Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
pseudonym

Vem kan segla förutan vind?

Rekommendera Poster

En båt som tappar kölen pga en grundstötning i det väder som tycktes råda där&då anser jag vara totalt oduglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölen är tydligt kvar, men bulben kanske har slagits av. Kan det verkligen ha blåst så mycket att det som fanns kvar inte skulle kunna hålla båten upprätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenan är troligen bara en klenare inplastad stålram. Utan 4 ton bly så välter det fort.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi mötte henne i fredags. Galet extrem båt och fruktansvärt att den inte klarade en grundstötning bättre. Oavsett båtens kvalité så är det så skönt att höra att besättningen ändå klarat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt, förresten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölen är tydligt kvar, men bulben kanske har slagits av. Kan det verkligen ha blåst så mycket att det som fanns kvar inte skulle kunna hålla båten upprätt?

 

 

Fenan är troligen bara en klenare inplastad stålram. Utan 4 ton bly så välter det fort.

På Kryss:

"”Det handlar alltid om en avvägning av vad som ska gå sönder i en extrem situation”, skriver Argento i en epost-intervju med På Kryss.

”Om man krockar med exempelvis ett stengrund så bryts antingen delar av skrovet sönder av stötbelastningen så att båten riskerar att sjunka, eller så bryts kölen sönder med följden att båten förr eller senare kapsejsar.”

Lorenzo menar att inbromsningen är av stor betydelse för hur stor risken för personskador är: ”Jag har själv sett en 77-fotare kollidera med ett stengrund söder om Korsika. Tack vare att inbromsningen var långsam skadades ingen ombord. Tänk dig själv att styra en båt som går från tio till noll knop på mindre än en sekund. Båten kanske klarar sig bättre, men besättningen riskerar att skadas desto mer.”

Som konstruktör är det viktigaste, enligt Lorenzo Argento, att maximera en långsam inbromsning och att döma av ögonvittnesskildringarna vid Tistronskäret var förloppet långsamt."

 

 

Från FB, men jag vet inte orginalkällan:

"The keel is composed from two pieces, the bulb and the fin, which are mechanically connected and bolted to the hull. The bulb is made in cast lead of approx. 4.500 kgs and is connected to the steel fin using 17-4PH bolts. The keel fin is a welded construction of high strength steel. The total weight of the keel fin is approx. 1000 kg."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ton köl kvar, plus skrovets form, och den svaga vinden (ser det ut som?), borde inte det innebära att man kan segla någorlunda? Eller ja, uppenbarligen vände sig ju båten, men ändå...?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ton köl kvar, plus skrovets form, och den svaga vinden (ser det ut som?), borde inte det innebära att man kan segla någorlunda? Eller ja, uppenbarligen vände sig ju båten, men ändå...?

Som sagt, uppenbarligen inte. :-)

 

Men säg 80-90 fot mast, vad väger den? 2-300kg? Och några 100 kg segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iofs kan ju kölen ha "fastnat" på grundet och hjälpt till att tippa över båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen större idé att spekulera på orsak och verkan här längre då båten de facto ligger upp och ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nä. Men förhoppningsvis är den vänd och bärgad vid det här laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag utgick från att den bärgades samma dag. Varför låta den ligga i så länge?

 

Nå, den lär väl få tömmas helt på inredning och byggas om från grunden, om den inte skrotas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag utgick från att den bärgades samma dag. Varför låta den ligga i så länge?

 

Nå, den lär väl få tömmas helt på inredning och byggas om från grunden, om den inte skrotas.

Det är nog ett stort företag i sig att samordna lyftverktyg och pråm och folk till detta. Sedan ska ju försäkringsbolaget säga sitt om vem som ska utföra bärgningen, det går inte på en dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...