Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Christer76DC

Yamarin 76 dc-13 visar ingen motortemp

Rekommendera Poster

Hej. Är nybliven ägare till en Yamarin 76dc 2013. Är även ny på detta forum. Upptäckte då jag körde hem båten idag att det ser ut som om tempgivaren inte fungerar, Den visar ingen motortemperatur helt enkelt. Någon som varit med om liknande?

Redigerad av Christer76DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Grattis till en väldigt fin båt:-)

Vad har du för motor och instrument? Antar Yamaha då detta är det naturliga på en Yamarin.

Är det multi instrument? Finns en massa information på dessa men inte säkert att den visar alla värden utan att blädra i menyerna.

Har själv Suzuki på min numera och där får man välja vilka värden man vill se.

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Enligt "taggarna/etiketterna" ovanför ditt inlägg så har du en 300 hästars Yamaha.
Finns en fri pdf bruksanvisning och en fri pdf verkstadshandbok. för denna motor.

Motorn verkar ha mikrodatorstyrd övervakning med diverse felkoder. Men du har alltså inte fått nåt larm eller så, kanske ligger felet inte hos temp-sensorn utan hos visarinstrumentet?
[Eller så är mikrodatorn nöjd bara för att den också bara kan avläsa "kall motor" för att sensorn eller dess kablage är kass/glappigt?]
Yamaha har flera varianter av instrumentering som Henced skriver ovan, vore nog bra att få kläm på vilken variant du har. För kanske har du som sagt bara gjort fel menyval på nån avancerad instrumenttavla?
Ps. @ herr "modifieradvega": litet trevligare ton i inläggen vore önskvärt. Trist välkomnande du gav i inlägg #2 eller hur, hjälpsamheten tekniskt sett dessutom noll komma noll?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Enligt "taggarna/etiketterna" ovanför ditt inlägg så har du en 300 hästars Yamaha.

Finns en fri pdf bruksanvisning och en fri pdf verkstadshandbok. för denna motor.

 

Motorn verkar ha mikrodatorstyrd övervakning med diverse felkoder. Men du har alltså inte fått nåt larm eller så, kanske ligger felet inte hos temp-sensorn utan hos visarinstrumentet?

[Eller så är mikrodatorn nöjd bara för att den också bara kan avläsa "kall motor" för att sensorn eller dess kablage är kass/glappigt?]

Yamaha har flera varianter av instrumentering som Henced skriver ovan, vore nog bra att få kläm på vilken variant du har. För kanske har du som sagt bara gjort fel menyval på nån avancerad instrumenttavla?

Ps. @ herr "modifieradvega": litet trevligare ton i inläggen vore önskvärt. Trist välkomnande du gav i inlägg #2 eller hur, hjälpsamheten tekniskt sett dessutom noll komma noll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är nybliven ägare till en Yamarin 76dc 2013. Är även ny på detta forum. Upptäckte då jag körde hem båten idag att det ser ut som om tempgivaren inte fungerar, Den visar ingen motortemperatur helt enkelt. Någon som varit med om liknande?

 

Hm, lite pinigt....

 

Motorn är en 300hk med nya instrumenteringen.

 

Visade sig vid närmare koll att symbolen visar vattentryck och inte motortemp. Däremot fungerar den inte.

Skvallerstrålen på motorn är normal vid tomgång men tycker den är svag då man kör. Visserligen går motorn inte varm. Båten var nyligen in på 100 timmars service och de anmärkte ingen om skvallerstrålen. Vill få psi-mätaren att fungera, och antar att det är någon kabel som inte sitter där den ska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är denna instrumentering jag har.

post-109569-0-81113900-1470689768.jpg

 

Välkommen till forumet!
Enligt "taggarna/etiketterna" ovanför ditt inlägg så har du en 300 hästars Yamaha.
Finns en fri pdf bruksanvisning och en fri pdf verkstadshandbok. för denna motor.

Motorn verkar ha mikrodatorstyrd övervakning med diverse felkoder. Men du har alltså inte fått nåt larm eller så, kanske ligger felet inte hos temp-sensorn utan hos visarinstrumentet?
[Eller så är mikrodatorn nöjd bara för att den också bara kan avläsa "kall motor" för att sensorn eller dess kablage är kass/glappigt?]
Yamaha har flera varianter av instrumentering som Henced skriver ovan, vore nog bra att få kläm på vilken variant du har. För kanske har du som sagt bara gjort fel menyval på nån avancerad instrumenttavla?
Ps. @ herr "modifieradvega": litet trevligare ton i inläggen vore önskvärt. Trist välkomnande du gav i inlägg #2 eller hur, hjälpsamheten tekniskt sett dessutom noll komma noll?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, uppenbarligen DENNA display. :-)

Min gissning får bli att detta ovanliga(*) med "vattentrycks-sensor" är mindre viktigt och därför bara finns som extra tillbehör? (Och att du faktiskt saknar sådan tillbehörssensor och därför får "noll" i displayen?)

[Motorn i sig varnar för hög temperatur och ärligt talat vet jag inte vad en vattentryckssensor kan tillföra ifall den nu sitter i kylvattenflödet? Måhända snabbare larm ifall inflödet av kylvatten blockerats av nåt kringdrivande plastskynke. För får motorn en tidig larmsignal så kan den också varna tidigare än temperaturlarmet om att kylningen brutit samman??]

Hittade en YouTube-video angående hur man installerar en trycksensor - som jag åtminstone tror är relevant.
Skulle kollat ifall sådan redan finns, om inte - möjligen övervägt att montera en sådan.

*) Fast med 300 hästar så går det nog undan rejält, du hinner med riggen svepa av stor havsyta efter skräp riktigt snabbt. Kanske är detta med vattentrycks-sensorn mest behövligt för skräpiga vatten, fast den varnar nog också snabbt för avbrutna impellerpumps-vingar mm. Ingen dumt tillbehör för de största och dyraste motorerna??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för snabba svar. Känns tryggt att veta att det inte är fel på motorn och att psi-mätaren bara är extra tillval. Överväger däremot att installera en givare till nästa sommar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du kan vad jag begriper känna dig trygg i att detta med sensor för vattentryck i kylsystem är nåt ovanligt och extra lyxigt! Tycks förekomma flera varianter av äldre "water pressure sensorns".
[Vill dock betona att jag själv inte begriper den tänkta nyttan av en sådan tryckgivare, min teori ovan OM TIDIGARE VARNING ÄN TEMPGIVARE nånsin kan hinna ge vid eventuell plötsligt sammanbrott av kylflödet - och påföljande överhettning genom kylflödes-blockage - var alltså bara en gissning. Så VARFÖR ALLS TRYCKGIVARE i en utbordares helt öppna kylflöde? Nån bättre teori någon?]  

Just den moderna yamaha-displayen "Command Link" som du tydligen är stolt ägare till arbetar förmodligen helt digitalt.
[Tidigare generationers visarinstrument var helt "analoga" i meningen att dess sensorer på motorn bara var ett varierbart motstånd som på enklaste sätt vidarebefordrade "signalen" till en visarnåls-försedd s.k. galvanometer. Men din sensor behöver kanske redan invid motorn omvandla signalen till "ettor o nollor" för att Command Link skall fatta budskapet, alltså nån AD-omvandlare (där AD betyder AnalogDigital) samt även nån "busdriver"??] I alla fall så har jag vid diverse googling upptäckt fler frågetecken än svar, tycks som sagt finnas flera varianter av för olika tryckgivare för yamaha motorer. Hehe, bara min fundering men kolla upp noga innan du beställer nåt, troligen behövs mer än själva givaren.

Hur som helst, min tidigare gissning att en "water pressure sensor" är litet av överkurs verkar stämma. Även för jättedyra 300:hästare där motorras kan kosta skjortan relativt kostnaden för varningssystemet?
[som bevis för att tryckgivare är ett nypåfund även hos yamahas största 300-hästare anför jag denna reservdelssajt, klickar man på nr2 "sensor water pressure 6AW-8366B-00-00" så fås (vid nedscrolling) andra motorer där reservdelen används. Tycks vara "optional part" nästan helt i den listan, alltså frivilligt tillköp, även för 300-hästarna??]

Har läst i pdf-ägarmanualen för Command Link Plus, för övrigt hämtbar ur sajten jag länkade överst i inlägg #8.
En sak som slår mig blir... borde det inte bli en ljudande alarmsignal ifall trycket sjunker??
[Kan inte se att nåt ljudlarm utlöses, totalt meningslöst med "tidig varning" ifall det förutsätter att man hela tiden glor på instrumentpanelen istället för att navigera båten. I så fall dags att hissa dödskallevarning för meningslöshet i meningen praktisk nytta!!?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...