Alsarp 1 Postad 1 Augusti , 2016 Hej! Har en Bayliner 2855 -99 med en 7,4 MPI och Bravo 3X utbytesdrev. Jag är ganska okunnig i motorer! Motorn har 800 timmar. I höstas tog båten in vatten vid styrtappen på skölden med påföljd av att skölden byttes ut till ny (på en marina). När jag skulle starta båten i våras rusade den upp och ner på varvtalet och gick inte att köra men efter 3 veckor fick jag hjälp av Marinan som bytt skölden. Det visade sig att tändningen stod fel!!! Nu har jag åkt 5-10 timmar med båten och efter en tur i onsdags på ca 40 distans så fick jag avslutningsvis 4 fenomen som jag inte ser något direkt samband med. 1) Vattenstänk i stora delar av motorbrunnen. Inte mycket men ändå. 2) Oljenivån till drevet var för låg och börja varna. 3) Oljetrycket är lägre än normalt och ligger på tomgång på ca 3 Bar vid kall motor och 1,2 Bar vid varm motor. Vid 3000 rpm och varm motor ca 2,5 Bar. 4) Vid 1500-1600 rph (växel ej ilagd) hörs ett starkt "vibrerande" ljud typ dåligt hjullager men det går inte att känna att motorn vibrerar. När jag lyfter drevet blir ljudet lite starkare men det kanske är normal. Naturligtvis har inte allt ett samband men är det någon som har en idé vad som sker och kan något ha samband med byte av sköld? Det finns ju lite grejer typ lager och knutkors som kan "bråka. Mycket tacksam för svar och idéer på vad det kan tänkas vara för spöke jag fått in i båten! /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 3 Augusti , 2016 Har nu varit ute och testat olika tips och jag lutar allt mer åt att det är knutkorset vid drevet som gått hem. Skölden är ny och jag tycker att knutkorset borde kollats av Marinan vid bytet men kanske är det så att knuten "går direkt" utan varningar så som glapp etc. Hur som helst ökar ljudet vid rattutslag och låter som mest vid fullt rattutslag. Om det nu är knuten, kan då detta bero på fel/bristfällig montering? /p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser