Gäst Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) På min toa Jabsco -11 rinner vattnet, och det är inte bara vatten, tillbaka i skålen även då jag har låst handtaget. När jag pumpar gnisslar det ibland så troligtvis är det en packning som är slut. Kollar i katalogen och ser att det finns en packningsatts för 625kr eller så kan jag köpa hela pumphuset för 1090kr och då är det bara att lätta på slangarna och byta. Det kan inte gå fel alltså för de extra pengar. Någon som har bytt bara packningar och vet hur lätt/svårt det är? När man öppnar pumphuset eller tar bort det känner jag att allt som finns i septitanken kommer per automatik. Är det så? Redigerad 1 Augusti , 2016 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Augusti , 2016 Harru ingen kran mellan pump å tank, så tycker jag du sätter dit det. För övrigt absolut ingen kärnfysik. 4skruvar, ta loss, sätt dit nya. Sen har du jokerventilen.. har för mej det är 2st skruv.. verkligen alla klarar det bytet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Augusti , 2016 Har du tanken högre än toaletten!? Du får väl tomma tanken innan du börjar jobba. Har bytat packningar på nåt toalett. Det var länge sen, men inte speciellt svårt. En packning gav sig under en av fjolårets seglatser, så det gick inte att pumpa ut. Var ett par timmars seglats från Havstensund, så jag seglade dit och besökte båttillbehörsbutiken där (GBM). De hade ingen packningssats till min toa - av ett udda märke, men väl en ny toalett, så jag köpte en. Den packningssats till en sån toalett som du har kostade ungefär det beloppet som du nämnde och en ny toalett kostade ca 2000 kr. Det blev en ny toalett. Hur gammal är din toalett!? Om man bara skall byta packningar eller hela pumphuset beror väl på vilket skick pumphuset är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 1 Augusti , 2016 Vi har haft samma problem i vår båt med toaletten Jabsco Twist & Lock. Efter tips från vår återförsäljare bytte jag först Joker Valve, vilket i praktiken är en platt gummipackning. Detta gjorde ingen skillnad. Jag bytte då hela pump-sektionen för någon tusenlapp. Då slutade problemet med att det rann åter från tanken. Redan nästa säsong var det samma problem igen. Otroligt irriterande. Även om vi pumpar trettio gånger och det låter som slangen till tanken töms fullständigt så rinner det åter oavsett om vi ligger stilla eller kör. Luktar inte så fräscht heller när halva skålen är full med urinblandat vatten. Enligt reklamen för toan innebär Lock-funktionen att det inte skall kunna rinna åter, men detta funkar bevisligen inte. Har nu tänkt sätta in en kran med kulventil enligt Caribics tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Augusti , 2016 Tank och toa sitter i samma höjd. Känner att toa borde vara högre för att slippa detta. Den är från -11 och det finns kran mellan men i röret fram till toa kan det röra sig om 0,5 - 0,7 L brunt vatten. Det är just denna ständiga odör som är väldigt irriterande. Även då skålen är helt nytvättad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 1 Augusti , 2016 Bytte backventilen: http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/tillbehor-par-jabsco/avloppsventil-par-jabsco-29092(kanske samma sak som 'jokerventil'?) förra sommaren och det hjälpte. Det är avloppsvattnet från pumpen och upp till avloppsslangens inlopp i septiktanken som kan rinna tillbaks ner i skålen om det läcker förbi någonstans. Håller med om att det är irriterande men bättre än alternativet Kemtoa tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Du, innan du köper en packningssats, kolla den strutformade backventilen som sitter i tolaettpumpens utlopp först. Om det fastnat något i denna så får du dålig eller ingen pumpverkan och spolvattnet rinner tillbaka. Se till att toan är tom på vatten (och annat) först, lägg en gammal trasa under skarven innan du lossar de båta rostfria skruvarna. Och det är då alltså den nedre bakre 38mm anslutningen jag menar. Det är väldigt vanligt att det fastnar någonting där, särskilt om någon i besättningen producerar hårda kulor, såsom harlortar eller "mozartkulor" jag har skrivit om detta x flera i liknande trådar. Vi hade samma problem ombord, tills jag tröttnade på att ständigt rensa denna backventil, och köpte en elektrisk konverteringssats med en kvarn i som mal sönder allt man spolar ned. Edit, ja det är samma backventil som även heter "Jokerventil" visste inte att den hette så... Kolla den! Redigerad 1 Augusti , 2016 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2016 Det brukar stå i manualen att jokerventilen ska bytas minst vartannat år! De brukar läcka tillbaka, en ventil mot tanken som man stänger när båten inte används hjälper men ännu bättre är en tank som ligger lägre än toaletten. Jag måste byta Jokerventil (eller kak-spritsen som någon kallade den) men jag sätter in en eltoa i stället, betydligt mindre risk för stopp, bekvämare och mindre vatten i skittanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 1 Augusti , 2016 Mitt projekt är också att byta till eltoa för att ge barn-barn och ruffhäxor/kuttersmycken ett bekvämare båtliv. Beräknas klart i veckan. Köpte en Biltema elektrisk stol o hoppas den blir skitbra...! ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Augusti , 2016 Mitt projekt är också att byta till eltoa för att ge barn-barn och ruffhäxor/kuttersmycken ett bekvämare båtliv. Beräknas klart i veckan. Köpte en Biltema elektrisk stol o hoppas den blir skitbra...! ;-) Med tanke på att vi har lik-ström i våra båtar så anser jag att du skall vara väldigt försiktig med just de elektriska stolarna, det är inte alla besättningsmedlemmar ombord som pallar dessa "sittmöbler". 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 Ett tips, spola inte ner papper i toan, det har en förmåga att sätta sig där man minst vill ha det, ha en ica kasse el dyligt hängande o släng det i den istället. Byt typ var dag! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Augusti , 2016 Ett tips, spola inte ner papper i toan, det har en förmåga att sätta sig där man minst vill ha det, ha en ica kasse el dyligt hängande o släng det i den istället. Byt typ var dag! NEJ! Nu menar jag allvar. Köp standardtoapapper, ja sådana tjockare papper som "Lambi" och liknande fungerar också om man är försiktig. MEN.. och det är viktigt! tänk på hur du spolar! Om du gör det "stora behovet" så spola litet under tiden, torka dig med kanske litet kortare längder av papper än vad du gör hemma och spola etappvis, då fungerar det bra. Men om du spolar ned hushållspapper eller sån där kombitork då får du problem. Det finns speciellt toapapper för båttoaletter att köpa, men jag har aldrig använt sådant, men det kanske är bra. Det är i alla fall tunnare. De gånger jag fått stopp i toan har det minsann inte berott på pappret. Föräldrarna och några till jag känner, praktiserade "papper i påse" och det var direkt osmakligt på den toan, även om det var bra ventilation. Båttoaletter skall användas till det de är avsedda till, tycker jag, men man måste då tänka sig litet för, då man får vara försiktigare och spola oftare än vad man gör hemma. Sedan använder vi toaletter i gästhamnarna, i alla fall mitt på dagen, men det beror på att septiktanken fylls på så himla snabbt annars, och om du följt tråden "Rapport från sugtömningsanlägningar i Bohuslän" så kan du läsa att det är litet si och så med sugtömningsmöjligheterna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2016 "De gånger jag fått stopp i toan har det minsann inte berott på pappret". Det är väl ungefär vad alla säger, toapappret är inte problemet. Skulle jag tvingas syssla med något så osmakligt, ja rent perverst, som att spara pappret i en påse skulle jag omedelbart sluta med båtlivet. Var det inte någon tidning som testade olika papper? Vi la några bitar papper av olika kvalitet i ett par hinkar, de löste upp sig så fint. En eltoa maler sönder allt så fint, det blir inga stopp. För ett par år sedan gick jag runt och pratade med folk som hade eltoa ombord, den enkla slutsatsen var att ingen tänkte återgå till manuell toa. Ska den manuella toan vara problemfri så måste man pumpa upp mycket vatten, typ 5 liter. Men det är obra med tank. Egentligen ville jag ha en urinseparerande torrtoa, den löser egentligen alla problem. Men tyvärr tar den för mycket plats i min båt. Dessutom är priset, drygt 11tkr, hutlöst. Nu blev det en Masterflush 7160 istället, en toalett med plats för en riktig karl! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 1 Augusti , 2016 Hur är det med Biltema El-toa, vad jag kan se på bilder från deras beskrivning har den ingen jokerventil på utloppet. Blir intressant att se hur det funkar efter du har bytt "larsakelarsson". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Augusti , 2016 De eltoaletter jag sett har ingen sådan ventil som en joker, det är en annan konstruktion, mer lik en impellerpump, med då "kvarnhjulet" uppepå, samt en centrifugalpump till spolvattnet, allt monterat på samma axel, låter komplicerta, men är inte det i verkligheten. Det brukar stå i bruksanvisningen att dessa inte får köras torra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2016 I min Masterflush verkar det sitta en "check valve" (som ser ut som en joker). Kan nog ha att göra med hur pumpen är konstruerad, min pump har inte impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 2 Augusti , 2016 Så här ser Biltema ut, verkar väl inte vara mycket som håller tillbaka avloppet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Augusti , 2016 I min nyligen sålda båt sitter en biltematoa. Jag hadebåten i 6år. Ägaren innan hade installerat toan. Impellern håller tätt och släpper ej tillbaka. Sen beror det väl på hur mycket ev fallhöjd är. I den båten finns ingen tank och ut-slangen går endast i en liten båge och ut har jag för mej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 Augusti , 2016 I min nyligen sålda båt sitter en biltematoa. Jag hadebåten i 6år. Ägaren innan hade installerat toan. Impellern håller tätt och släpper ej tillbaka. Sen beror det väl på hur mycket ev fallhöjd är. I den båten finns ingen tank och ut-slangen går endast i en liten båge och ut har jag för mej. Låter spännande, bara impellern som hindrar havet att komma in via hävert, om det inte finns luftventil på slangen, men vill man ha det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 2 Augusti , 2016 Så här ser Biltema ut, verkar väl inte vara mycket som håller tillbaka avloppet Capture.PNG Så här ser Jabsco ut, notera nummer 11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2016 Masterflush ser i princip ut som Jabsco dvs en Jokerventil som fungerar som backventil, alltså samma konstruktion som en manuell toalett. Därför står det alltid att en toalett monterad under vattenlinjen och med ett direktutlopp till havet ska ha en luftas slang och en överbordventil som ska hållas stängd när båten inte används. Eftersom man inte får pumpa ut direkt så kan det vara smartare att sätta utloppet över vattenlinjen. En möjlig slutsats är att billigare eltoaletter har en impellerpump som även får agera backventil. De andra verkar snarare ha en centrifugalpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Augusti , 2016 Ni som är prenumerantare av Praktiskt Båtägande fick kanske tidningen i brevlådan idag, och som en händelse, finns det en pedagogisk artikel om hur man renoverar den manuella toaletten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 5 Augusti , 2016 Jag har inför den här säsongen installerat en elektrisk Masterflush 8112 och en tank på 80 L. Är mycket nöjd än så länge. Har inte testat att tömma tanken ännu. Den går endast att tömma mha sugtömning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Augusti , 2016 (redigerade) Jag har inför den här säsongen installerat en elektrisk Masterflush 8112 och en tank på 80 L. Är mycket nöjd än så länge. Har inte testat att tömma tanken ännu. Den går endast att tömma mha sugtömning... Undrar om du inte målat in dig i en hörna nu, när du bara kan tömma via sugtömning. Det är ju ett föredömligt miljöansvar du tar, men vis av erfarenhet vet jag att det är "litet si och sådär" med sugtömningar efter kusten. Jag grundar mina erfarenheter på förhållandena utefter Bohuskusten, startade en tråd om detta, och där framkommer det att det är lika illa på ostkusten. Fyra huvudproblem: 1 Tekniska problem, pumpen funkar inte, det fattas slang eller delar till mustycke, eller trasig backventil. 2 Dålig skyltning, man hittar inte anläggningen. 3 Dålig placering, kan vara på hög kaj som är illa utsatt för vind och/eller ström, eller längst in i nån grund avkrok av hamnen, bakom andra bryggor eller yrkesfartyg. 4 Det finns inte någon anläggning trots att den annonserats på såväl hamnens/kommunens hemsida och på Transportstyrelsens sida, kan vara så at det är en "punkt 3" också. Men trots detta finns det faktiskt sugtömningstationer som faktiskt fungerar, som man kan hitta lätt, och vid bryggor som är lätta att komma till... men dom är inte så vältaliga... Redigerad 5 Augusti , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 5 Augusti , 2016 När det gäller toapapper så har vi sedan flera år en lika elegant som hygienisk lösning, införd av sambon. Vid varje besök på toaletten läggs använt toapapper i en liten svart hundpåse som knyts ihop och läggs tillsammans med andra ihopknutna hundpåsar i en större ICA-kasse som slängs vid behöv. Inget stopp i toan, inga äckliga begagnade toapapper, ingen lukt, alla nöjda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Awol 1 Postad 5 Augusti , 2016 I min Jabsco twist and lock började vattnet rinna tillbaka mitt på Nordsjön o då gungar det så att det skvimpar över. Den är inne på sin tredje säsong. Jag rengjorde jokerventil o packningen under pumpen, det blev bättre men efter ett par dagar så återkom återrinningen. Jag tog ut pumpstången och monterade en rostfri skruv som distans för att pressa hårdare på packningen under pumpen, nu är det tätt o varit det i två veckor. Blir att byta packning vartannat år tror jag, gummit i denna packning hade blivit ganska hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Augusti , 2016 I min Jabsco twist and lock började vattnet rinna tillbaka mitt på Nordsjön o då gungar det så att det skvimpar över. Den är inne på sin tredje säsong. Jag rengjorde jokerventil o packningen under pumpen, det blev bättre men efter ett par dagar så återkom återrinningen. Jag tog ut pumpstången och monterade en rostfri skruv som distans för att pressa hårdare på packningen under pumpen, nu är det tätt o varit det i två veckor. Blir att byta packning vartannat år tror jag, gummit i denna packning hade blivit ganska hårt. Hur gör du när du vinterkonserverar toaletten? Det har skrivits på detta forum att glykol kan påskynda åldrandet av dessa packningar, och att man kan använda glycerin istället. Jag har själv använt glykolblandning, och har inte märkt nått åldrande, i alla fall inte hos toaletten... min egen kropp däremot... men det är en annan sak... och jag dricker inte glykol... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 5 Augusti , 2016 (redigerade) Jag har principiellt inget emot eltoor, men min erfarenhet är att de använder mer vatten än en handpumpad toa. Vår Jabsco Twist... behöver ca. 0,2 liter för det ena och 1,5 liter för det andra. Vi gör alla behov ombord och vår 40-liters tank räcker i en dryg vecka på två personer. Jo, jag har en del principiella invändningar också: 1) Vissa eltoor väcker både den egna besättningen och grannbåtarnas besättningar. 2) Surt om elproblem/elbrist gör att man inte kan använda toan. Alla blir saliga på sin tro... Vår toa får aldrig några kemikalier i sig, men ett par gånger under fem år har packningar mm. fått ligga i ättika för att få bort urinsten. Sedan lite smörj, typ kranfett. Ännu efter fem år inga problem. Mackey Redigerad 5 Augusti , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 5 Augusti , 2016 Min toa är iallafall väldigt tyst. Även handpumpade kan tydligen väsnas, i senaste PB finns ett tips om hur man löser det. Anledningen att jag inte har någon möjlighet att tömma direkt i havet är att det var så hiskeligt trångt och bökigt att fixa. Det är dock förberett med hål både i tanken och i skrovet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Augusti , 2016 Min toa är iallafall väldigt tyst. Även handpumpade kan tydligen väsnas, i senaste PB finns ett tips om hur man löser det. Anledningen att jag inte har någon möjlighet att tömma direkt i havet är att det var så hiskeligt trångt och bökigt att fixa. Det är dock förberett med hål både i tanken och i skrovet. Ja det där böjbara 38 mm slangarna är ju inte så där överdrivet flexibla... -Hoppas du inte fick några "bad feelings" av mitt påhopp..!? Jag har experimenterat litet med en bit sådan där motorrumsisolering över motor och pumpdel på min eltoa, ja det blir ju i alla fall inte sämre. Men hela båten blir ju en resonansbotten för diverse ljud som då kan fortplanta sig via luft och framförallt i det tätare mediet vatten till grannbåtar. (Valarna kommunicerar ju med ljud, till varandra, tvärs över hela oceaner, så att man kan höra min toalett inne i grannbåten och vice versa är ju inte alls konstigt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser