Dragos 0 Postad 2 Augusti , 2016 (redigerade) Har du registrerat dig för nyhetsbrev från Sea & Sea? Man förstår att konkurrensen måste vara hård där ute. Nu har de sedan en tid kommit "erbjudanden" från företaget om ditten och datten i stort sett varje dag. Tidigare fick man något då och då, vid mässor etc. Vad tycker ni om det? Konsumentinformation eller spam? För min del tycker jag det känns så där kul. Gillar att läsa om båtprylar, men vill välja själva om när och vad. Att få något nyhetsbrev i månaden kan ju vara bra men... Redigerad 2 Augusti , 2016 av Dragos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Augusti , 2016 Seasea tycks gå på offensiven, jo jag får mail också, är med i någon slags kundklubb, hade hoppats på att få vinna en flytväst. Praktiskt Båtägande låg i brevlådan idag och det var även en bilaga från Seasea inplastad tillsammans med tidningen. Kan det vara så att branchen är tuff just nu? Här i Göteborg har vi Sesea, Hjertman och Erlandssons, sedan då Biltema, som man inte kan bortse ifrån. Ja jäklar idet ända sedan Noa utrustade Arken, har vi ju några olika, oftast mindre, Watskibutiker också. Kanske marknaden blir överetablerad, det är väl bara familjeägda pizzerior som klarar av den konkurensen, men undrar hur båttillbehörsfirmorna klarar av konkurensen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Augusti , 2016 Troligen kommer någon av de större att gå omkull innan nästa säsong startar. Min gissning är Watski eller Seasea. Det baserat på antalet kunder i respektive butiker då jag har besökt dessa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Augusti , 2016 Jag tycker iofs att det är rätt folktomt, öken, i de andra butikerna också. Men inte hos Biltema, men där kan man ju köpa bildelar, kastruller, leksaker till barn och hund, cyklar och byggrejer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 2 Augusti , 2016 Om nyhetsbrev och liknande kommer för ofta brukar jag avregistrera mig, har aldrig varit några problem hittills. Intressant ang. KK för någon båttillbehörsfirma. Blir spännande att se om zet blir så och vilken det i sådana fall blir. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Augusti , 2016 Om nyhetsbrev och liknande kommer för ofta brukar jag avregistrera mig, har aldrig varit några problem hittills. Intressant ang. KK för någon båttillbehörsfirma. Blir spännande att se om zet blir så och vilken det i sådana fall blir. Mackey Hoppas du på en stor utförsäljning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 3 Augusti , 2016 Inte konkurs, men kanske konsolidering i branschen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2016 Jag tycker iofs att det är rätt folktomt, öken, i de andra butikerna också. Men inte hos Biltema, men där kan man ju köpa bildelar, kastruller, leksaker till barn och hund, cyklar och byggrejer.... SeaSea har ju öppnat en butik på Smögen. Först i en lokal med ingång från gatan hos Smögenvarvet. Sen tog de över en butikslokal hos Smögen Marins lokaler, där Smögen Marin själv drev en tillbehörsaffär i en mellanperiod. Handlar det mesta hos Nordens Skeppshandel, som SeaSea´s tidigare lokal på Smögen i det närmaste låg granne med. Norden har inte så mycket specifika segelbåtsgrejer, och man vill ju ha det man behöver direkt, så några besök har det blivit där långt ute på Kleven - långt från all ära och redbarhet. Undra hur många besök affären får dagligen, när alla badgäster åkt hem och höststormarna börjar dra in över västkusten. Hundra ur man tänkte när man flyttade butiken från de mer centrala delarna av ön till en ödslig holme med en massa badgästelägenheter. Var det för att bli av med en konkurent!? Annars är det väl bra att få några mail varje dag, så man ser att mailen fungerar - i regel brukar de gå i papperskorgen utan att jag ens tittat på dem. Det har nästan blivit en daglig rutin att slänga ett antal oöppnade mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Augusti , 2016 Tja, man kanske tänkte ungefär så här: -Vi kan lika gärna placera butiken i billigare lokaler ute på Kleven, då vår kundkrets ändå kommer till ut då de skall köpa sig en ny länspump, 90 cm flagga och hållare till frälsarkrans, kanske de köper propelleraxelfett och AAA-batterier samt några syrafasta skruv samtidigt, när dom ändå är här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2016 Tror du att lokalerna hos Smögen Marin är billigare än lokalen hos Smögenvarvet. Jag tvivlar nog på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 3 Augusti , 2016 (redigerade) SeaSea ökar i omsättning ca 10-15% för varje år de senaste. Watski har ganska låg vinst de 3 senaste åren men ligger i omsättning strax under SeaSea. Redigerad 3 Augusti , 2016 av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Augusti , 2016 Då kanske det är Watski som är på fallrepet? Jag är väldigt dålig på företagsekonomi och sånt men jag har den uppfattningen att det är enskillda ägare till Watskibutikerna, inte sällan någon slags kombinationsbutik, exempelvis Järnbröderna på Hisingen som från början var en traditionell järnaffär, ja en Järnia faktiskt, men som nu också säljer delar av Watskis sortiment. Sedan Sjösport, Allegatan, Järntorget, förefaller vara en marin klädbutik med ganska mycket Watskipeylar... Men Seasea skiljer på "Megastore" och "Partnerstore" där det senare kanske är samma idé? Heter det outsourcing? Nej jag har ingen koll, som synes, på vad lokalhyrorna är på Smögen och tillhörande öar. Och mina arketektiska sinnen var inte påslagna direkt, liksom ingen snygg byggnad att fästa ögonen på, som mittemot på själva Smögenön, detta var en standard plåtklädd industrihall, typ 1A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 Augusti , 2016 Med lägre vinstmarginal och färre kunder innanför dörrarna är det ofta inte långt till slutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser