AndyTheBest 7 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Många av alla trevliga kanalåkare som man träffade på kanske finns här. Anmäl er, det skulle kunna vara kul att träffas på forumet, vi kanske sågs. Redigerad 1 Augusti , 2016 av AndyTheBest Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sidpiraya 1 Postad 2 Augusti , 2016 Många av alla trevliga kanalåkare som man träffade på kanske finns här. Anmäl er, det skulle kunna vara kul att träffas på forumet, vi kanske sågs. Vet inte om vi sågs men åkte kanalen under den tiden från Mem - Göteborg. Vad för båt åkte ni? Själv puttrade jag fram med en Libris en Hallberg Rassy Monsun 31. /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 2 Augusti , 2016 Jag var på kanalen mellan Sjötorp och Karlsborg + Vadstena 25/6 -> 12/7. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 2 Augusti , 2016 Många av alla trevliga kanalåkare som man träffade på kanske finns här. Anmäl er, det skulle kunna vara kul att träffas på forumet, vi kanske sågs. Vet inte om vi sågs men åkte kanalen under den tiden från Mem - Göteborg. Vad för båt åkte ni? Själv puttrade jag fram med en Libris en Hallberg Rassy Monsun 31. /Michael Ursäkta mig min otydlighet, vi har en båt vi också. En Bayliner 3055 med mörkblått kapell. Vi åkte från Karlstad Sjötorp Mem Sjötorp och upp till Karlstad igen. Med vänlig hälsning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmax 1 Postad 3 September , 2016 Aldrig åkt men funderar på att åka hela vägen från GBG och tillbaka nästa år. Är det värt pengarna? Är det nåt speciellt man ska tänka på? Nåt ställe som är värt att stanna lite längre på, kanske i vänern eller vättern? Vi kommer att ha gott om tid på oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 September , 2016 (redigerade) Aldrig åkt men funderar på att åka hela vägen från GBG och tillbaka nästa år. Är det värt pengarna? Är det nåt speciellt man ska tänka på? Nåt ställe som är värt att stanna lite längre på, kanske i vänern eller vättern? Vi kommer att ha gott om tid på oss. Nu är jag seglare, som gått 3/4 av kanalen med skuta och västgötadelen med en segelbåt, så peronligen är Göta Kanal inget jag längtar efter, Har man aldrig gått kanalen kan det ju absolut vara en upplevelse. Sen finns det hur mycket som helst att se. Förberedelse under vintern, med att "läsa på" om olika saker längs och runt färdvägen kan ju va lika mycket upplevelse som själva resan. Bara i Vänern finns ju hur mycket som helst, som räcker till minst ett par sommarsemestrar. Var själv i Vänern 4 veckor för ett par år sen och hann bara skumma över norra delen av sjön. Blev visserligen inlåst av Banverket i Glafsfjorden, i en vecka, men det spelade inte så stor roll. Skulle jag gå Göta Kanal, skulle jag nog skynda mig över Vänern. Dit når du ju på en dagsresa från Göteborg. Jag skulle lägga krutet på det som ligger längre bort. Om jag inte har helt fel, ingår i priset för kanalen, att du får ligga i 5 dygn i varje av kanalens gästhamn. I princip skulle det ju kunna innebära att man kan lägga båten en arbetsvecka och åka hem och jobba, för att fortsätta nästa helg. Hade en sån fundering en gång, men den turen blev aldrig av. I Vättern har du ju Karlsborg - om du är intresserad av Krigshistoria Visingsö - om du är intresserad av natur och astronomi Gränna om du är godissugen och mycket mer Hästholmen - med Tanke på John Bauer och hans trafiska död Vadstena - Heliga Birgitta mm Ön Fjuk - med tanke på en numera riven Hejdenstammsfyr, Fyrvaktarbostaden är flyttad till Vadstena och historien om enslingen på Fjuk är inte att förakta. Upp mot Askersund finns det ju en lite skärgård Motala - där Göta kanals Östgötadel börjar, har ju sin rundradiohistoria. Nu är det väl bara vi som tillhör "Jätteproppen Orvar" som mins det klassiska anropet i radio;"Stockholm - Motala" Det fanns väl nått som hette, "Motala mekaniska verkstad" Det finns mycket intressant längs vägen. Skulle jag få för mig att trotts allt gå kanalen, skulle jag gått snabbt över Vänern, kanalen en väg och hem runt kusten. När du kommer ut vid Men har du ju Gryt, St Anna och skärgården ner åt Västervik inom räckhåll, Fantastiska skärgårdar Kalmarsund med hamnar på Öland och på Smålandskusten. Efter lite öppet hav kan du smita in i Blekinges skärgård mellan Tornhamns Udde och Långören. Sen har du Hanö. Därefter är det ju en ganska tråkig sträcka runt Skåne,men Kåseberga och Ale Stenar är ju ett måste. I Öresund är ju cykling på Ven ett måste och en fortsättning av lita av det du sett på Visingsö - i Thyko Brahes fotspår, Detta besök kan du ju skippa om du får ont om tid och Kullen och Hallands Väderö kan du ju ta en annan gång. Första gången jag var på Hallands Väderö, blev jag liggandes där en hel vecka, så en liten varning är på plats. Lycka till med planera det ock resan, och kom ihåg att planering är halva nöjet. Redigerad 3 September , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2016 Nu tycker jag Thallatha avfärdar Vänern lite väl snabbt i en annars utmärkt beskrivning. Från Sjötorp, runda Djurö (gå helst via Mariestadsfjärden), Ner mot Läckö och gå igenom Ekens Skärgård. Tro inte när de säger att Vänern har 22000 öar, det är visst bara hälften. Det är faktiskt Europas tredje största insjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 September , 2016 Nu tycker jag Thallatha avfärdar Vänern lite väl snabbt i en annars utmärkt beskrivning. Från Sjötorp, runda Djurö (gå helst via Mariestadsfjärden), Ner mot Läckö och gå igenom Ekens Skärgård. Tro inte när de säger att Vänern har 22000 öar, det är visst bara hälften. Det är faktiskt Europas tredje största insjö. Jag avfärdar inte Vänern alls, Jag skriver att man kan lägga minst ett par somrar på att för att skaffa sig en viss överblick över detta innanhav. Jag gillar aldrig att hasta över allt och inte hinna med något. Vänern ligger så nära Göteborg, att man kör dit på en dag. Personligen skull jag inte gå Göta Kanal om det inte skulle va nåt transportuppdrag som "tvingar" mig. Däremot skulle jag väl kunna tänka mig att till att börja med lägga nån månad på de södra delarna, som jag inte hann med när jag var i Vänern för ett par år sen. Det är bra om man läser det som skrivs innan man fantiserar ihop egna kommentarer, som inte stämmer med verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser