Frippe1976 0 Postad 3 Augusti , 2016 Hej alla duktiga mekare! jag håller på ställa in tändningen på min Albin som inte gått riktigt bra. Frågor: 1 Vilken ordniing är cylindrarna på albin o41 sett från backslaget? 2 vilken ordning är det på tändfördelar locket? ser att det finns en markering med ett streck eller 1a samt ett x? hur ska jag tolka detta? Vilken ordning ska jag börja? Jag har bytt tändkablar. slipat brytarspetsarna och rengjort. Sett till så att avståndet är 0,4mm. i tändfördelarhuset sitter ett kugg i metall nedtill, detta kugg har en markering, denna markering gissar jag ska sitta mot fördelarlockets kugghjul som i sig också har en markering, så dessa markeringar möts, har jag tänkt rätt? tipps och trixs motages varmt! Med vänlig hälsning, Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Augusti , 2016 Hej alla duktiga mekare! jag håller på ställa in tändningen på min Albin som inte gått riktigt bra. Frågor: 1 Vilken ordniing är cylindrarna på albin o41 sett från backslaget? 2 vilken ordning är det på tändfördelar locket? ser att det finns en markering med ett streck eller 1a samt ett x? hur ska jag tolka detta? Vilken ordning ska jag börja? Jag har bytt tändkablar. slipat brytarspetsarna och rengjort. Sett till så att avståndet är 0,4mm. i tändfördelarhuset sitter ett kugg i metall nedtill, detta kugg har en markering, denna markering gissar jag ska sitta mot fördelarlockets kugghjul som i sig också har en markering, så dessa markeringar möts, har jag tänkt rätt? tipps och trixs motages varmt! Med vänlig hälsning, Fredrik 1/ 1 2 4 3 2/ Ettan är vid strecket på kanten av fördelaren. Kablen som sitter vid strecket ska gå till cylinder ett ( den närmast backslaget) Nästa till cyl, två (du får kolla vilket håll som fördelaren roterar) Nästa till cyl, fyra. Och den sista cyl.tre. Har du haft loss fördelaren måste du nollställa maskinen! Ställ sylinder ett (närmast backslaget) i kompretionsläge, båda ventilerna ska vara stända. Vrid fördelaraxeln så att rotorn pekar på strecket i kanten på fördelaren,i detta läge ska fördelaren monteras. Det finns instruktionsbok på nätet för denna maskin. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Augusti , 2016 (redigerade) Som pentax/ Kalle skriver, finns bra instruktionsbok och annat på nätet.Närmare bestämt HÄR.Ps @ Kalle med flera: Ett söktips... sajten hos AlbinMotor har litet åldrigt upplägg, när man klickat sig ner till nån intressant del så går den inte att direktlänka. Motmedlet är som vanligt att fråga farbror Google direkt, alltså koncentrera sökningen till enbart denna sajt. (Anar att med såpass insnävat sökområde hinner den superupptagna sökmotorn gott med att på sin knappa sekund kolla ungefär varje vrå hos sajten ifråga flera tusen gånger om.)Nå, man får med andra ord ofta en bra direktklickbar länka lämplig att sprida i forum med trixet, alltså trots att sajten i sig döljer dessa. Har också gjort en bild som nog kan förtydliga vad jag menar, googlade alltså ordagrant >> o41 o411 site:albinmotor.com<< för att få fram rätt adress-ändelse. Ganska lätt när man väl vant sig, eller hur? ... Redigerad 4 Augusti , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Augusti , 2016 En härlig upplevelse att titta/bläddra i en orginalinstruktionsbok till en Albinmotor, kan på intet sätt jämföras med att googla runt bland en massa annat ovidkommande s..t. Dessutom blir man ju registrerad, gud vet var! Jag blev tippsad om en produkt "bittersalt" jag har aldrig hört om detta salt innan, alldrig någonsin under mitt långa liv. Googlade, jo visst fanns det, och plötsligt dök det upp annonser om bittersalt, tillockmed i maringuiden. PS. bittersalt skulle skynda på förruttnelsen av stubbar, någon som provat? Kalle / som just fick ett återfall av skrivklåda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser