Frippe 0 Postad 1 Augusti , 2016 Jag har helt plötsligt ganska mycket röd olja under min VP 8.1GXI. Nån som vet vad det kan vara och var jag ska börja felsöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2016 Normalt är det bara att-olja som är röd. Kolla nivåerna för powertrim och servostyrningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 1 Augusti , 2016 Hydraulvätska kan vara röd, liksom kylarvätska. Känns den oljig eller vattnig? Det finns förvisso röd motorolja också, men jag har bara sett det i mc-oljor. Vad har du för olja i drev/backslag? Skulle kolla oljestickorna först för att utröna att det kommer från motor/drev/backslag, du ser ju färgen på stickorna menar jag. Kasta ett öga i expansionskärlet för att se vilken färg din kylvätska har. Sen följa hydraulslangarna å se om nån läcker, kanske troligast, men de andra är snabbare att kolla och ska ju kollas till emellanåt ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2016 Såg att jag skrev fel. ATF-olja är röd och brukar användas i hydrauliska applikationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe 0 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Jag tror mig ha hittat varifrån oljan kommer. På bilden syns ett litet rör på vars ände det sitter en slags propp som fästs med en slangklämma. Slangklämman var lös. Har dragit åt den nu och ska kolla imorgon. Någon som vet var röret går från? Redigerad 1 Augusti , 2016 av Frippe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 1 Augusti , 2016 Jag vet inget om din båt eller motor. Men spontant känns det som en lite hemmabyggd avluftning till något hydrauliskt, som trim/tilt. Isf ska du dra åt först när grejorna är igång och pissar ur lite olja/vätska, så du inte fått in luft nu när den läckt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 2 Augusti , 2016 Helt spontant känns det långsökt att det skulle komma "ganska mkt olja" ur den läckande slangkämman. Kablar och urtustning borde vara täckta i olja med då. Svårt att säga från så nära håll, men intressant tråd. Var är det för årsmodell på motorn och sitten "modulen" du tagit bild på monterad på motorn eller bredvid? Röd olja i en båt är nästan uteslutande hydraulik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Augusti , 2016 Styrservopumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe 0 Postad 2 Augusti , 2016 Många svar lutar åt hydraulik. Jag börjar felsöka där. Tack för hjälpen så här långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 2 Augusti , 2016 Du har förmodligen hittat felet, kolla oljenivån i styrservo pumpen så ser du om det saknas. Pumpen bygger upp ett tryck när motorn går. Vet dock inte vad just det röret har för funktion. Jag hade samma typ av läckage ( också en slangklämma som släppt), dock var de på oljekylaren till styrservooljan bakom motorn. Kan vara värt att kolla där också. Följ slangarna med en vit trasa så ser du fort vart de läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe 0 Postad 3 Augusti , 2016 Du har förmodligen hittat felet, kolla oljenivån i styrservo pumpen så ser du om det saknas. Pumpen bygger upp ett tryck när motorn går. Vet dock inte vad just det röret har för funktion. Jag hade samma typ av läckage ( också en slangklämma som släppt), dock var de på oljekylaren till styrservooljan bakom motorn. Kan vara värt att kolla där också. Följ slangarna med en vit trasa så ser du fort vart de läcker. Röret var anslutet till Styrservotanken som var tom så jag antar att röret är en avtappning av något slag som självurtappat. Jag ska fylla på ny olja sen är förhoppningsvis problemet löst. tack för tipsen, ska kolla alla slangklämmor också! Visst funkar automatlåda olja?, den är röd precis som oljan som rann ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 3 Augusti , 2016 Kolla vilken olja det skall vara enligt boken, ATF dvs automatlådeolja är aggressiv mot packningar mm så den bör bara användas där det är tänkt. Tyvärr fyller många det i allt som är hydrauliskt vilket oftast fungerar bra, men livslängden på prylarna kan kortas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe 0 Postad 3 Augusti , 2016 Ok tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser