Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
mkillen

Fara eller inte med för mycket olja i motorn?

Rekommendera Poster

Har en Suzuki DF140 (års mod 2005), häromdan började oljelampan blinka vilket är en indikation för att det är dags för service.

 

Då jag inte kollat oljan ännu sedan vi köpte denna båt i våras så passade jag på att göra det. Oljan ser klar o fin ut, men nivån är ca 3-4 cm över max markeringen.

 

Vi har kört rätt många timmar så här och gissar att även förra ägaren(som nu tyvärr gått bort) också har gjort det.

 

Googlat lite, och en del säger FARA och en del menar att det inte alls e så farligt. (mest att man kan tappa lite prestanda)

 

-vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-4cm är väldigt mycket över... För mycket olja är inte bra alls och om detta stämmer har du alldeles för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farligt och farligt. Oljetrycket kan väl bli för högt och därmed få ngn packning att lägga av. Men har du kört så länge utan att ngt har hänt så lär det inte vara ngn fara. Körde vår motorgräsklippare, förvisso bara 12 hk, med för mycket olja. När motorn var varm och gräset högt trycktes olja upp i cylindern med Lytzendimma som följd;-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte att rekomendera för hög oljenivå, kan orsaka att trycket blir för högt i motorn och packningar kan tryckas ur tex..

 

Byt olja och se till att nivån hamnar på maxstrecket, kör sedan och kontrollera att nivån håller sig där.

 

Om nu nivån ökar så späds oljan ut av bensin och då tappar den så småningom sina egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om exvis en packbox på veven börjar läcka är det ju mer eller mindre katastrof, då man behöver lyfta powerhead för att byta.

 

Som jojje är inne på beror ökande oljevolym utan missfärgning generellt på bensinutspädning och man bör då byta oljan för att få bort detta. Körmönstret inverkar på utspädningen och kortare turer där motorn inte hinner bli varm, är en sak som påskyndar. Tar man en längre tur då och då där motorn får gå nån timme på marschvarv dunstar mycket av bensinen bort och problemet minskar. Ofullständig förbränning vid exvis misständningar eller andra fel påskyndar också utspädningen.

 

Skulle oljevolymen öka igen efter bytet bör du nog se över motorn med en ordentlig service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan olja trycket öka med mängden? Ge inte svar om ni inte vet fakta om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som Frippe säjer, volymen eller avsaknaden av volym har inget med oljetrycket att göra!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs att det inte är något oljetryck i oljetråget där det mesta av oljan finns. Oljetrycket skapas av oljepumpen som suger upp oljan i tråget och pumpar ut den i motorn via oljekanalerna. Sedan finns det andra kanaler där oljan rinner tillbaka ner i tråget. Oljetrycket är alltså trycket i någon given oljekanal där oljetrycksgivaren sitter.

 

Lite för mycket olja spelar alltså ingen roll. Om man däremot fyller på så mycket olja att vevaxel och vevstakar ligger i olja så kommer dessa att "piska" in luftbubblor och ev. göra skum av en del av oljan. Om det är för mycket luftbubblor i oljan så kommer oljepumpen inte att klara att hålla oljetrycket uppe eftersom olja med luftbubblor inte kan pumpas lika effektivt. Oljetrycket blir då för lågt.

 

Men för att komplicera det hela så finns det också ett behov att ventilera vevhuset eftersom det alltid smiter förbi lite förbränningsgaser förbi kolvarna. Om dessa gaser vart instängda så skulle trycket i vevhuset öka och packningar skulle börja läcka. Vevhusventilation finns på i princip i alla förbränningsmotorer. Det man ev. kan fundera över är att om man fyller i rejält för mycket olja så minskar luftvolymen i vevhuset och gaserna som smiter ner där får mindre plats och hinner kanske inte ventileras ut via vevhusventilationen tillräckligt snabbt vilket kanske skulle kunna ge ett ökat tryck i vevhuset (men inte öka oljetrycket).

Redigerad av wakesurfer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratar om vevhustrycket. Det som händer i förekommande fall är att vevhusventilationen sätts igen av oljan som pressas ut och då ökar trycket tills något, oftast en packbox ger sig.

 

Samma princip som när folks oljestickor flyger ur hålet på slitna motorer. Kompressionen läcker ned i vevhuset och täpper till/överbelastar vevhusventilationen. Vevhusventilationen är en viktig funktion som nästan alltid fungerar hela motorns livslängd utan minsta skötsel:)

 

På min busbil har jag catchtank på vevhusventilationen för att slippa ras pga koksade insugsventiler(direktinsprutningens baksida) och man hittar en väldig mängd sörja i den vid oljebyte. Det är mycket kondens och även en viss mängd olja som åker ut den vägen. Brukar vara 1-2dl vatten-oljesörja på 1000mil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fara med för hög oljenivå på dieselmotorer är om det trycker ut olja som följer med insugningsluften och medför att motorn rusar okontrollerat. Inte alla motorer har en catchtank. På en bil med manuell låda kan man bromsa ihjäl motorn men på en automat eller båt är det omöjligt. Då får man vara snabb och täppa till insuget för att kväva den.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

summa summarum, -verkar lugnt att köra :-)

 

-har tänkt att lämna in motorn på service mot säsongens slut.

 

Vilken firma rekommenderas? (Stockholm, Sollentuna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vem du lyssnar på:)

 

Jag anser inte att det är lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen för mycket olja är symton på något!

 

Gör en systematisk felsökning!

 

Är det någon som fyllt på för mycket?

 

Späs oljan ut med bränsle?

 

Eller kanske vatten?

 

Är det rätt mätsticka, den kanske är sönder så den går för långt ner?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är varför det är för mycket olja (vatten i botten på tråget)? De flesta motorer brukar vara självjusterande när det gäller oljebvolym, dvs de spottar ut oljan de inte vill ha genom vevhusventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag förvisso bara 2-taktare men det är väl en relativt enkel övning att byta oljan så att nivån blir rätt? Om man nu är orolig för vad som kanske  kan hända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...