Mackey 4 461 Postad 5 Augusti , 2016 Om det är trångt kan man använda rör istället för slang. Kopparrör är inte mycket dyrare men mycket smalare. Rör är ju inte direkt böjliga tyvärr,men funkar bättre ibland. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 5 Augusti , 2016 jokerman.pdf Harru ingen kran mellan pump å tank, så tycker jag du sätter dit det. För övrigt absolut ingen kärnfysik. 4skruvar, ta loss, sätt dit nya. Sen har du jokerventilen.. har för mej det är 2st skruv.. verkligen alla klarar det bytet.. Bra kommentar. fick mig våga kolla en gång till och äntligen hittade jag jokerventilen. Den hade mycket riktigt börjat glappa efter 6 år och en ny införskaffades idag på sea sea. Toa modell RM69. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 5 Augusti , 2016 Även jag hade problem med läckage i Jabskotoan (Twist and lock) i våras. Bytte jokerventil och "bottenventilen" i pumpen. Sen har det inte runnit tillbaka något till skålen.Noterade att bottenventilen svällt och därför hamnade snett med läckage som följd. Kan det vara vinterns frostskyddsglykol som fått gummit (eller plastblandningen) att svälla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 6 Augusti , 2016 Även jag hade problem med läckage i Jabskotoan (Twist and lock) i våras. Bytte jokerventil och "bottenventilen" i pumpen. Sen har det inte runnit tillbaka något till skålen.Noterade att bottenventilen svällt och därför hamnade snett med läckage som följd. Kan det vara vinterns frostskyddsglykol som fått gummit (eller plastblandningen) att svälla? jag har använt färdigblandad spolarvätska som frostskydd, ventilen höll i 7 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2016 Jag fick stopp i mitt system, det var s.a.s. "sketstopp" så jag fick anledning till att byta till en eltoa. De stopp jag varit med om förr har alla berott på att tyngre partiklar i den högt placerade tanken lagt sig mot bottenventilen, men det är ett mindre problem idag. För att få bort slangen fick jag såga av den. I mitten finns ett ca 10mm hål, resten är hårt och obeskrivbart. Tidigare ägare har nästan bara använt toan till nr 1. Min teori är att salt och urinkristaller byggt upp avlagringar i slangen dels för att man inte trycket igenom större partiklar samt att man använt för lite spolvatten. Slangen var dessutom onödigt lång. Till eltoan är det 25mm slang, hastigheten blir större och det finfördelade innehållet kommer säkert minska risken för framtida stopp. I vinter är planen att ersätta större delen av slangen med 28mm kopparrör. Man brukar varna för att spola för lite i toaletterna och det är nog riktigt. Betr. vattenförbrukningen så tar i alla fall min eltoa betydligt mindre vatten. En 38 mm slang rymmer 1,1 l vatten per meter, en 25mm slang, 0,5 l. Det krävs mindre vatten för att spola igenom den tunnare slangen. Bästa systemet är när toaletten står på tanken, då behövs nästan inget vatten. Låg jag i saltvatten skulle jag sätta in en separat färskvattentank till spolningen, storleken kan vara runt 80% at toatankens, när spoltanken börjar bli tom så är det dags att tömma toatanken. Dessutom, inga saltkristaller och bättre lukt. Ljudnivån är hög, ja. Kanske kan man isolera bort stomljud. Hur mycket det sen hörs i närliggande båtar vet jag inte, det brukar vara gott om störande ljud ändå från tex fall mm. Att få slut på el är en katastrof, man har för många prylar som kräver el. Det får inte ske. Sen kan man fråga folk: "Vilket har du varit med om flest gånger, slut på ström eller stopp i toaletten?" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Augusti , 2016 Jag har aldrig de senaste åren blivt strömlös, men haft håda klumpar i jokerventilen säkerligen 20 gånger innan jag bytte till eltoa. Jo faktiskt nästan strömlös en gång, det vare en jättegammal mobiltelefon, NMT-450 som drog ur förbrukningsbatteriet, och detta är nog 30 år sedan nu... skulle jag tro. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Augusti , 2016 Att inte ha valmöjlighet att tömma ut på det traditonella sättet känns lite för riskabelt för mig. Någon som vet hur det är med nya båtar om det finns båda sätten att tömma? Och när man kommer utomlands, jag som bor i Malmö och har nära till Danmark och Tyskland, har de sugtömnining? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 7 Augusti , 2016 Som sagt, alla blir saliga på sin tro. Jag har bara varit med om problem med eltoor, aldrig på handpumpad toor. Jag vet inte hur det är praktisk med tömninsmöjligheterna, men här finns info om reglerna i många länder, http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Jamforelser-med-andra-lander/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2016 Tro är fint men fakta är säkrare. Jag brukar gå runt och lyssna på andra som har egen erfarenhet. Om en del saker finns det väldigt delade uppfattningar men när det gäller just eltoan så finns det nästan ingen som kan tänka sig att återgå till manuell. Det jag upptäckte, att slangarna geggar igen på sikt, tror jag många kommer att upptäcka med tiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Augusti , 2016 Jag köpte en Nimbus 2700 1994, med en Jabsco toa, den modellen med röd etikett, eller dekal. (Senare blev det en blå etikett, och ännu senare "twist and lock"). Den fungerade bra i många år, jag bytte nog hela packnings- eller renoveringssatsen tre gånger. Men samma år som Seasea började sälja en elektrisk konverteringssats köptes en sådan och den monterades. Detta berodde på, och nu blir det upprepning, att en i besättningen pruducerade hårda avföringskulor som fastnade i jokerventilen. Och trots att jag på grund av erfarenhet, kunde åtgärda detta på endast några minuter, så tröttnar man på sådana jobb. Det var alltså inte toapappret som orsakade dessa stopp. Efter denna ombyggnad hade vi aldrig stopp någon mer gång i toan. Denna båt med samma toalett såldes i våras, och nuvarande ägaren har SMSat och berättat hur nöjd han är med båten i stort, men ffa med toaletten. Så köpte vi en annan båt förra säsongen, den har ett mindre toalettrum än Nimbusen, och i detta toarum stod det en Twist and lock, med den stora skålen, det blev trångt. Och samma problem med jokerventilen. Så när Seasea i höstas hade kampanjdagar inköptes deras eltoalett med Johnsonpump, en toalett man kan köpa reservdelar till. Denna monterades inför kommande säsong. Och har än så länge funkat skitbra. Ja det var nån minderårig gäst ombord som spolade ned kombitork, och då blev det stopp, men inte värre än att jag kunde peta upp detta ur skålen med en stor skruvmejsel. Sedan dess finns det enbart toalettpapper i toarummet. Hos oss, hos vissa besättningsmedlemmar, är toalettbesök på båttoan eller på offentlig toalett förenat med en hel del psykologi... så man håller sig hellre än gör det man skall, och "bajsar" då var tredje dag... Det är inte alls bra, varesig kroppsligt eller för toan, eftersom det då bildas de där hårda klumparna. Så om ni ursäktar, det blir ju en del så "skitsnack" i ordets ena betydelse... Men gå på toa ofta, använd toapappret förnuftigt, spola under tiden du gör det stora behovet. Och om du vet med dig att dina fekalier är hårda, käka linfrön eller ta en sup med Duphalac eller liknande var dag som smörjer tarmen invändigt. Jag anser att båttoaletten verkligen skall användas, på samma sätt som hemma, men med litet tanke bakom, då det inte går att spola som man gör hemma. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 7 Augusti , 2016 Hörde av mig till försäljare om en sådan "konverteringsbotten" passade cc bultarna till min babyblake och på så vis behålla iaf sitsen på blaken. Fick till svars att jag hade en sådan fin toa att jag inte borde byta Har för mig jag läst att toaletten ska smörjas med sådan där teflonprepparat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 7 Augusti , 2016 Hörde av mig till försäljare om en sådan "konverteringsbotten" passade cc bultarna till min babyblake och på så vis behålla iaf sitsen på blaken. Fick till svars att jag hade en sådan fin toa att jag inte borde byta Har för mig jag läst att toaletten ska smörjas med sådan där teflonprepparat. Lite skumt att en konverteringsbotten kostar lika mycket som en komplett av de billigaste. Förhoppningsvis är konverteringsbotten av högre kvalitet annars kan man ju lika väl köpa en komplett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomasaberg 0 Postad 8 Augusti , 2016 Mitt projekt är också att byta till eltoa för att ge barn-barn och ruffhäxor/kuttersmycken ett bekvämare båtliv. Beräknas klart i veckan. Köpte en Biltema elektrisk stol o hoppas den blir skitbra...! ;-) Med tanke på att vi har lik-ström i våra båtar så anser jag att du skall vara väldigt försiktig med just de elektriska stolarna, det är inte alla besättningsmedlemmar ombord som pallar dessa "sittmöbler". haha bilden ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Augusti , 2016 E de där en eltoa..? Trodde det var tidig variant av tandläkarstol. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Augusti , 2016 haha bilden ! Det är ju ofint att märka ord, och i detta forum har man ju en stor förståelse för hänsyftningsfel, särskrivningar och stavfel. Men jag kunde inte låta bli, i sådana här toalettrådar blir det ju lätt "skitsnack" i en av ordets betydelser och då elektriska stolar som försörjs av likström känns ju sådär lagom morbida, ursäkta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Augusti , 2016 E de där en eltoa..? Trodde det var tidig variant av tandläkarstol. Ok, jasså är det det? Ja patienterna som suttit i den "tandläkarstolen" lär ju aldrig komma på återbesök, frid över deras minne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 18 Augusti , 2016 På min toa Jabsco -11 rinner vattnet, och det är inte bara vatten, tillbaka i skålen även då jag har låst handtaget. När jag pumpar gnisslar det ibland så troligtvis är det en packning som är slut. Kollar i katalogen och ser att det finns en packningsatts för 625kr eller så kan jag köpa hela pumphuset för 1090kr och då är det bara att lätta på slangarna och byta. Det kan inte gå fel alltså för de extra pengar. Någon som har bytt bara packningar och vet hur lätt/svårt det är? När man öppnar pumphuset eller tar bort det känner jag att allt som finns i septitanken kommer per automatik. Är det så? Hej, mycket har skrivits om detta redan. Tänkte ändå skicka stöd till bhemacs tanke att det är saltavlagringar. Jag hade nämligen samma problem som du på min Jabsco -10 och köpte en ny packningssats för ca 500 kr, men när jag tog isär toan märkte jag hur mycket saltavlagringar där var, så jag började skrapa. När väl allt salt var borta insåg jag att packningarna inte behövde bytas, för de var i toppskick. På min tank är en "krök" så det är bara det som står i slangen som rinner ut. Jag hällde klorin i stolen och pumpa upp så det kändes inte som något problem att fixa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2016 "Tänkte ändå skicka stöd till bhemacs tanke att det är saltavlagringar." Kanske ska man riva isär alltihop med några års mellanrum, jag tror nog många kommer att få problem framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 20 Augusti , 2016 Kanske ska man riva isär alltihop med några års mellanrum, jag tror nog många kommer att få problem framöver. Ja för min del känner jag att det kommer vara nödvändigt att skrapa salt då och då. Men eftersom det är ett "skitjobb" kommer jag vänta så länge jag kan med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Augusti , 2016 Saltavlagringarna dvs urinstenen klarar man lätt och enkelt med den här produkten: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Rengoring-for-avfallstank-2000034584/ 6% är nog minimikoncentrationen och med dylik har jag fyllt hela tanken då den ju är fast installerad och inte kan skakas. En fördel är om det blåser lite mera eller man kan ordna det så att man kan segla med båten. Det kan jag då jag har två toaletter med egna septitankar i båten. Själv har jag utökat tiden till 48 timmar utan att problem uppstått... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 21 Augusti , 2016 Smart, men det ser inte ut som något man gärna tömmer i havet? Ser inget Svanen-märke eller liknande i alla fall och säkerhetsdatabladet ser farligt ut bara det. Men visst, man får väl köra bort till toatömningsstationen........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Augusti , 2016 Ja det verkar vara smart att köra igenom i samband med upptagningen. Vi får väl gunga lite i kranen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser