pseudonym 1 167 Postad 1 Augusti , 2016 Inte dom här iallafall. http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132310 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ojja49 3 Postad 1 Augusti , 2016 En båt som tappar kölen pga en grundstötning i det väder som tycktes råda där&då anser jag vara totalt oduglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 Augusti , 2016 Kölen är tydligt kvar, men bulben kanske har slagits av. Kan det verkligen ha blåst så mycket att det som fanns kvar inte skulle kunna hålla båten upprätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Fenan är troligen bara en klenare inplastad stålram. Utan 4 ton bly så välter det fort. Redigerad 1 Augusti , 2016 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 1 Augusti , 2016 Vi mötte henne i fredags. Galet extrem båt och fruktansvärt att den inte klarade en grundstötning bättre. Oavsett båtens kvalité så är det så skönt att höra att besättningen ändå klarat sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 Augusti , 2016 Vad är det för båt, förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 Augusti , 2016 Brenta 60. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 Augusti , 2016 http://www.blur.se/2016/07/31/brenta-60-minnic-tappade-bulben-efter-grundstotning/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 Augusti , 2016 Kölen är tydligt kvar, men bulben kanske har slagits av. Kan det verkligen ha blåst så mycket att det som fanns kvar inte skulle kunna hålla båten upprätt? Fenan är troligen bara en klenare inplastad stålram. Utan 4 ton bly så välter det fort. På Kryss: "”Det handlar alltid om en avvägning av vad som ska gå sönder i en extrem situation”, skriver Argento i en epost-intervju med På Kryss. ”Om man krockar med exempelvis ett stengrund så bryts antingen delar av skrovet sönder av stötbelastningen så att båten riskerar att sjunka, eller så bryts kölen sönder med följden att båten förr eller senare kapsejsar.” Lorenzo menar att inbromsningen är av stor betydelse för hur stor risken för personskador är: ”Jag har själv sett en 77-fotare kollidera med ett stengrund söder om Korsika. Tack vare att inbromsningen var långsam skadades ingen ombord. Tänk dig själv att styra en båt som går från tio till noll knop på mindre än en sekund. Båten kanske klarar sig bättre, men besättningen riskerar att skadas desto mer.” Som konstruktör är det viktigaste, enligt Lorenzo Argento, att maximera en långsam inbromsning och att döma av ögonvittnesskildringarna vid Tistronskäret var förloppet långsamt." Från FB, men jag vet inte orginalkällan: "The keel is composed from two pieces, the bulb and the fin, which are mechanically connected and bolted to the hull. The bulb is made in cast lead of approx. 4.500 kgs and is connected to the steel fin using 17-4PH bolts. The keel fin is a welded construction of high strength steel. The total weight of the keel fin is approx. 1000 kg." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 Augusti , 2016 Ett ton köl kvar, plus skrovets form, och den svaga vinden (ser det ut som?), borde inte det innebära att man kan segla någorlunda? Eller ja, uppenbarligen vände sig ju båten, men ändå...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 Augusti , 2016 Ett ton köl kvar, plus skrovets form, och den svaga vinden (ser det ut som?), borde inte det innebära att man kan segla någorlunda? Eller ja, uppenbarligen vände sig ju båten, men ändå...? Som sagt, uppenbarligen inte. :-) Men säg 80-90 fot mast, vad väger den? 2-300kg? Och några 100 kg segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 Augusti , 2016 Iofs kan ju kölen ha "fastnat" på grundet och hjälpt till att tippa över båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Augusti , 2016 Ingen större idé att spekulera på orsak och verkan här längre då båten de facto ligger upp och ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 Augusti , 2016 Hehe, nä. Men förhoppningsvis är den vänd och bärgad vid det här laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 5 Augusti , 2016 (redigerade) http://www.blur.se/2016/07/31/brenta-60-minnic-tappade-bulben-efter-grundstotning/#comment-371888 Redigerad 5 Augusti , 2016 av JonasP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 5 Augusti , 2016 Oj, jag utgick från att den bärgades samma dag. Varför låta den ligga i så länge? Nå, den lär väl få tömmas helt på inredning och byggas om från grunden, om den inte skrotas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 Augusti , 2016 Oj, jag utgick från att den bärgades samma dag. Varför låta den ligga i så länge? Nå, den lär väl få tömmas helt på inredning och byggas om från grunden, om den inte skrotas. Det är nog ett stort företag i sig att samordna lyftverktyg och pråm och folk till detta. Sedan ska ju försäkringsbolaget säga sitt om vem som ska utföra bärgningen, det går inte på en dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser