Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Timk

Hjälp med identifiera liten skruttig motorbåt med trimaran liknande skrov?

Rekommendera Poster

Skaffat mig en gammal skruttig motorbåt med annourlunda skrov. Någon som vet vad det är för märke/bygge ser ut att vara trimaran liknande fast ändå inte? några säger att det är en ombyggd selco... men jag vet inte..
Ligger väldigt lågt i vattnet tycker jag.

post-107304-0-33680500-1470207239_thumb.jpg
post-107304-0-77639200-1470207608_thumb.jpg
post-107304-0-73355600-1470207358_thumb.jpgpost-107304-0-57534600-1470207400_thumb.jpgpost-107304-0-03400900-1470207138_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar de med "tre" skrov vara väldigt stadiga i vattnet. Jag tänkte först på Selco's Trifoil men blev osäker då jag såg aktern. Skriv gärna mått som bredd och längd så kanske det blir lättare för någon på forumet att identifiera båten. 

Selco har oftast två mjuka rundade "hörn" i fören istället för en svängd reling. Det ser inte ut att ha dessa "hörn" på din bild så jag tror inte det är en Selco.

Det kan vara en båt som tillverkats av företaget Trifoil i Norge men många av norska båtarna påminner mycket om varandra

Text från:
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Sok-i-samlingarna/Biblioteket/Bibliotekarien-tipsar/Februari-20123/

"Här är några av tillverkarna från södra Norge: Herwa, Draco, Skibsplast, Selco, LP (Lista Plast), Ancas, With, Trifoil, Fjord Plast, Windy, Nordkapp mfl."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrovtypen kallas för "katedralskrov" på grund av olika parallella "takåsar" som är vanligt på katedraler... Nåväl...

I alla fall så sammantaget blir den totala bottenyten i fören rätt stor, det ger, som redan nämnts, stabilitet och kursstabilitet, men dessa båtar blir stötiga i gropig sjö, lämpar sig bäst för lugna vatten inomskärs eller i insjöar. Dom går bra, planar lätt och är lastdryga.

Jag hade en Lohi en gång, en styrpulpetbåt, med likadan bottenkonstruktion, detta är nog ingen Lohi du köpt, jag vet att Flipper hade sådana bottnar för längesedan också, men den båt har inga andra kännetecken som är gemensamma med flipprar.

Du får väl söka vidare med sökordet "katedralskrov" så kanske du får napp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för era svar! jag får forska vidare;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...