Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
sillstryparen

Bra nybörjarbåt för barnfamilj?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är sugen på att prova en eller flera säsonger med motorbåt.

 

Vi är 4 pers i familjen, två vuxna och två barn på 6 & 8 år.

 

Jag tänker en kabinbåt där man kan göra en eller flera övernattningar samt göra ett par dagsetapper.

 

Frågor:

1. Är det någon större skillnad på båtar och motorer med avseende på bränsleekonomi etc.?

 

2. Har läst att exempelvis uttern 535 HT är bra... någon som håller med eller har andra tips.

Alla tips tas tacksamt emot av en landkrabba :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte för liten båt om ni räknar med att vara ute några dagar. 21 fot storleken är lagom för 2+2 personer. En 21 fotare fungerar både för endagsutflykter till några dagars övernattningar.

 

Allt är naturligtvis beroende av tillgänglig budget och var man ska hålla till med båten.

 

Något som den kvinnliga delen brukar uppskatta är att det finns toa ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om Jeanneau Merry Fisher 755 men det beror helt på budget vilka tips som kan ges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motfråga:

Har du en båtplats?

Vet ju inte hur det är hos dig, ja inte ens var du bor... Men runt storstäderna kan det vara flera års väntetid på kommunal båtplats, privat, eller i båtklubb kan vara lättare, men ändå med väntetid.

 

En HT båt som är 535 är väl ett bra insteg i båtvärlden, men som Gelis skrivit är den för liten för din familj, det är ju kanske så att det är lätt att tröttna i en sådan liten båt.

Toa har nämnts, bra "byssa" eller pentry där man någorlunda kan laga bra mat och diska är värdefullt. Man skall kunna sitta bekvämt och äta också, även om det ösregnar. Dessutom skall man kunna sova gott och inte alltför trångt. Barn har ju en förmåga att växa snabbt...

 

Det första familjebpten jag hade var en Monark 670, en båt som var före sin tid, kallades för "salongsbåt" Googla på Monark 670!

Sedan finns der olika Flipprar som är trevliga, och bovänliga.

Du har ju Albin 25, jag skulle kanske inte ge mig på en sådan, men många unga familjer tillbringar semestern i sådana, en klassiker, välbyggd, billig att äga, långsam och litet för rund i botten, men trevlig ändå.

 

Men mellan 21 och 26 fot 6,20 till 8,5 m finns det ju massvis med familjebåtar, de flesta rätt så trevliga, och det är köparens marknad nu!

Märkesbåtar, svenska och nordiska kvalitetsbåtar är iallmänhet dyrare, än relativt okända eller sådana byggda i små serier.

 

Ja det är en stor skillnad på bränsleförbrukning i olka båtar, generellt så är ju snabbare båtar törstigare, medan långsamma är mer ekonomiska, vilket ju inte är förvånansvärt. Båtar med dieselmotorer är ofta litet dyrare, men ger bättre bränsleekonomi, å andra sidan så skiljer ju inte literpriset inte så många ören, men dieseln innehåller mer energi per liter, och är framförallt inte lika brandfarlig som bensinångor kan vara i ett motorrum på en båt.

 

Du kommer säkert att få förslag på amerikanska båtar, men inte av mig... Klart man kan ha tur med sådana, men efter att ha läst på detta forum i något år så tycks det vara genomgående problem med trötta V8:or. Men det är mina åsikter. Det tycks vara så att dom är billiga i inköp men det blir dyrt med reparationer, och irriterande när man inte kan använda båten, ja om man då har otur. Här i Bohuslän kallades en av de värsta amerikanska båtarna för "AIDS-båt" eller "HIV-båt" lätt att få tag i, men omöjlig att bli av med.... Och återigen, mina subjektiva åsikter, så slipper andra påpeka det.

Jag har ju sett bilder och lversiktsritningar på amerikanare som ser välplanerade ut och som kan funka bra som bobåt.

 

Å andra sidan så kräver äldre båtar mer uppmärksamhet och kostander i underhåll än var senare årsmodeller gör.

Tänk på det när det gäller motorbåtar, oavsett pris, är att motorns värde är ungefär 50% av priset.

Många äldre båtar har nyare motorer, det är nu en klar fördel.

 

Ja det finns olika båttyper, olika typer av skärgårdar, olika önskemål från familjemedlemmar/ besättningsmedlammar.

Kolla runt på Blocket, selektera sökningen med båtlängd och din budget, kolla vad som finns, promenera ut på bryggor och se vad som finns, tag kontakt även IRL med båtägare och inhämta erfarenheter. Sedan kan man ju besöka "begagnade båthandlare" också.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana rekommendation av HT båtar strax över 5m är Örnvik 530/535.

Men av era behov så låter det nästan som ni skulle satsa på en något större båt?

Ungefär hur mycket hade ni tänkt lägga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är sugen på att prova en eller flera säsonger med motorbåt.

 

Vi är 4 pers i familjen, två vuxna och två barn på 6 & 8 år.

 

Jag tänker en kabinbåt där man kan göra en eller flera övernattningar samt göra ett par dagsetapper.

 

Frågor:

1. Är det någon större skillnad på båtar och motorer med avseende på bränsleekonomi etc.?

 

2. Har läst att exempelvis uttern 535 HT är bra... någon som håller med eller har andra tips.

Alla tips tas tacksamt emot av en landkrabba :-)

 

Glömde naturligtvis budgeten.

 

ca 50-70.000:-

Men är givetvis medveten om att man får vad man betalar för så kom gärna med synpunkter över denna nivå :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller på med en båt i samma stil https://www.blocket.se/stockholm/Windy_24hc_1978_68049426.htm?ca=11&w=3

Kolla in Windy 22-24 DC/HC riktigt fina Norska kvalitetsbåter, en nackdel med DCn är att solbedden tar ganska mycket av utrymmet i sittbrunnen.

En riktig klassiker som spelar i samma liga som Coroneten tycker jag.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en Corall 23 i Göteborg där väldigt mycket är bytt eller renoverat.

https://www.blocket.se/goteborg/Corall_23__Penta_V8_utbytt_2013_68268140.htm?ca=11&w=3

 

Här är en likadan i Gävle, med trailer.

https://www.blocket.se/gavleborg/Corall_23_67747376.htm?ca=11&w=3

 

En annorlunda båt, Mariholm Cardinal i Bromma.

Ser ju ut att vara väldigt rymlig, men kanske för stor?

I alla fall inte så dyr.

https://www.blocket.se/stockholm/Marieholm_Cardinal_1972_67871982.htm?ca=11&w=3

 

En Uttern 690 i Söderhamn, renoverad motor.

https://www.blocket.se/gavleborg/Uttern_690_67097915.htm?ca=11&w=3

 

En Flipper är ju ofta ett säkert köp.

Här är en 620, med 90Hk utombordare i Täby/Järfälla.

https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_620___1984_Evinrude_90_Hk___1990_67290649.htm?ca=11&w=3

Fördelen med gamla utomborare är ju att det är lättare att byta motor, om man nu vill, eller tvingas till det än i en båt med inombordare, dessutom mer plats inne i båten, då där inte finns nån motor som fyller utrymmet under durken.

 

Och då en Monark 670 i Ronneby för 55.000kr

https://www.blocket.se/blekinge/Monark_670_Salong_68260865.htm?ca=11&w=3

Det var nog så att denna båt ansågs omodern och "konstig" när den introducerades på marknaden. Men nu finns det flera andra nya båttyper som i mångt och mycket påminner om denna. Tiden har liksom kommit ikapp.

Det är väl ingen skönhet, och ingen räserbåt, men en väldigt praktisk och sjösäker båt. Pelle P. ritade den, och han var ju specialist på att ta tillvara alla utrymmen. Och som sagt, jag köpte en sådan när mina barn var i dina barns nuvarande ålder, ungefär.

 

Här är en likadan, men i den klassiska bruna dekoren, dyrare, men med fler bilder så att du kan se hur den verkligen ser ut inuti.

https://www.blocket.se/stockholm/Monark_670_vp_v6_230_hk_67913757.htm?ca=11&w=3

 

9254461894.jpg

 

I denna har man klämt in en större motor, god för 30 knop.

Köra kan bli dyrt, titta är gratis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy och Coronet är klassiskt snygga båtar med hyfsad komfort rycker jag, men det finns ju många fina båtar.

 

Lånade en Windy som i annonsen - diesel. Den marchade 22 knop och drog 1,2 liter per distansminut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy och Coronet är klassiskt snygga båtar med hyfsad komfort rycker jag, men det finns ju många fina båtar.

 

Lånade en Windy som i annonsen - diesel. Den marchade 22 knop och drog 1,2 liter per distansminut.

 

Mackey

 

Stort tack för ert engagemang.

 

Flera av båtarna har Penta B20, om man ser till tillförlitlighet och bränsleekonomi...

-Vad skiljer det mellan B20 och B21/23 med avseende på både motor och tillhörande drev. ?

Antar att det skedde en viss utveckling?

 

Diesel kostar ju såklart med (både i inköp och reparationer).

 

https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_700_Diesel_1984_68259146.htm?ca=15&w=3

 

Mvh Sillstryparen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av Uttern 690?

Söderhamnsbåten verkar vara i bra skick...

Här har du en Corall 23 i Göteborg där väldigt mycket är bytt eller renoverat.

https://www.blocket.se/goteborg/Corall_23__Penta_V8_utbytt_2013_68268140.htm?ca=11&w=3

 

Här är en likadan i Gävle, med trailer.

https://www.blocket.se/gavleborg/Corall_23_67747376.htm?ca=11&w=3

 

En annorlunda båt, Mariholm Cardinal i Bromma.

Ser ju ut att vara väldigt rymlig, men kanske för stor?

I alla fall inte så dyr.

https://www.blocket.se/stockholm/Marieholm_Cardinal_1972_67871982.htm?ca=11&w=3

 

En Uttern 690 i Söderhamn, renoverad motor.

https://www.blocket.se/gavleborg/Uttern_690_67097915.htm?ca=11&w=3

 

En Flipper är ju ofta ett säkert köp.

Här är en 620, med 90Hk utombordare i Täby/Järfälla.

https://www.blocket.se/stockholm/Flipper_620___1984_Evinrude_90_Hk___1990_67290649.htm?ca=11&w=3

Fördelen med gamla utomborare är ju att det är lättare att byta motor, om man nu vill, eller tvingas till det än i en båt med inombordare, dessutom mer plats inne i båten, då där inte finns nån motor som fyller utrymmet under durken.

 

Och då en Monark 670 i Ronneby för 55.000kr

https://www.blocket.se/blekinge/Monark_670_Salong_68260865.htm?ca=11&w=3

Det var nog så att denna båt ansågs omodern och "konstig" när den introducerades på marknaden. Men nu finns det flera andra nya båttyper som i mångt och mycket påminner om denna. Tiden har liksom kommit ikapp.

Det är väl ingen skönhet, och ingen räserbåt, men en väldigt praktisk och sjösäker båt. Pelle P. ritade den, och han var ju specialist på att ta tillvara alla utrymmen. Och som sagt, jag köpte en sådan när mina barn var i dina barns nuvarande ålder, ungefär.

 

Här är en likadan, men i den klassiska bruna dekoren, dyrare, men med fler bilder så att du kan se hur den verkligen ser ut inuti.

https://www.blocket.se/stockholm/Monark_670_vp_v6_230_hk_67913757.htm?ca=11&w=3

 

9254461894.jpg

 

I denna har man klämt in en större motor, god för 30 knop.

Köra kan bli dyrt, titta är gratis...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 690 är ingen dålig båt, men att ligga i 13 knop kan inte vara den mest bränsleekonomiska farten.

Visserligen är den halvplanande men ändå

 

Båten bör göra runt 23-25 knop på topp, så 18 låter lite lågt.

 

Sedan så står det inte vad det är för drev.

 

Men ett bra val som första båt helt klart. Framför allt när ni har barn som då får en egen kuppe. Brukar uppskattas.

 

Går säkert att göra lite mer på priset vid snabb affär.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EKO3FV1XW_g

 

https://www.youtube.com/watch?v=4YFUwiprjqM

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det finns ett starkt skäl till utöver bränsleekonomin att välja diesel och det är brandsäkerheten. Åker själv bensinare idag men är alltid små nojjig när man ska tanka att det ska hända "något"...

Därför slänger jag in två diesel förslag, ett planande och en i departement fart.

 

https://www.blocket.se/uppsala/Nimbus_26_68112854.htm?ca=11&w=3

 

https://www.blocket.se/vasternorrland/Windy_24_DC_turbodiesel_68252150.htm?ca=11&w=3

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det finns ett starkt skäl till utöver bränsleekonomin att välja diesel och det är brandsäkerheten. Åker själv bensinare idag men är alltid små nojjig när man ska tanka att det ska hända "något"...

Därför slänger jag in två diesel förslag, ett planande och en i departement fart.

 

https://www.blocket.se/uppsala/Nimbus_26_68112854.htm?ca=11&w=3

 

https://www.blocket.se/vasternorrland/Windy_24_DC_turbodiesel_68252150.htm?ca=11&w=3

 

Bra inlägg :-)

 

Jag har även hittat Uttern 630 och 6300 samt Flipper 700.

 

När jag läser underhållskostnaderna för inombordare så blir jag som nybörjare lite lätt oroad eftersom det verkar kosta skjortan att reparera dem.

 

Uttern 630/6300 är förvisso lite mindre men har ändå både toa och kök.

 

Är det någon har har erfarenhet av Flipper 700 och Uttern 630/6300?

 

Mvh Sillstryparen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker det finns ett starkt skäl till utöver bränsleekonomin att välja diesel och det är brandsäkerheten. Åker själv bensinare idag men är alltid små nojjig när man ska tanka att det ska hända "något"...

Därför slänger jag in två diesel förslag, ett planande och en i departement fart.

 

https://www.blocket.se/uppsala/Nimbus_26_68112854.htm?ca=11&w=3

 

https://www.blocket.se/vasternorrland/Windy_24_DC_turbodiesel_68252150.htm?ca=11&w=3

 

Bra inlägg :-)

 

Jag har även hittat Uttern 630 och 6300 samt Flipper 700.

 

När jag läser underhållskostnaderna för inombordare så blir jag som nybörjare lite lätt oroad eftersom det verkar kosta skjortan att reparera dem.

 

Uttern 630/6300 är förvisso lite mindre men har ändå både toa och kök.

 

Är det någon har har erfarenhet av Flipper 700 och Uttern 630/6300?

 

Mvh Sillstryparen

 

Vi har tidigare haft både Flipper 620 och 700. Jag kan verkligen rekommendera Flipper 700 eftersom den känns mycket rymligare än en 620. Om ni har två små barn är det en lämplig båt för er om ni vill vara ute några nätter. Två kan sova fram i v-kojen och två tvärs längst bak i båten. Matplatsen bak är rymlig eftersom den är gjord som en L-soffa. Flipper 700 har relativt platt botten och går därför snålt för sin storlek. Den har nästan ingen planingströskel. Nackdelen är att den går stötigt i grov sjö, men med trimplan kan du trycka ner fören och dra ner på farten lite grann så att den ändå går hyfsat behagligt. Det finns ett litet toautrymme där barn och andra som har smidigheten kvar kan klämma in sig.  

 

Försök undvika den minsta motorn med 130 hk bensin eftersom den blir väl svag. Flipper brukar vara hyfsat lättsålda eftersom den är en av Sveriges mest sålda familjebåtar och har ett välkänt varumärke.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...