill ha den. På blocket börjar de från ungefär 40.000 kronor nu, så om man skaffar en motor som man vill ha och fixar upp den och resten av båten med en startbudget på 140.000 förutom inköp...  Kanske man kommer upp i 20 knop :)

 

Som Georg_Ohm säger så har denna tråd kanske överlevt sig själv, men det har kommit fram en del skojiga fakta och idéer på vägen, och faktiskt har flera frågor från första inlägget i denna tråd förblivit obesvarade.

Här är de som citat:

 

==============================================

Hur långa är kojerna i akterruffen och i förpiken?

Hur fort kan man köra (Med effektstarkare motor, var går gränsen i praktiken)?

Hur fort går den med MD21, MD 40, TAMD 30, MD32? Lämplig marchfart med samma motor. Eller vad är dina erfarenheter med olika motorval och eventuella andra saker som påverkar.

Kan man hitta mer info om Nimbus 26, till exempel planritning och specifikationer, elscheman.

==========================================

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer måtten ifall fler vill veta!

 

För-ruff

Bredd 80

Längd 2,10 - 2,20

 

Akter-ruff

Bredd 2,20-2,30

Längd 2,05-2,20

 

Maxgränsen i fart tycker jag hamnar på cirka 18knop över det så känns den inte säker jag tror inte det är mycke roder kvar i vattnet över 20knop det är min känsla, dessa hastigheter är då med en TAMD31B men kraften är ovärdelig vid hantering i hamnar osv och att man i 11-12 kn knappt nyttjar hälften av kapaciten.

MD21 sas det skulle toppa 12knop och snitt 7-8 men i ganska fort mattades dom av och max blev 10 och snitt 6-7 för att inte anstränga för mycket.

Har ingen erfarenhet av 6cyl md 40.

Har själv sökt efter scheman osv men inget hittat så det hade varit kul om någon hade en länk att dela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...