Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Hennes

Yamaha 4 stroke 100 hp, problem

Rekommendera Poster

Vi har en yamarin 5220 med en Yamaha motor , allt är från 2005.

Båten har gått som en klocka hela sommaren, förra sommaren, ja sen vi köpte den sommaren 2013.

Men nu är motoroljan o'boyfärgad.

Min man säger att den alltid sett ut så. Vilket innebär att vi kört runt med förmodligen vatten i motoroljan i 3 år utan problem. Suck. Vi har bytt oljan årligen och servat och vinterkonserverat den enligt vad som skall göras.

Vi kär den rätt ofta på full Power då jag drar ring och Wake-board bakom mig. I söndags skulle vi plocka upp båten och min man han ut på öppet vatten när den liksom tappade kraft och dog. Blåste en del så tur att den inte gick på grund. Efter några minuter kunde han starta den igen om man pumpade bensin via bränsleblåsan, dock 3-4 knop gick den bara i, men kom hem iaf. Grannen hjälpte oss upp med den från vår strand och vi trodde väl att det var bränslepumpen till dess att vi såg oljan :/.

Den startar som en klocka men i friläge skakar den och låter förkyld, men sen kan man gasa på och då låter den normalt, tills den dör.

Inga varning signaler, men det känns som om det går in i något safety mood?!

När jag ringde båtfirman sa de bara- det låter dyrt. Vi bytte olja när vi kom hem och körde igenom den igen, men oljan bli o'boy färgad med en gång.

Nu skall man idag trycktesta motorn. Om en cylinder gått är det ens lönt att laga den? Jag har läst att topp packningen kan det vara eller termostaten, eller zinkanoderna.

 

Jag behöver lite tips, oerfaren båtfru som jag är vill jag inte heller att man kan säga hejvilt till mig vad det är och jag nickar och ser dum ut och betalar.

Den har ju som sagt gått och låtit bra fram till nu, med förmodligen en del vatten i motoroljan. Kan motorn skurit?

Och vad är dyrt i motorsammanhang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att dra för stora växlar när något sådant här händer.

 

Oljan kan bli något oboyfärgad av kondens om man ofta kör korta körningar, framför allt när det är kallt. Det är inte helt ovanligt. Däremot är det ett dåligt tecken att den nya oljan blir färgad snabbt. Ta gärna en bild och lägg in här, så vi kan bedöma hur det ser ut.

 

Ta också loss tändstiften och se hur de ser ut. Alla ska se likadana ut och vara brukaktiga.

 

Att motorn startar om man pumpar på blåsan tyder som er granne var inne på, bränslebrist. Fortsätter den att gå bra om man inte slutar pumpa?

 

Det troliga vid vattenintrång är topplockspackningen, men det finns många felkällor. Att byta den är en dyr reparation. Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på minst 10000kr. Det bör du dock kunna få en uppskattat kostnad på hos exvis yamahacenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nog topplockets packning som gått,om du inte kan skruva själv så blir det dyrt,inte så lätt att meka med dagens nya utombordare,fyrtakt med kamaxlar o ventiler mm,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är Yamaha F80/100 en i grunden mycket bra och välkonstruerad motor som funnits med i sortimentet drygt 15 år. En radfyra på 1600 cc med 4 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Den tåler normalt att gå på full effekt lååååånga perioder.
Från början hade den förgasare men tror den fick bränsleinsprutning runt 2005. Om din motor är från 2005 så borde den av insprutningstyp.

Symptombilden som du beskriver är ju ganska komplex, med dels oren gång och kraftlöshet, dels att motoroljan tycks förorenas av nåt.

Vet ej exakt vad som avsågs med att trycktesta motorn....Men ett klassiskt kompressionsprov av samtliga 4 cylindrar bör man börja med. Inte svårt att göra då man kommer åt fint om båten står på trailer. Dock måste man vara två personer.
Om motorn hade olja och kylvatten så är det nog väldigt ovanligt och olyckligt att nåt skulle ha hänt med kolvar/cylindrar.....men nånstanns så kommer ju oljan i kontakt med vatten.....

 

Underligt med att den inte går utan att man pumpar på blåsan......om det är en insprutningsmotor så måste ju trycket upp betydligt över vad man kan åstadkomma med detta.

På förgasarmodellen sitter det två parallella bränslepumpar som tar upp trycket till 0,2-0,3 bar på inloppet till förgasarna. Motorn klarar att gå  med bara en pump i funktion.

Så börja med att ta ett kompressionsprov, kolla om motorn är en insprutningsmotor och återkom med denna informationen här...så får vi se..


Dyrt i detta sammanhanget ja....det är väl när räkningen går upp över 10-15 tusen kronor....Är det kolvar, vevaxel, topplock och motorblock inblandade så gör det lätt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det?
Vore bra om du uppdaterade lite med om problemet är löst...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...