Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Nivamasen

Byta golv.

Rekommendera Poster

Spontanköpte mig en till båt (Selco rival) med golvet uppsågat, känns väl som jag behöver ett golv i båten så jag tänkte höra hur man lämpligast gör. 

 

En del säger regla upp med tryckimpregnerat och lämna så eventuellt vatten kan rinna ner mot dyvikan. Sen på med båtplyfa eller liknande över?

 

Andra säger att man ska fylla med skum?

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns andra aktuella trådar som handlar om ungefär samma sak.

Där varnas det för tryckt virke, det är inte lämpligt i båtsammanhang. Det är torrt suger åt sig fukt, och är sällan rakt. Traditionell fur som lackas många gånger eller helst ek är ju bra, men det senare är dyrt och kan vara svårt att få tag i. Jag har sett att det finns gran i båtar också, men jag vet inte om det är så himla bra i bärande konstruktioner. Troligvis hakar fler på denna diskussion och kan ge mer kött på benen.

 

Om du skall lägga om golvet hemma finns det flera alternativ i byggvaruhusen, laminatgolv är ju populära.

Men när det gäller båten bör du använda durkplywood som är avsett för detta ändamål, finns i olika tjocklekar och om man betalar extra får man en inläggning i ett ljusare träslag i. Ja marinplywood, eller plyfa är ju också gjorda för ändamålet.

 

Exempelvis denna:

http://www.seasea.se/durkplywood-6mm-1-4-skiva

 

1551.jpg

 

Om du väljer en durk som inte har sådan snygg (och dyr) yta, så kan du ju bara lacka eller måla för att sedan lägga på en speciell matta.

http://www.seasea.se/ruffmatta-blå-safety-100cm

Vanliga helteckningsmattor tål sällan väta, och måste i allmänhet langetteras, alltså kantsys.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns andra aktuella trådar som handlar om ungefär samma sak.

Där varnas det för tryckt virke, det är inte lämpligt i båtsammanhang. Det är torrt suger åt sig fukt, och är sällan rakt. Traditionell fur som lackas många gånger eller helst ek är ju bra, men det senare är dyrt och kan vara svårt att få tag i. Jag har sett att det finns gran i båtar också, men jag vet inte om det är så himla bra i bärande konstruktioner. Troligvis hakar fler på denna diskussion och kan ge mer kött på benen.

 

Om du skall lägga om golvet hemma finns det flera alternativ i byggvaruhusen, laminatgolv är ju populära.

Men när det gäller båten bör du använda durkplywood som är avsett för detta ändamål, finns i olika tjocklekar och om man betalar extra får man en inläggning i ett ljusare träslag i. Ja marinplywood, eller plyfa är ju också gjorda för ändamålet.

 

Exempelvis denna:

http://www.seasea.se/durkplywood-6mm-1-4-skiva

 

1551.jpg

 

Om du väljer en durk som inte har sådan snygg (och dyr) yta, så kan du ju bara lacka eller måla för att sedan lägga på en speciell matta.

http://www.seasea.se/ruffmatta-blå-safety-100cm

Vanliga helteckningsmattor tål sällan väta, och måste i allmänhet langetteras, alltså kantsys.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns andra aktuella trådar som handlar om ungefär samma sak.

Där varnas det för tryckt virke, det är inte lämpligt i båtsammanhang. Det är torrt suger åt sig fukt, och är sällan rakt. Traditionell fur som lackas många gånger eller helst ek är ju bra, men det senare är dyrt och kan vara svårt att få tag i. Jag har sett att det finns gran i båtar också, men jag vet inte om det är så himla bra i bärande konstruktioner. Troligvis hakar fler på denna diskussion och kan ge mer kött på benen.

 

Om du skall lägga om golvet hemma finns det flera alternativ i byggvaruhusen, laminatgolv är ju populära.

Men när det gäller båten bör du använda durkplywood som är avsett för detta ändamål, finns i olika tjocklekar och om man betalar extra får man en inläggning i ett ljusare träslag i. Ja marinplywood, eller plyfa är ju också gjorda för ändamålet.

 

Exempelvis denna:

http://www.seasea.se/durkplywood-6mm-1-4-skiva

 

1551.jpg

 

Om du väljer en durk som inte har sådan snygg (och dyr) yta, så kan du ju bara lacka eller måla för att sedan lägga på en speciell matta.

http://www.seasea.se/ruffmatta-blå-safety-100cm

Vanliga helteckningsmattor tål sällan väta, och måste i allmänhet langetteras, alltså kantsys.

 

Ok, men själva golvet blir byggmax uteboard och matta över men under tänkte jag regla upp med tryckimpregnerat.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skum föreslår någon, dom båtar jag varit på som haft skum har det varit vattensjukt, (sugit upp mycket vatten) som varit omöjligt att dränera, med frostsprängning som följd.

 

Någon som vet något skum som inte suger vatten efter några år?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skum föreslår någon, dom båtar jag varit på som haft skum har det varit vattensjukt, (sugit upp mycket vatten) som varit omöjligt att dränera, med frostsprängning som följd.

 

Någon som vet något skum som inte suger vatten efter några år?

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, varför kör man inte frigolit istället? Har ju sånt liggande och om jag ska nåt alls blir det nog sånt på sidorna och tomt mitt i så man kan dränera bort eventuellt vatten med dyvikan.

 

/Jonas

Redigerad av Nivamasen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, varför kör man inte frigolit istället? Har ju sånt liggande och om jag ska nåt alls blir det nog sånt på sidorna och tomt mitt i så man kan dränera bort eventuellt vatten med dyvikan.

 

/Jonas

 

Jag kan lova dig att frigolit suger vatten med tiden, även om det är slutna celler!

 

Däremot är det svårt att få bort vattnet från frigoliten när den blivit vattensjuk.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok. 

 

Fast nu är det ju inte tänkt det ska vara vatten där, men skulle kunna lägga frigolit mot sidorna av botten och lämna en luftspalt i mitten så eventuellt kan rinna ut baktill. Just ja, glömde säga den inte ligger i vatten för jämnan utan på trailer.

 

Man skulle ju även kunna använda väderbeständig plast runt... jaja det löser sig. 

 

/Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle skippa det tryckta virket av olika skäl och bara satsa på furu. Skummet fyller inte något syfte; det var sådant men höll på med på 70-80-talet är min känsla när man försökte göra båtar osänkbara, men idag gör man inte så. Lämna tomt, öppningsbart och lättstädat istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera använder man väl större luftpåsar i plast, typ sådana som man har i förpackningar för skydd, istället för skum. Inte dom små runda utan dom större på 10x10 cm. Jag har sådana i mitt skrov iallafall. Scandica använder tomma PET-flaskor som flytelement.....

 

Allt som kan suga i sig fukt har inte i båten att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm alltså cellplast, det som kallas "frigolit". Vi gav oss på att renovera en 30 år gammal lokaltrafikbuss, som hade cellplast mellan innerväggar och ytterväggar. Särskilt under fönsterpartierna var det så vattensjukt och mögligt så du kan inte ana. Det var tur att jag hade skor med skyddshätta, då jag annars hade skadat foten då det föll ned en sådat cellplastblock. Ja 30 år är väldigt gammalt för sådana bussar, visst, denna gick inte att rädda, då även durken med distansmaterial av balsaträ mer påminnde om tvättsvamp. Motor, växellåda och axlarna sparades, resten fick Stena metall ta hand om.

 

I största möjliga mån skall du som redan nämnts, lämna öppet och välventierat under durken. Du kan ju däremot bygga in smarta förvaringsutrymmen för tankar, fiskespön, verktyg och resevdelar, eller annat som är bra att ha ombord.

Men se till att stänkvatten, regnvatten eller kondens har en möjlighet att rinna vidare till skrovets djupaste punkt, där du placerar en länspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

polyuretanskivor eller divinylcell fungerar väl bättre än frigolit då de inte suger vatten men ger ändå ett stabilt golv som inte kan ruttna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...