Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gäst Fredrik Johansson

Går min båt för dåligt (jet motor) ?

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik Johansson

Hejsan. Jag köpte för ett tag sedan en -96 Rinker Rocket med en 4 cylindrig 120hk mercruiser i. Båten är Jet driven. Vad jag förbryllas lite över är att båten inte gör mer än 35 knop när jag är själv i den. Är inte detta lite för lågt? Har kollat in andra båtar med upp till 120hk motorer. Både in och utombordare som ger mer knop. uppemot 45 iaf. Är det något fel på min båt? är det fel impeller. Har ngn erfarenhet va denna båt ska göra i knop? Hur gör jag lättast så den går snabbare utan att kosta för mycket? Är mycket tacksam för svar. Mvh Fredrik

post-0-1394234383,7016_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Adam

Impellern kanske är skadad. Din båter väger mer än andra= lägre fart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men båten är ju inte så tung väl? Måste ju kunna göra nåt åt farten. Hörde man kunde byta impeller för å få den gå bättre. Impeller är bytt sa förra ägaren. men dom kanske satte på för liten. får få vingar? Måste få veta om de går att göra nåt åt farten. vill verkligen upp i knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och båten är bara 4m lång. så man tycker ju att de måste vara ngt galet. Skulle uppskatta alla svar jätte mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Adam

Det går väll att se impellern ifall du kollar in i hålet? Den kan ju vara skadad eller för liten det ser du nog Vi har preics köpt en liknande båt som toppar 40 knop och är 4,20 med en 80hk motor Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Adam: Ok. så jag kan se den genom hålet ja. ska kolla imorn då. tar upp båten igen då. Är det ett stort ingrepp att byta den och vad kan de kosta circa om man vill ha en med bra prestanda? Adamsen97: Nej tycker den låter normalt. Inga missljud elr nåt sånt. Vad tänkte du på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Adam och adamsen87 är samma person :-) . Jag är ingen expert jag kunde iallfal se på våran har nte hållt på med båtar mycket alls är i lärningsfasen så jag är ingen expert. Med ljudet var det mest ifall det lät högt alltså ingent somkan vara fel utan bara att jag undrade hur du upplevde ljudet Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha då e jag me :) Måste verkligen få den att gå bättre. kollade in några amerikanska hemsidor å där stod det att den ska göra 40-45 knop. ska försöka byta impellern. Men så va de ju det att hitta ett svenskt företag som kan detta med jet impellrar då. kollade som bara den häromdagen på internet utan resultat. vet du om ngt ställe som kan sånt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPS eller hur mäter du? Kan vara fel på mätaren /Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontollera om motorn går på föreskrivet varvtal. Det ger en bra hintning om du har rätt impeller. På en del jet-aggr går det att justera jetstrålen i höjdled. Är den justerad fel kan båten går för djupt i fören vilket ger ökad våt yta och lägre fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern är säkert märkt vid navet. Har du ingen varvräknare finn det en som man håller mot motorn för att mäta vartalet. Du kanske kan få låna en av någon båtmek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok en Jet båt har generellt mindre effekt än en propeller båt, anledningarna är många, bland annat så beror det på att det är svårt att få rätt vattenflöde genom tunneln, sen så är impellern så mycket mindre, trots att den snurrar fortare får den inte lika mycket effekt som en propeller. Om det nu är så att den går saktare än vad den gjorde när du först fick den, då e nått annat fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Frippe79

Jo det har du rätt i. Men när jag hör folk som har 80hk jet och en båt som är 20cm längre men gör 5 knop mer då blir jag konfundersam. Då måste ju ngt vara fel. Ska kolla om det kan vara impellern nu i helgen. annars vet jag inte va jag kan göra. Sälja å köpa nåt annat. För detta känns inge kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...