Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Trissorange

Segel Travare

Rekommendera Poster

Jag funderar på att utrusta mitt storsegel med segel travare. Finns det någon som gjort det och vilken typ är det som passar bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv bytt från lik till travare. Finns lite olika typer, jag tyckte själv detfungerade bra med en enkel travare i plast som fästes i öljetter i seglet. Det viktiga är att du mäter upp likrännan i masten. När du har måtten på denna är det bara att leta upp lämpliga travare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej Per-Olof, Det är inte mycket att fundera över. Jag monterade det på mitt gamla storsegel som hade rep innan. Blev mycket enklare att hissa. I mitt nya så är det klart från start. Jag har även monterat lazy jacks och ett integrerat bomkapell (Lazy Bag) som jag sydde SJÄLV förra året. När jag ändå höll på så blev det en rodkick oxå. Hur enkelt som helst att sätta nu, öppna dragkedjan och hissa från sittbrunnen. /Wille

post-1958-1394234386,6251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen :-) Det kommer att bli så att jag monterar travare på mitt storsegel för det är lite väl omständigt att manövrera seglet annars när man vill segla ensam. Vet inte om man kan banka dit öljetterna själv eller om man måste göra det på ett speciellt vis för de skall hålla för de påfrestningar som blir i hårt väder. Kanske finns det någon här som gjort det själv och vill ge en kort beskrivning....hur???. Annars får jag väl smygfråga en segelmakare eller så :oops:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Visst kan man göra det själv, Tänk bara på att använda riktiga öljetter som är avsedda för det och inte billiga kopior. Tänk oxå på att montera en öljett på vardera sidan om revöljetterna som redan sitter i seglet för att minska belastningarna. Ett avstånd på 40- 50 cm kan vara lagom, prova dig fram innan du stansar. (tänk oxå på lattornas placering) Tänk oxå på att sätta öljetterna nära repliket för att minska friktionen mot masten. (repet skall dock sitta kvar) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen :-) Jag har hittat rätt travare nu samt rätt segelschackel. Nu återstår det bara att hitta rätt öljetter för det finns verkligen en uppsjö av sånna. Vilka öljetter skall man välja till att stansa i segel med och vad heter de??. De ända jag sett är olika typer av öljetter i mässing som man har till kapellväv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så använd inte de billigare i mässing därför att när dessa ärgar så blir seglet grönfärgat runt öljetterna. Köp riktiga som är avsedda för ändamålet. Rostfria ev, med mellanlägget i plast. Finns att köpa hos segelmakaren. Annars så kostar det ca, 500:- att segelmakaren gör det hela för dig, mycket enklare så. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Skit i öljetter. Jag skaffade schackel enligt bilden. Jag gjorde hål i seglet så nära likrepet som möjligt med en syl eller snarare en spetsig metalldorn. Hålet ska vara så stort att den runda piggen på schackeln kan träs igenom, vilket var ett litet helsike med skinnflådda tummar och fingrar som extra krydda. Sen är det bara att dra i skruven och haleluja va bra det blev. Men glöm inte att trä på travaren först. Det funkar helt utan problem men för att travarna inte ska trilla ut genom segelinmatningsöppningen på masten har jag satt i en liten sprint ovanför öppningen och placerat den nedersta travaren så att den hamnar ovanför sprinten. Nackdelen är att seglet inte går ner till bommen utan hamnar en bit upp på masten vilket kan se lite lustigt ut men man kan ju inte få allt. Seldén har någon sorts insats som man kan montera i masten son enligt Seldén ska lösa problemet men jag har inte testat den. Hälsningar TjT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Men om man skiter i öljetterna som du har gjort, då rivs väl seglet upp efter tiden vid liklinan så att seglet förstörs??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här var travarna placerade på mitt gamla storsegel, originalet (?) från 1978. Dubbla travare nedtill för styrkans skull. Öljetter, schacklar med skruv. SvenA

post-5258-1394234413,8229_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad det var för storlek på travarna för det finns olika av dem så då är det svårt att veta vilka som passar i likrännan på masten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Ja, ska man vara riktigt noga så bör man förmodligen montera öljetter. Jag resonerade som så att den påfrestning som seglet utsätts för är riktad så gott som vinkelrätt mot (eller från) seglets förlik (masten). Schackeln omsluter förliksrepet och sitter i stort sett stilla på seglet och det hål som jag fick göra i seglet är betydligt mindre än hålet för en öljett. Eftersom mitt segel har ungefär samma värde som segelmakarräkningen för montering av öljetter lyssnade jag till min inneboende snåla smålänning och därför blev det som det blev men är man rädd om seglet är troligtvis öljetter ett bättre alternariv. Framtiden får väl utvisa om snålheten än en gång bedrar visheten. Hälsningar TjT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Travarna i min nya stor heter A013. Beror på vilken mast som sitter på båten. Jag har aluminiumfärgad Seldenmast (se foto). Du skall mäta bredden på likrännans spår. SvenA.

post-5258-1394234414,1013_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter sammrådan med några segelbåts affärer så har jag införskaffat en påse med selden travare som de påstår skall passa. Jag har inte prov dragit med dem i masten ännu men de ser ut som de skall passa. Jag har också hittat dyra fina öljetter som jag insförskaffat. Med öljetterna följde det med några enkla verktyg som man skall använda för att stansa hål samt banka dit öljetterna på plats. Efter att ha testat dessa verktyg på tyg och papper så är jag lite tveksam om de funkar på segelduk. Vad är bäst att göra. Skall man göra en enkel stans eller skall man skära ett ett fint hål för öljetterna iställ för att chansa att stansa med dessa enkla verktyg????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Boding tog 500:- för två år sedan med mitt gamla storsegel. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inget kul att lämna in seglet.Skall nog göra ett försök vart fall så får väl segelmakarn ta över om seglet behöver lappas lite här o där :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen :-) Nu i kväll så har jag tagit mod till mig och monterat de där travarna som jag planerat länge att göra. Det blev travare från selden med modell nummer A013 och 29 mm schacklar. Öljetterna blev 14mm diameter som är en lagom storlek. Stans för att göra hål för öljetterna hade vi på mitt jobb så efter lite rotande i lådorna så hittade jag vad jag behövde. Allt material kostade ungefär 700kr och jag är jätte nöjd med resultatet :-nojd . I morgon skall det bli segla av äntligen :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar denna gamla tråd då jag vill göra detsamma på mitt storsegel. Frågan är bara hur tätt bör man sätta travarna? 40-50cm är inte det lite brett, och blir det inte en väldigt ojämn belastning på seglet med de avstånden?

Känns nästan onödigt att lämna in seglet för detta då det verkar ganska lätt.

MVH
Kaveh

Senast ändrad av Kaveh | 20 juli 2009 | 14:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...