Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Pezlin

Motor stannade vid full gas

Rekommendera Poster

Hej! Idag var vi ute och åkte en sväng. Bränslemätaren visade nivå tre (nivå 8 eller 10 är full tank) när vi körde i fem knop. När jag ökade till full gas gick nivån ner till blinkande etta, dvs nästan tomt. Jag tänkte att det berodde på att båten inte gick upp riktigt i plan då vi var ganska tungt lastade och nivåmätaren (en wema) sitter ganska långt fram i bränsletanken. Plötsligt stannade motorn ganska tvärt. Efter någon minut/minuter gick den att starta igen. Körde då långsamt mot hamn och åter visade bränslemätaren nivå två. Vad tror ni orsakade stoppet? Kan det vara att bränslepumpen inte får tag i bränsle? Är det en slang som går från bränslepumpen ner i tanken? Borde inte den slangen i så fall nå allra längst ner och bak i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare? Utombordare? Diesel? Bensin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utombordare Yamaha f150 4-takts från 2012. Inte haft den så länge men inte haft några problem tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Bränslemätaren visade nivå tre (nivå 8 eller 10 är full tank) när vi körde i fem knop. När jag ökade till full gas gick nivån ner till blinkande etta, dvs nästan tomt. Jag tänkte att det berodde på att båten inte gick upp riktigt i plan då vi var ganska tungt lastade.

Vid färd i horisontalt kommer det nog fungera bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag tror också att nivåmätaren visar mer korrekt när båten är plan. Min fråga var mer primärt kring idéer kring varför motorn stannade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stigarröret i tanken kanske sitter mer centralt plasserat i tanken, går då båten med fören i vädret ör det inget bränsle vid röret, utan allt är vid bakgaveln på tanken.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplingen från bränslepumpen till tanken går ner alldeles intill nivåmätaren så det kan nog vara ett korrekt antagande. Jag tänkte att det var en mjuk slang inne i tanken men det kanske är ett rör som bara går rätt ner i tanken. Är ju lite synd att man inte kan nyttja allt bränsle om inte båten ligger helt plant i vattnet. Kanske går att byta ut röret så att det kommer längre bak i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...