Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
frsa0500

Nät i S-drevet

Rekommendera Poster

Nu är semesterseglingen avslutat för i år och det gick ju bra som vanligt, men… Jag fastnade i ett nät med mitt S-drev och undrar nu om man kan montera någon form av linavskärare på S-drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får ett nät i propellern finns nog inget annat att göra än att dyka ner med en kniv i munnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inga segelbåtar med drev likt motorbåtarnas, på akterspegeln? De skulle ju lätt kunna göras uppfällbara, så hela problemet med att komma åt försvinner, plus att man slipper vattenmotståndet när man seglar. Varför ha dem otillgängliga och ouppfällbara inne under båten? Och ja, jag inser att de behöver vara längre om de är aktermonterade för att nå ner när det är sjögång, men det är ett litet pris att betala jämfört med problemen ett fast monterat under båten för med sig.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inga segelbåtar med drev likt motorbåtarnas, på akterspegeln? De skulle ju lätt kunna göras uppfällbara, så hela problemet med att komma åt försvinner, plus att man slipper vattenmotståndet när man seglar. Varför ha dem otillgängliga och ouppfällbara inne under båten? Och ja, jag inser att de behöver vara längre om de är aktermonterade för att nå ner när det är sjögång, men det är ett litet pris att betala jämfört med problemen ett fast monterat under båten för med sig.T

Testa med en utombordare, en sådan kan du tom ta hem och fixa med i garaget relativt enkelt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag föredrar ju utombordare, och vi har det på vår båt. Men samtidigt förstår jag att det blir besvärligt när man vill ha större motorstyrka. Ska man ha 30-40 hk blir det en rejält tung pjäs långt bak. Med drev där bak kan man ju ändå ha motorn längre fram i båten, med en drivaxel bak till drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacGregor 26 är väl lösningen !

Ja, jag föredrar ju utombordare, och vi har det på vår båt. Men samtidigt förstår jag att det blir besvärligt när man vill ha större motorstyrka. Ska man ha 30-40 hk blir det en rejält tung pjäs långt bak. Med drev där bak kan man ju ändå ha motorn längre fram i båten, med en drivaxel bak till drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...