Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
joelae

Gast utan seglingserfarenhet i 505?

Rekommendera Poster

Hej!

Bor ett år i amerikanska mellanvästen och passar på att lära mig segla jolle i sjöarna här, framför allt 420 och Laser, men tänkte också ge mig på större båtar som C-Scow och E-Scow. Funderar på att skaffa mig en 505 när jag kommer hem. Går det att segla en sådan med en gast utan tidigare seglingserfarenhet? Någon som vet?

Mvh,

Joel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har lite pejl kan du segla själv... å en hand extra, som vill bidra, är ju bonus.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

självklart går det att segla med en gast utan seglingsefarenhet

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

självklart går det att segla 505 med en gast utan seglingserfarenhet men det krävs att du har lite erfarenhet av att segla en trapetsbåt. Gasten skall ju balansera båten ute i trapetsen och det gäller ibland att vara snabb på att komma in om vinden avtar plötsligt och du som rorsman inte kan skota hem mer. 505 är en väldigt livlig men rolig båt och reagerar på minsta vindpust. Börja att träna i inte allt för lite vind så att gasten kan stå länge och säkert ute på kanten, ev får du balansera båten genom att gå ner i lä om vinden avtar.

Med Vänlig Hälsning

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går gör det. Jag håller med oksailor i stort. Caribic får det att låta enklare än vad jag tror det är. 505 är en rätt potent jolle. Beroende lite på vad ert/ditt mål är tror jag det finns lämpligsre/roligare båtar än just Five.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...