Alsarp 1 Postad 3 Augusti , 2016 Hej! Jag vinterkonserverade och servade min båt i höstas på en Marina. Hur jag än försöker skölja färskvattentanken så luktar vattnet "ruttet" och har en lätt rosa färg. Har frågat på marinan men inte nått den ansvarige som utförde arbetet. Färskvattentanken är på 100 l. Vad har dom hällt i och hur får jag bort det? /p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 3 Augusti , 2016 Du får nog göra som jag gjorde, ta ur tanken och skrubba den ren med en borste. Kan du inte ta ur den så försök göra det på plats. Jag rengjorde även påfyllningen så här: ta en flaskborste och tejpa den i änden på en vattenslang, sätt på vattnet så nätt och kör ner slang/borste i påfyllningen. Du anar inte hur mycket flagor och skit som sitter i påfyllningen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 3 Augusti , 2016 Lättare sagt än gjort antar jag. Tanken verkar "ingjuten" och jag kan bara se en gavel av den (Bayliner 2855 -99:a) Limmade heltäckningsmattor på ovansidan. Jag behöver inte dricka vattnet utan använder det mestadels till disk etc. men det är ju trevligt om det inte luktar illa. Någon idé om den rosa färgen? /p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 3 Augusti , 2016 Enda iden ang den rosa färgen är avlagringar som sitter i tanken. Min hade svagt brun färg (alger?) men det gav ingen färg på vattnet. Prova rengöra med citronsyra. Rengör iaf påfyllningen som jag tipsa om. Googla på "rengöring sluten vattentank båt" så hittar du en del förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Augusti , 2016 Är du säker på att smaken bara kommer från tanken? Den kan ju lika gärna komma från slangarna, eventuellt filter/sil eller kanske från pumpen. För många år sedan bytte jag slangar från tanken till pumpen, och senare mellan pump och tappställen, då försvann en viss unken smak. Jag gjorde också en brutalrengöring av samma tank, den hade en liten inspektionslucka, en liten... Stoppade ned tutbomunstycket till högtryckstvätten, innan hade jag kopplat bort utgående slang från tanken, och ledde ned vattnet i en hink, om du visste vad mycket avlagringar jag lyckades spola bort, och innan dess hade ändå inte vattnet smakat illa. I nuvarande båt gjorde vi en manuell rengöring, den har en lucka man kan skruva av om man skruvar loss någon durk och litet inredning, diskborste och svag kloeinlösning blev recepete där, naturligtvis fanns ingen sil, och jag glömde att koppla bort pumpen, så där samlades senare lite skräp, men det var lätt att ta bort. Sedan smakade vattnet bra, efter ursköljning av klorinlösningen. När jag köpte den båten kokade jag en kanna kaffe, på vatten som stått i den ännu inte rengjorda tanken en tid, det var näst intill odrickbart. Även te smakar illa på sådant vatten. Men det gick att borsta tönderna i det.... Men du, byt slangar! Om du nu kommer åt dem under limmade mattor och inredningsmateral. En kanister (filterbehållare) med aktivt kol mellan tank och pump är heller aldrig fel. Jula har en sådan, där man kan byta filtermaterial efter behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 Augusti , 2016 Inom livsmedelsindustrin / bryggerier används ett rengöringsmedel som jag har för mig blir rött så länge det finns smuts kvar. Om du använder vatten från vattenverk och /eller konserveringsmedel får du troligtvis aldrig några problem med färskvattentanken. Läs tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/78846-test-av-vanligt-vattens-h%C3%A5llbarhet/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 6 Augusti , 2016 Tack för alla svar men........ förra året var det inga problem (jag tror systemet är 15 år) med färskvattentanken mer än att jag fick installerade en tryckvattenpump från Biltema. Vad gör Marinan gör med färskvattentanken vid en vinterkonservering? Jag har svårt att tro att man avsiktligen häller i något som "luktar illa". Att det är rosa till färgen kan säkert ha sina orsaker. Jag använder endast vatten direkt från det kommunala nätet. Slangar..... vad skulle hänt med dom och varför finns färg (om än svagare) och lukten kvar efter flera urspolningar av tanken. Använder jag varmvattnet är färg och lukt fortfarande starkare än i det kalla vattnet? Lukten är "sur" men varför färgen? /p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 6 Augusti , 2016 Jag skulle tippa på att de hällt i motsvarande detta: http://www.peakauto.com/products/antifreeze-coolants/rv-antifreeze/ Så kallad "RV antifreeze". Spola ur och återfyll tanken ett par gånger så försvinner nog både färg och lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 6 Augusti , 2016 Tack för alla svar men........ förra året var det inga problem (jag tror systemet är 15 år) med färskvattentanken mer än att jag fick installerade en tryckvattenpump från Biltema. Vad gör Marinan gör med färskvattentanken vid en vinterkonservering? Jag har svårt att tro att man avsiktligen häller i något som "luktar illa". Att det är rosa till färgen kan säkert ha sina orsaker. Jag använder endast vatten direkt från det kommunala nätet. Slangar..... vad skulle hänt med dom och varför finns färg (om än svagare) och lukten kvar efter flera urspolningar av tanken. Använder jag varmvattnet är färg och lukt fortfarande starkare än i det kalla vattnet? Lukten är "sur" men varför färgen? /p Ja av färg och ändamål att döma så låter det rimligt men "unkenlukten"??? Det är nog som du säger, spola ur och spola ur tills allt är borta! Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 6 Augusti , 2016 (redigerade) Du kan ju prova slå i en flaska ättika i en full tank och sedan pumpa tanken tom, fylla med rent vatten och tömma ett par gånger. Ättika i sig luktar ju både illa och starkt, men har en bra förmåga att ta med sig annan sunklukt och smak bort när man väl sköljt bort den, och den är rätt lätt att skölja bort. Om det inte skulle funka har du ju iaf fått bort eventuella kalkavlagringar så det är ju inte förgäves oavsett. Redigerad 6 Augusti , 2016 av mikael_matsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2016 RV Antifreeze är glykol, även om det sägs vara giftfritt skulle jag vara tveksam att använda det i färskvattensystemet, toaletten däremot är ok. Sug ur allt vatten inför vintern med en våtdammsugare och byt slangarna ibland, de är inte alltid av så bra kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 10 Augusti , 2016 Köp en flaska KLORIN OBS inte Javex / och gör som det står på flaskan. Spola sen ur och skölj tanken flera ggr. Har haft både, båtar ,husbil och gjort rent borrade brunnen på Landet. Vart tipsad av brunnsborrare om att detta var mest effektivt mot alla bakterier. Vatten är ju ett livsmedel där vi inte vill ha bakterier. Har aldrig blivit magsjuk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 10 Augusti , 2016 Tack för tipset! Ska prova det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser